Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawstwo kognitywne - Sem. mgr 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-JFS2ROS
Kod Erasmus / ISCED: 09.305 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Językoznawstwo kognitywne - Sem. mgr 2
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Seminaria magisterskie dla studiów dziennych
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Zaliczenie do końca drugiego semestru seminarium magisterskiego kursu z poziomu II (o ile wcześniej ten kurs nie był zaliczony w trakcie studiów w IA UW):

#2645 Metonymy in Language and Thought.

lub:

# 2630 The Notional Approach to Grammatical Categories


Przed upływem drugiego semestru seminarium student/-ka pozna dziedzinę językoznawstwa kognitywnego tak, by potrafił/-a (i) dokonać wyboru tematu pracy magisterskiej zgodnie z swoimi zainteresowaniami i planami zawodowymi; (ii) opracować plan/zarys swojej pracy magisterskiej.

Skrócony opis:

Seminarium będzie koncentrowało się wokół następujących tematów:

1) Metafory multimodalne

2) Wybrane aspekty analizy gestów

3) Pojecie CZASU w języku i myśleniu

Pełny opis:

Seminarium będzie koncentrowało się wokół następujących tematów:

1) Metafory multimodalne: słowno-wizualne (na przykładzie reklam, rysunków satyrycznych itp.) i słowno-gestykularne; dynamiczna aktywacja metaforyczności; Funkcje metafor multimodalnych w różnych typach dyskursu

2) Wybrane aspekty analizy gestów

Omówiona zostaną różne typy gestów i ich role w dyskursie. Przyjrzymy się temu jak gesty mogą unaocznić procesy konceptualizacji.

3) Pojecie CZASU w języku i myśleniu

Literatura:

Wybrana literatura (fragmenty):

Evans, Vyvyan and Melanie Green. (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh University Press.

Evans, Vyvyan. (2007). A Glossary of Cognitive Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Cienki, A., & Müller, C. (Eds.). (2008). Metaphor and gesture. John Benjamins Pub. Co.

Górska, Elżbieta. (2008). "Four arguments for patterns of metaphorical thought". Acta Philologica 35, 15-31.

Górska, Elżbieta and Günter Radden (eds.). (2005). Metonymy-Metaphor Collage. Warszawa: Warsaw University Press.

Kövecses, Zoltán. (2002 [2010]). Metaphor. A Practical Introduction.Oxford: Oxford UP.

Kövecses, Zoltán and Günter Radden. (1998). “Metonymy: Developing a cognitive linguistic view”. Cognitive Linguistics 9/1, 37-77.

Lakoff, George. 1987. Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago/London: The University of Chicago Press.

Lakoff, George and Mark Johnson. (1980). Metaphors we Live by. Chicago: University of Chicago Press.

Lakoff, George and Mark Johnson. (1999). Philosophy in The Flesh: The Embodied Mind and its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books.

Lee, David. (2001). Cognitive Linguistics: An Introduction. Oxford: Oxford University Press.

Mittelberg, I., & Waugh, L. (2014). Gestures and metonymy. In C. Müller, A. Cienki, E. Fricke, S. Ladewig, D. McNeill, & J. Bressem (Eds.), Handbook of linguistics and communication science (pp. 1747–1766). Mouton de Gruyter.

Müller, C. (2008). Metaphors dead and alive, sleeping and waking: A dynamic view. University of Chicago Press.

Núñez, R. E., & Sweetser, E. (2006). With the future behind them: Convergent evidence from aymara language and gesture in the crosslinguistic comparison of spatial construals of time. Cognitive Science, 30(3), 401–450.

Radden, Günter. (2011). Spatial time in the West and the East. W M. Brdar, M. Omazic, V. P. Takac, & T. Gradecak Erderljic (ed.), Space and time in language (s. 1–40). Frankfurt am Main; New York: Peter Lang.

Radden, Günter and René Dirven. (2007). Cognitive English Grammar. Amsterdam: Benjamins.

Taylor, John R. (2002). Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W01 pogłębia wiedzę o miejscu i specyfice filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych.

K_W02 pogłębia wiedzę o kluczowych metodologii i teoriach, oraz poszerza znajomość współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad językiem, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglojęzycznego.

K_W04 rozwija wiedzę o płaszczyznach i procesach komunikowania się w języku angielskim, zarówno w mowie, jak i w piśmie.

K_W07 pogłębia wiedzę o projektowaniu badań filologicznych, a w szczególności o twórczym zastosowaniu metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez.

K_W11 poznaje pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego

K_W12 ma świadomość zasad i norm etycznych w nauce.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01 umie posługiwać się zaawansowaną terminologią z zakresu językoznawstwa i oraz metodologią badań właściwą dla tych dyscyplin w ramach filologii angielskiej.

K_U03 umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej.

K_U06 potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia badań filologicznych oraz do zróżnicowanych zastosowań praktycznych.

K_U08 potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji.

K_U12 potrafi współdziałać z innymi w ramach pracy zespołowej; ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów; potrafi inicjatywę własną dopasować i twórczo wykorzystać poprzez podejmowanie wiodącej roli w zespołach.

K_U13 zna język angielski na poziomie minimum C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K02 rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju.

K_K04 czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych.

K_K08 docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych.

K_K10 cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych.

Metody i kryteria oceniania:

Konwersatorium jest prowadzone na podstawie zadanej lektury; praca w podgrupach; prezentacje ustne wybranej literatury przedmiotu przez uczestników seminarium; praca pisemne na koniec semestru w oparciu o wybraną literaturę przedmiotu.

Dopuszczalne są 3 nieobecności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Rosiński
Prowadzący grup: Maciej Rosiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Seminarium magisterskie - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)