ZIP-szkoła letnia: Mediacja między kulturami na przykładzie Polski i Włoch
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-MMKPW-ZIPszl |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | ZIP-szkoła letnia: Mediacja między kulturami na przykładzie Polski i Włoch |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
ZIP: szkoła letnia dla studentów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Skrócony opis: |
Celem projektu jest przygotowanie studentów do świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym wspólnoty europejskiej, w której język włoski odgrywa znaczącą rolę, oraz ozwinięcie u uczestników kreatywności, sprawności interakcyjnych oraz umiejętności myślenia krytycznego, niezbędnych w środowisku zawodowym. |
Pełny opis: |
Współczesne procesy komunikacyjne, zwłaszcza w świetle globalizacji, są zjawiskiem złożonym i wymagającym wielowymiarowego podejścia, obejmującego pogłębioną refleksję nad kulturą, językiem, społeczeństwem oraz stereotypizacją. Umiejętność mediacji międzykulturowej staje się w tym kontekście kluczowa nie tylko w pracy przyszłych filologów, ale wszystkich osób pracujących z językami obcymi i w środowiskach międzynarodowych. Szkoła Letnia jest organizowana w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego i finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POWER, ścieżka 3.5. Więcej informacji na www.zip.uw.edu.pl. |
Literatura: |
- L. Argano, A. Bollo, P. Dalla Sega, V. Candida, Gli eventi culturali. Ideazione, progettazione, marketing, comunicazione, Franco Angeli 2007 (fragmenty); - P. E. Balboni, La comunicazione interculturale, Marsilio 2007; - S. Cavaliere, Tra lingue e culture. La comunicazione interculturale tra italiani e popoli slavi meridionali, Edizioni Ca’Foscari 2016; - T. De Rogatis, Elena Ferrante. Parole chiave, E/O 2018; -P. Diadori, Tradurre: una prospettiva interculturale, Carocci 2018; - U. Eco, Dire quasi la stessa cosa, Bompiani 2013; - M. Lewandowska, Moda, kuchnia i piłka nożna: kreatywność i kultura w nauczaniu języków obcych, [w:] K.Burska, B.Cieśla (red.) Kreatywność Językowa w komunikowaniu (się), Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego 2014; - C. Marcato, Dialetto, dialetti e italiano, Il Mulino 2002; - C. Romeo, Riscrivere la nazione. La letteratura italiana postcoloniale, Le Monnier 2018; - S. Ritrovato (red.), Dentro il paesaggio. Poeti e natura, Archinto 2006; - M. Schwartz (et al.), Coloured Glasses. Manual for Intercultural & Global Citizenship Education, EEE-YFU 2016; - S. Skuza, The social and legal status of women in Italy between the XIX and XXI centuries, Impuls 2014 - oraz inne materiały wskazane przez prowadzących zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student/Studentka po ukończeniu szkoły: -zna w zaawansowanym stopniu współczesne koncepcje kultury -zna w pogłębionym stopniu znaczenie języka w kształtowaniu tożsamości kulturowej -ma pogłębioną wiedzę społeczną z zakresu uwarunkowań kulturowych, kluczowych dla mediacji międzykulturowej -zna i rozumie etyczny wymiar kultury -rozumie w pogłębionym stopniu problemy związane z kształtowaniem tożsamości wielokulturowej UMIEJĘTNOŚCI Student/Studentka po ukończeniu szkoły: -potrafi dokonać krytycznej analizy oraz twórczej interpretacji tekstów kultury oraz teorii społecznych -potrafi właściwie analizować przyczyny powstawania konfliktów oraz związanych z nimi zjawisk społecznych -umie przygotować materiał promocyjny wykorzystując do tego celu znajomość kontekstów kulturowych -potrafi uczestniczyć w dyskusji, przedstawiając i oceniając różne opinie i stanowiska w oparciu o zdobytą wiedzę -potrafi komunikować się w języku włoskim z użyciem specjalistycznej terminologii związanej z mediacją międzykulturową KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student/Studentka po ukończeniu szkoły: -rozumie zróżnicowanie i odmienność kulturowych perspektyw innych, potrafi działać w wielokulturowym otoczeniu -jest gotowy/a do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy -interesuje się aktualnymi wydarzeniami, nowymi zjawiskami w kulturze oraz systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, organizując działalności na rzecz środowiska społecznego -potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role -rozumie potrzebę podnoszenia swych kompetencji |
Metody i kryteria oceniania: |
Szkoła Letnia kończy się zaliczeniem na ocenę. Szczegółowy podział punktacji: - ocena z testu końcowego (60%) - obecność oraz aktywne uczestnictwo w trakcie zajęć (20%) - projekt grupowy (20%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.