Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L3PSYW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia dla specjalizacji nauczycielskiej |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Nie ma żadnych wymagań wstępnych dotyczących wiedzy lub umiejętności studenta. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Jest to kurs psychologii ogólnej przeznaczony dla studentów uniwersyteckich kierunków innych niż psychologia. Jego zasadniczym celem jest pomóc studentom w przyswojeniu podstawowej wiedzy na temat koncepcji i teorii osobowości człowieka, włączając w to różnice indywidualne, procesy i stany psychiczne. Kurs powinien pozwolić studentom na poznanie mechanizmów regulacyjnych leżących u podstaw ludzkich zachowań. Tematyka kursu obejmuje dwa istotne podejścia do człowieka (behawioryzm i psychoanalizę), procesy poznawcze, uczenie się i pamięć, emocje i motywację, inteligencję i stres. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu obejmuje następujące szczegółowe zagadnienia: Przedmiot psychologii [psychologia jako nauka; podstawowe pojęcia: środowisko, sytuacje, aktywność, zachowanie; regulacja zachowania i poziomy jego analizy; czynności człowieka i ich mechanizmy] Psychoanaliza [świadome i nieświadome części psychiki; Freuda koncepcja osobowości: ‘id’, ‘ego’ i ‘superego’; popęd seksualny i jego znaczenie; teoria rozwoju psychoseksualnego; mechanizmy obronne ego] Behawioryzm [ogólne założenia; psychologia S - R; konsekwencje zachowania i ich rola; warunkowanie klasyczne i instrumentalne; modyfikacja zachowania; terapia behawioralna; krytyka behawioryzmu] Procesy poznawcze [powstawanie wrażeń; wrażliwość sensoryczna; adpatacja sensoryczna; spostrzeganie; prawidłowości związane ze spostrzeganiem; myślenie; rozwiązywanie problemów; uwaga; pamięć i jej modele] Uczenie się [teoria uczenia się; prawidłowości związane z uczeniem się; zmiany przez doświadczenie; uczenie się metodą prób i błędów; uczenie się przez naśladowanie; uczenie się werbalne; rodzaje transferu; zjawisko interferencji] Emocje [natura emocji; neurofizjologiczne podstawy emocji; napięcie emocjonalne; ekspresja emocjonalna; emocje a zachowanie] Motywacja [motyw i motywacja; hierrachia potrzeb; motywacja wewnętrzna i zewnętrzna; motywacja a zachowanie; prawa Yerkesa – Dodsona] Osobowość [podejście psychoanalityczne; podejście oparte na teorii uczenia się; teorie cech; regulacyjna teoria osobowości] Różnice indywidualne [genetyczne i środowiskowe źródła różnic indywidualnych; spór: natura czy wychowanie?; podejście oparte na genetyce zachowania; pomiar różnic indywidualnych] Temperament [pojęcie temperamentu; biologiczne podstawy temperamentu; temperament a osobowość; współczesne teorie temperamentu – krótki przegląd; znaczenie temperamentu] Inteligencja [inteligencja ogólna, społeczna i emocjonalna; inteligencja praktyczna; Cattella teoria inteligencji płynnej i skrystalizowanej; Gardnera teoria wielorakiej inteligencji; pomiar inteligencji; Iloraz Inteligencji i jego rozumienie] Stres [główne przyczyny, następstwa i kontrola stresu; natura stresu; stres i stresory; chroniczny stres i ostry stres; biologiczne podstawy stresu; Selyego teoria stresu; stres psychologiczny; Lazarusa i Folkman teoria stresu; osobowość i stres; temperamentalny czynnik ryzyka] |
Literatura: |
Literatura wymagana Spielman, R.M., Jenkins, W.J., Lovett, M.D., Czarnota-Bojarska, J. (2020). Psychologia. Warszawa: OpenStax Polska.Dostępny bezpłatnie www.openstax.pl (bez rozdziałów 2, 12-13, 15-16) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student - Posiada wiedzę psychologiczną pozwalającą rozumieć procesy psychiczne i zachowania ludzkie. - Posiada wiedzę na temat biologicznych i psychologicznych podstaw uczenia się i nauczania. - Posiada wiedzę na temat różnic indywidualnych, ich znaczenia oraz biologicznego i środowiskowego uwarunkowania. Umiejętności. Student - wskazuje różnice pomiędzy psychologicznymi koncepcjami człowieka - umie scharakteryzować mechanizmy regulacyjne zachowania - umie obserwować, analizować i wyjaśnić zachowanie człowieka Kompetencje społeczne. Student - potrafi komunikować się z pedagogami i psychologami w zakresie dzialalności zawodowej, - ma świadomość swojej wiedzy psychologicznej i potrzeby jej rozwijania, - ma świadomość potrzeby indywidualizacji pracy pedagogicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowe zaliczenie pisemne w postaci zdalnego testu złożonego z 15 pytań zamkniętych. Kryteria oceny: 9-10 punktów - dostateczny 11 punktów - dostateczny plus 12 punktów - dobry 13 punktów - dobry plus 14 punktów - bardzo dobry 15 punktów - celujący |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.