Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie europejskim II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PNJPE2-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka portugalskiego w wariancie europejskim II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności portugalskiej 1 rok 1 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 1 stopnia, specjalność portugalska |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa znajomość gramatyki języka polskiego i terminów gramatycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Praca w oparciu o teksty nagrane, głównie dialogi, podstawowe konstrukcje w komunikacji językowej, utrwalanie poznanych form oraz stopniowe wprowadzanie nowych struktur gramatycznych; czasowniki pierwszej, drugiej i trzeciej koniugacji przeszłego dokonanego, użycie przyimków. Wzbogacanie słownictwa poprzez wprowadzanie nowych tekstów narracyjnych z uwzględnieniem podstawowych wiadomości o Portugalii i krajach portugalskojęzycznych. Wprowadzenie czasu przeszłego niedokonanego, praca nad opisywaniem osób, przedmiotów i sytuacji w czasie teraźniejszym i przeszłym niedokonanym, rola przymiotników w opisie, ich pozycja w zdaniu. Tryby w języku portugalskim, stosowanie mowy niezależnej i zależnej. |
Pełny opis: |
Praca w oparciu o teksty nagrane, głównie dialogi, podstawowe konstrukcje w komunikacji językowej, jednoczesne wprowadzenie trzech różnych rejestrów językowych, dialogi nieformalne, dialogi formalne, teksty narracyjne i ćwiczenia gramatyczne. Rozumienie ze słuchu, powtarzanie, wytwarzanie nowych zdań w oparciu o słyszane konstrukcje, czytanie tekstów po ich usłyszeniu. Utrwalanie poznanych struktur gramatycznych i stopniowe wprowadzanie nowych: czasowniki kolejno pierwszej, drugiej i trzeciej koniugacji w czasie przeszłym dokonanym, użycie przyimków. Dalsze wzbogacanie słownictwa z życia codziennego, związanego z pracą, studiami, spędzaniem czasu wolnego, zainteresowaniami, życiem w mieście, zakupami, odwiedzinami, zwiedzaniem, podróżowaniem. Wprowadzanie nowych tekstów narracyjnych z uwzględnieniem podstawowych wiadomości o Portugalii, Brazylii i krajach portugalskojęzycznych, wielokulturowość języka portugalskiego, podstawowe różnice jego użycia w poszczególnych krajach. Wprowadzenie czasu przeszłego niedokonanego, formy i użycie, różnice między czasem teraźniejszym, przeszłym dokonanym i przeszłym niedokonanym, czas przeszły niedokonany jako wyrażenie przypuszczenia w odniesieniu do teraźniejszości, praca nad opisywaniem osób, przedmiotów i sytuacji w czasie teraźniejszym i przeszłym niedokonanym, rola przymiotników w opisie, ich pozycja w zdaniu. Zdania złożone, relacje między poszczególnymi częściami zdania. Rozwijanie zdań prostych i tworzenie na ich podstawie zdań złożonych. Tryby w języku portugalskim, oznajmujący, bezokolicznikowy, łączący, przypuszczający i rozkazujący, formy w poszczególnych czasach. Czasowniki nieregularne, ćwiczenia nad formami. Stosowanie mowy niezależnej i zależnej czasu teraźniejszego i przeszłego. Ćwiczenia nad dialogami, ich zamiana na mowę zależną, również ćwiczenia z tekstami ze słuchu, będącymi najlepszym przykładem na mowę zależną. Wyrażanie uczuć, emocji, życzeń, wątpliwości, przypuszczenia. Praca nad sprawnością mówienia, początkowo odtwarzanie usłyszanych wyrażeń i zdań, stopniowo rozwijanie własnych konstrukcji myślowych, wypowiedzi wcześniej przygotowane i spontaniczne, praca w grupach, rozmowa na podane tematy, również proponowanie tematów przez studentów z zakresu rozmów o pogodzie, znajomych, o książkach, filmach i muzyce. Redagowanie tekstów, początkowo streszczeń wysłuchanych nagrań, krótkich opisów nowo poznanych sytuacji, pisemne przedstawianie własnej opinii na podane tematy dotyczące aktualnych wydarzeń oraz komentarzy do opinii innych. Rozwijanie poprawności gramatycznej w oparciu o teksty, wyjaśnianie użycia poszczególnych form językowych w danym kontekście. |
Literatura: |
Portugues XXI 1 (Ana Tavares) Portugues XXI 2 (Ana Tavares) Gramatica ativa 1 (Isabel Coimbra, Olga Mata Coimbra) Gramatica ativa 2(Isabel Coimbra, Olga Mata Coimbra) Portugues XXI 1/2 Caderno de exercícios (Ana Tavares) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna i rozumie S2_W05 - zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka kierunkowego na poziomie zaawansowanym w normie portugalskiej oraz na poziomie podstawowym w normie brazylijskiej języka - ma podstawową wiedzę z zakresu gramatyki języka portugalskiego, ma podstawową wiedzę niezbędną w rozumieniu tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego Umiejętności – student potrafi S2_U07 - porozumiewać się w języku polskim i portugalskim w normie europejskiej z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek S2_U08 - posługiwać się językiem portugalskim w normie europejskiej czynnie i biernie na poziomie zaawansowanym w rejestrze pisanym i mówionym (poziom B1), co umożliwia mu porozumiewanie się oraz przygotowanie prac (pisemnych i ustnych) w zakresie dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów Kompetencje społeczne – student jest gotów do S2_K01 - uczenia się przez całe życie S2_K02 - podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego w normie europejskiej, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności S2_K03 - komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich, przede wszystkim w społecznościach portugalskich S2_K07 - aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu (Portugalia/Brazylia/Afryka portugalskojęzyczna) przy wykorzystaniu różnych mediów i form S2_K08 - śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów, przede wszystkim w odniesieniu do Portugalii i Afryki Portugalskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność (maksymalnie 5 nieobecności nieusprawiedliwionych w ciągu semestru) - testy cząstkowe w semestrze i/lub test semestralny na koniec semestru; - egzamin pisemny i ustny w semestrze letnim; - prace pisemne; - prace domowe; - aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Carlos Mascarenhas Romualdo, Tamara Sobolska | |
Prowadzący grup: | Carlos Mascarenhas Romualdo, Tamara Sobolska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.