Wybrane zagadnienia społeczno-polityczne Brazylii i Afryki luzofońskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-WZSPB-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.1
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia społeczno-polityczne Brazylii i Afryki luzofońskiej |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla specjalności portugalskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | portugalski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien znać język portugalski na poziomie średniozaawansowanym oraz posiadać podstawową wiedzę z historii krajów języka portugalskiego. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą analizy i interpretacji ogólnie pojętej sfery polityki międzynarodowej i krajowej oraz problemów społecznych dotyczących Brazylii, Angoli, Mozambiku, Gwinei Bissau, Gwinei Równikowej, Republiki Zielonego Przylądka, Wysp Książęcej i Św. Tomasza. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje następujące problemy społeczno-polityczne dotyczące Brazylii, Angoli, Mozambiku, Gwinei Bissau, Gwinei Równikowej, Republiki Zielonego Przylądka, Wysp Książęcej i Św. Tomasza: - statut języka portugalskiego w tych krajach; - inne języki używane w tych krajach; - formowanie świadomości narodowej po uzyskaniu niepodległości; - kontakty, współpraca i stosunki między tymi krajami oraz z Portugalią, a także współpraca na linii Południe-Południe; - problemy społeczne ostatniego dwudziestolecia; - pisarze jako strażnicy porządku społecznego; - obraz problemów w realizacjach kinowych i komiksowych; - aktualna sytuacja polityczna - zasoby naturalne oraz kwestia ochrony środowiska - rola mediów w życiu społeczno-politycznym - znaczenie społeczno-kulturowe futbolu i karnawału w Brazylii. |
Literatura: |
Afryka luzofońska: ŹRÓDŁA: • Strona internetowa dziennika Público.pt poświęcona Afryce: https://www.publico.pt/mundo/africa ; • África 21 (pismo: miesięcznik - wybrane artykuły, ksero); • Maka Angola (https://www.makaangola.org/); • DW (https://www.dw.com/pt-002/not%C3%ADcias/s-13918); • Program RTP "RACISMO EM PORTUGUÊS (https://acervo.publico.pt/racismo-em-portugues); • Program RTP "História a História África" (https://www.rtp.pt/programa/episodios/tv/p34875); OPRACOWANIA • Magdalena Brzezińska W Cieniu Europejskiej Twierdzy. Obrazy Zachodu W Dyskursach Mieszkańców Gwinei Bissau (doktorat) • Paulo de Carvalho Angola, Quanto tempo falta para amanhã? • R. Díaz-Szmidt, M. Szupejko, E. Siwierska, W. Charchalis Współczesne literatury afrykańskie i inne teksty kultury w świetle badań postkolonialnych • R. Díaz-Szmidt, M. Szupejko (red.) Kalejdoskop afrykański (wybrane artykuły) • R. Díaz-Szmidt (red.) Identidades revistiadas, Identidades reinventadas (wybrane artykuły) • Kraska-Szlenk, B. Wójtowicz (red.) Current research in African Studies (wybrane artykuły) • Chinua Achebe Edukacja dziecka pod brytyjskim nadzorem (wybrane eseje) • Fragmenty wybranych powieści (Ondjaki, Pepetela, Mia Couto, J.E.Agualusa i inni) • Wybrane materiały audiowizualne. Brazylia: • Almeida, Angela Mendes de, "Violência e cordialidade", em: Revista Estudos – Sociedade e Agricultura, Rio de Janeiro, nº 9, 1997. http://r1.ufrrj.br/esa/V2/ojs/index.php/esa/article/view/118/114 • DaMatta Roberto, "Antropologia do óbvio: notas em torno do significado social do futebol", em: Revista USP, São Paulo, v.22, p.10-17, 1994. http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/26954/28732 • DaMatta Roberto, O que faz o brasil, Brasil, Editora Rocco, Rio de Janeiro, 1986. (wybrane rozdziały) https://docs.google.com/file/d/0B46vjiRI8hGuX2VqckY3UmdDYjA/edit • Gawrycki M.F. (red.) Brazylia jako mocarstwo wschodzące, Biblioteka Iberyjska, Warszawa, 2000. (wybrane artykuły) • Kwartalnik Ameryka Łacińska, wyd. CESLA UW (wybrane artykuły) • Petelczyc, Janina; Cichy, Marek (red.), Brazylia, kraj przyszłości?, Książka i Prasa, Warszawa, 2016. (wybrane rozdziały) • Pluta, Aleksandra, "Rasizm w Brazylii", Kultura Liberalna, nr 265, 2014. http://kulturaliberalna.pl/2014/02/06/brazylia-mundialem-rasizm-brazylii/ Filmy dokumentalne (dostępne online) : • Lutas.doc, reż. Luiz Bolognesi, Daniel Augusto, prod. Gullane, Buriti Filmes/TV Brasil, 2010. • Caminhos da Reportagem - Indígenas - a luta dos povos esquecidos, prod. TV Brasil, 2013. Źródła internetowe: • portal Instituto de Pesquisa da Economia Aplicada: http://www.ipea.gov.br/ • portal Instituto Brasileiro da Geografia e Estatística: http://ibge.gov.br/ • strony dzienników internetowych: El País Brasil http://brasil.elpais.com/, Carta Capital: http://www.cartacapital.com.br/, Isto É : http://istoe.com.br/, The Intercept Brasil: https://theintercept.com/brasil/ |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna pojęcia z zakresu ekonomiczno-politycznego dotyczące Brazylii i PALOP oraz terminologię związaną ze specyfiką tych obszarów. (K_W01, K_W02) Ma wiedzę o Brazylii i PALOP na tle światowego porządku gospodarczego i politycznego (oś południe-południe). Zna sytuację i statut omawianych krajów w świecie portugalskojęzycznym. (K_W09, K_W13) Student orientuje się w aktualnych problemach społeczno-polityczno-kulturalnych, które dotyczą Brazylii i PALOP. (KW_17) UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi przy użyciu zdobytej wiedzy wyszukiwać samodzielnie i analizować informacje dotyczące stosunków społeczno-polityczno-kulturalnych w Brazylii i PALOP. (K_U01, K_U02, K_U05) Student potrafi na podstawie zdobytych informacji trafnie analizować i interpretować udział Brazylii i PALOP w światowej polityce gospodarczo-ekonomicznej. (K_U01, K_U02, K_U05) Student potrafi trafnie problematyzować sytuację tego portugalskiego obszaru językowego przy użyciu odpowiednio dobranych źródeł. (K_U03, K_U04) Potrafi sięgać po teoretyczne opisy problematyki gospodarczej zarówno portugalskojęzyczne, jak i światowe. (K_U03, K_U08) Potrafi wypowiadać się w znane tematyce za pomocą różnych kanałów (teksty, prezentacje ustne, artykuły, etc.). (K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student rozumie konieczność aktualizowania informacji na temat dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości Brazylii i PALOP, ale także sytuacji światowej w ogóle. (K_K01, K_K08) Rozumie istotność zabierania głosu na forum publicznym w sprawie krajów mniej uprzywilejowanych oraz konieczność pracy u podstaw, dzięki której może swoją specjalistyczną wiedzę przekazywać innym. (K_K05, K_K06, K_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Test końcowy wielokrotnego wyboru łączący zagadnienia brazylijskie i luzoafrykańskie / krótka praca pisemna na wybrany temat. Próg zaliczenia: 60%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.