Literatura włoska – włoska literatura współczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-U1S15LWN |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura włoska – włoska literatura współczesna |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
I semestr Wykład poświęcony wybranym aspektom prozy włoskiej pierwszej połowy XX w. , ze szczególnym uwzględnieniem awangard i okresu międzywojennego. Jego celem jest analiza wybranych dzieł literackich oraz pogłębienie wiedzy na temat ich specyfiki na tle panoramy literatury włoskiej i europejskiej omawianego okresu. SEMESR II: Wykład przedstawia przebieg wydarzeń w literaturze włoskiej XX wieku, poprzez dzieła i autorów, którzy podejmują tematykę wojenną. |
Pełny opis: |
I semestr Wykład będzie poświęcony wybranym aspektom literatury włoskiej okresu modernizmu od przełomu XIX i XX w. do połowy XX wieku. Na zajęciach będą analizowane w perspektywie komparatystycznej wybrane dzieła literackie, przede wszystkim krótkie formy narracyjne. Szczególny nacist będzie położny na omówienie istoty tzw. "przełomu modernistycznegoo"(Sheppard) oraz oraz zmianom w statusie ontologicznym i epistemologicznym bohatera literackiego w wybranych utworach literackich tego okresu. Będą omawiane wybrane dzieła m.in. L.Pirandella, G.Papiniego, M.Bontempellego, A.Savinia. SEMESTR II: Począwszy od wprowadzenia do tematu wojny w literaturze współczesnej, wykład ukazuje spojrzenia z różnej perspektywy, w jaki włoscy autorzy XX wieku postrzegali temat wojny, proponując przegląd dzieł takich pisarzy, jak: Marinetti, Ungaretti, Rebora, Lussu, Gadda, Rigoni Stern, Fenoglio, Pavese, Calvino, Morante, Meneghello, Caproni, Rosselli i Zanzotto. |
Literatura: |
I semestr Asor Rosa A (a cura di), Letteratura italiana. Storia e geografia, Einaudi, Torino 1982-2000 Debenedetti Giacomo., Il romanzo del Novecento, Garzanti, Milano 1971 Ferroni Giulio, „Storia della letteratura italiana”, Vol. 4, „Il Novecento”, Torino, Einaudi, 2001. Guglielmi Guido, La prosa italiana del Novecento I, Einaudi, Torino 1986 Guglielmi Guido, La prosa italiana del Novecento II, Einaudi, Torino 1998 Luperini Romano, „Il Novecento : apparati ideologici, ceto intellettuale, sistemi formali nella letteratura italiana contemporanea”. T. 1, Torino : Loescher, 1982. Luti Giorgio (red), „Narratori italiani del primo novecento:la vita, le opere, la critica”, Roma, La Nuova Italia Scientifica, 1985. Luti Giorgio, Memoria del Novecento, Franco Cesati Editore, Firenze 2002 Pedullà, Walter, „Racconta il novecento: modelli e storie della narrativa italiana del XX secolo” , Milano, RCS Libri, 2013. Segre Cesare., Avviamento all'analisi del testo letterario, Einaudi, Torino 1999 Tellini Gino, Il romanzo italiano dell'Ottocento e Novecento, Mondadori,Milano 1998 oraz inne teksty i opracowania szczegółowe wskazane na zajęciach. SEMSETR II: A. Casadei, La guerra, Bari 1999;A. Cortellessa (a cura di), Le notti chiare erano tutte un’alba, Milano 1998; G. Ferroni, Storia della letteratura italiana. Il Novecento, Torino 1992; U. Rossi, Un secolo di fuoco. Introduzione alla letteratura di guerra del Novecento, Roma 2008; A. Scurati, Guerra, Roma 2003; Pozycje niedostępne w bibliotekach UW będą udostępnione studentom przez prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
I semetr Wiedza Student - definiuje i opisuje główne trendy i kierunki rozwoju literatury włoskiej I poł. XX w. ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię stosowaną we współczesnej historii literatury - wskazuje i komentuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi - rozpoznaje rozwinięte metody krytyki literackiej, zna i poprawnie analizuje wszystkie omawiane na zajęciach teksty -zna twórczość omawianych pisarzy, sytuuje ją w szerszym kontekście literatury i kultury europejskiejXX w Umiejętności Student - potrafi zbierać, selekcjonować, analizować, interpretować i syntetyzować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. - wskazuje i komentuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi -potrafi omawiać zagadnienia szczegółowe, wykorzystując wskazane ujęcia teoretyczne i samodzielnie dobierając dodatkowe źródła - umie samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie literaturoznawstw, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową Kompetencje społeczne Student - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego - ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturalnego własnego kraju, Europy i świata - jest przygotowany do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych SEMESTR II: -Definiuje i opisuje główne trendy i kierunki rozwoju współczesnej filologii oraz teorii i historii literatury, kulturoznawstwa, ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę obejmującą terminologię i metodologie stosowane we współczesnej historii literatury (specjalizacja kulturowo-literacka). -Potrafi zbierać, selekcjonować, analizować, interpretować i syntetyzować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. -Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminów cząstkowych po I i II semestrze. I semestr kończy się egzaminem pisemnym (egzamin część I). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.