Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Brazylii II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-NBKB2-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Brazylii II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności brazylijskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność brazylijska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci powinni posiadać zaawansowaną znajomość języka portugalskiego oraz podstawową wiedzę na temat historii i szeroko pojętej kultury Brazylii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są kontynuacją przedmiotu Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Brazylii I. Mają na celu zapoznanie studenta z najnowszymi badaniami dotyczącymi historii, szeroko pojętej kultury i religii w Brazylii oraz ich metodologią. Przedstawiony zostanie szeroki wachlarz problemów i perspektyw badawczych, które poddane zostaną krytycznej lekturze oraz dyskusji na zajęciach. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z najnowszymi badaniami dotyczącymi historii, szeroko pojętej kultury i religii w Brazylii oraz ich metodologią. Przedstawiony zostanie szeroki wachlarz problemów i perspektyw badawczych, które poddane zostaną krytycznej lekturze oraz dyskusji na zajęciach, w sposób zachęcający studentów do pogłębiania wiadomości na ten temat oraz formułowania własnych problemów badawczych. Interdyscyplinarne ujęcie ma na celu zachęcić studentów do szukania związków pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w różnych obszarach życia społecznego i kultury, a także z ich podłożem historycznym. Nawiązując do klasycznych ujęć dziejów, kultury i religijności, zajęcia mają na celu pokazać w jaki sposób najnowsze badania wchodzą z nimi w dialog, niejednokrotnie je dekonstruując i proponując swoistą rekonstrukcję historii (np. historii kolonizacji i niewolnictwa) i mitologii narodowej (mit „brazylijskości”, mit „demokracji rasowej”) z zupełnie innej perspektywy, m.in. z perspektywy grup marginalizowanych. Omówione zostaną wybrane zagadnienia z zakresu teorii postkolanialnej, dekolonialnej i feministycznej. |
Literatura: |
Bernardino-Costa, J. & Grosfoguel, R. (2016). Decolonialidade e perspectiva negra. Sociedade e Estado, 31(1), 15-24. Chauí, M., Cultura e democracia. -- 2 ed. -- Salvador : Secretaria de Cultura, Fundação Pedro Calmon, 2009. Fonseca, Maria Nazareth Soares (org.). Brasil afro-brasileiro. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. Dalcastagne, R. Literatura brasileira contemporânea: um território contestado. Vinhedo: Editora Belo Horizonte / Rio de Janeiro: Editora da Uerj, 2012. Hollanda, Heloísa Buarque de. (2012). Cultura como Recurso. Coleção cultura é o quê?, volume V. Secretaria de Cultura do Estado da Bahia. Hollanda, Heloísa Buarque (Org.) Pensamento feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. Hollanda, Heloísa Buarque (Org.) Explosão feminista : arte, cultura, política e universidade /. 14 ed. - São Paulo: Companhia das Letras, 2018. Krenak, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019. Miglievich-Ribeiro, Adelia (2020) Por uma razão decolonial. Desafios ético-político epistemológicos à cosmovisão moderna Dossiê: Diálogos do Sul • Civitas, Rev. Ciênc. Soc. 14 (1) • Jan-Apr 2014 https://doi.org/10.15448/1984-7289.2014.1.16181 Munanga, Kabengelê. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil. Identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. Nascimento, Leonardo. (2018). A força literária e política dos Cadernos negros, que completam 40 anos em 2018. In: Suplemento Pernambuco, no. 145 (março), pp. 12-16. Prandi, Reginaldo. Deuses africanos no Brasil, em: Herdeiras do Axé. São Paulo: Hucitec, pp. 1-50, 1997. Priore, M. del. (org.), História das mulheres no Brasil,7. ed. São Paulo: Contexto, 2004. Ribeiro, António Sousa (2010), Pensamento Pós-Colonial, Janus 2010: Anuário de Relações Exteriores, pp. 114-115. Queiroz, Christina. Fé pública. Revista Pesquisa FAPESP, ed. 286, dez. 2019. Ribeiro, Darcy. O povo brasileiro. A formação e o sentido do Brasil, 4 ed., São Paulo: Companhia das Letras, 2006. Ribeiro, Djamila. O lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2019. Schwarcz, L., M., História da vida privada no Brasil; contrastes da intimidade contemporânea. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. (wybrane rozdziały) Schwarcz, L., M., Starling, H., Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2018. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej oraz terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01, S3K_W01); powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02, S3K_W02); podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03, S3K_W03); zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach portugalskojęzycznych, zwłaszcza w Brazylii, jak również powiązania nowych badań oraz trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04, S4K_W04); terminologię, teorię i metodologię z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05, S4K_W05); współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwe dla studiów iberystycznych (K_W06, S4K_W06). KOMPETENCJE Absolwent potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze obejmujące: krytyczną analizę wytworów kultury oraz zjawisk społecznych krajów portugalskiego obszaru językowego, a zwłaszcza Brazylii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod oraz konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U01, S4K_U01); samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwoju i kierowania własną karierą zawodową (K_U02, S4K_U02); wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03, S4K_U03); potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U06, S4K_U06). KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent jest gotów do: współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01, S4K_K01); rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K02, S4K_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym. Ocenie podlegać będzie również przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanych materiałów oraz aktywne uczestnictwo w dyskusjach. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu na podstawie uczestnictwa w dyskusjach oraz przygotowania referatu na konferencję studencką. Dopuszczalna ilość nieobecności nieusprawiedliwionych: 2 zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Walczuk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Walczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Uwagi: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.