Humanistyka cyfrowa: koncepcje, perspektywy, narzędzia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-SZD-HC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Humanistyka cyfrowa: koncepcje, perspektywy, narzędzia |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest problematyce przełomu cyfrowego w humanistyce, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań filologicznych, nowych form i sposobów obcowania z tekstem oraz modelowania pamięci kulturowej. Celem kursu jest zapoznanie uczestników z zastosowaniami technologii cyfrowych w humanistyce, w tym z narzędziami wspomagającymi lub rozwijającymi pracę naukową z różnymi typami zasobów. Kurs skonstruowany jest jako seria komplementarnych zajęć prowadzonych przez specjalistów z różnych dziedzin, łączących elementy wykładu z formułą warsztatową i panelową. Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia: blok metodologiczny 1. Wielkie przełomów w humanistyce: od rękopisu do edycji cyfrowej. 2. Pojęcie przełomu w rozważaniach teoretycznych: J. Derrida The Archive Fever. 3. Pojęcie przełomu w rozważaniach teoretycznych: J. McGann The New Republic of Letters. 4. Modelowanie pamięci kulturowej: bazy danych, archiwa, kolekcje tematyczne. 5 Homo typographicus a specyfika tekstu cyfrowego. blok warsztatowy 6. Problematyka prawa autorskiego. 7. Infrastruktura otwartej nauki. 8. Wikipedia i siostrzane projekty w kontekście historii wiedzy. 9. Projektowanie (meta)danych. 10. Wymiana danych między projektami cyfrowymi. 11. Teksty literackie online. blok panelowy 12-15. Potencjał badawczy cyfrowych zasobów szekspirowskich, przegląd projektów zrealizowanych na UW z wykorzystanie narzędzi cyfrowych, prezentacje uczestników na temat projektów/badań z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych. |
Literatura: |
Elizabeth Eisenstein, The Printing Revolution in Early Modern Europe (wyd. 2), (Cambridge, Cambridge University Press, 2005). / Elizabeth Eisenstein, Rewolucja Gutenberga, przeł. Henryk Hollender (Warszawa: Prószyński i S-ka, 2004). Elizabeth Eisenstein, Divine Art, Infernal Machine. The Reception of Printing in the West from First Impressions the Sense of an Ending (Philadelphia PA: University of Pennsylvania Press, 2011). Harriet Bradley, “The Seductions of the Archive: Voices Lost and Found,” History of the Human Sciences, t. 12, nr 2 (1999), 107-122. Constance Crompton, Richard Lane, Ray Siemens (red.), Doing Digital Humanities: Practice, Training, Research (London and New York: Routledge, 2016). Hugh Craig and Brett Greatley-Hirsch, Style, Computers and Early Modern Drama: Beyond Authorship (Cambridge, Cambridge University Press, 2017). Jacques Derrida, Archive Fever: A Freudian Impression, trans. Eric Prenowitz (Chicago and London: University of Chicago Press, 1995). / Jacques Derrida, Gorączka archiwum, przeł. Jakub Momro, (Warszawa: IBL PAN, 2016). Marlene Manoff, “Theories of the Archive from Across the Disciplines”, portal: Libraries and the Academy, t. 4, nr 1 (2004), 9–25. Jerome McGann, A New Republic of Letters: Memory and Scholarship in the Age of Digital Reproduction (Cambridge, MA, Harvard University Press, 2014). / Jerome McGann, Nowa Respublica Litteraria. Pamięć i nauka w wieku cyfryzacji, przeł. Paweł Bem, Łukasz Cybulski, Olga Mastela, Jan Prussak (Warszawa: IBL PAN, 2016). Susan Schreibman, Ray Siemens, and John Unsworth (red.) A New Companion to Digital Humanities (Wiley-Blackwell, 2016). Adriaan van der Weel, Changing Our Textual Minds: Towards a Digital Order of Knowledge (Manchester: Manchester University Press, 2011). oraz materiały szkoleniowe Centrum Kompetencji Cyfrowych UW. |
Efekty uczenia się: |
Aktywny udział w zajęciach i dyskusjach panelowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie prezentacji, zaliczenie poprawkowe w tej samej formie. Ocena prezentacji pod względem rozumienia idei humanistki cyfrowej, funkcji i specyfiki narzędzi cyfrowych, spójności koncepcji badawczej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.