Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań językoznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3321-U1SMBJ
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań językoznawczych
Jednostka: Katedra Italianistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: włoski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zakłada się, że zapisując się na te zajęcia, student powinien znać:

• język włoski na poziomie umożliwiającym zrozumienie analizowanych zagadnień językowych

• podstawowe zagadnienia językoznawstwa

• podstawowe różnice między językiem włoskim a polskim

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w zagadnienia metodologii badań naukowych w dziedzinie językoznawstwa. Omawiane są podstawowe zagadnienia metodologii nauk, praktyczne aspekty pracy badawczej językoznawcy, konstrukcja tekstu naukowego z dziedziny językoznawstwa oraz wybrane kierunki teoretyczno-metodologiczne we współczesnym językoznawstwie.

Przedmiot jest związany z innymi zajęciami językoznawczymi z II etapu studiów (proseminarium i seminarium z językoznawstwa oraz – na studiach zaocznych - z metodyki nauczania języka włoskiego).

Pełny opis:

Treści merytoryczne przedmiotu:

• Język i komunikacja jako obiekt badań naukowych (pojęcie języka i metajęzyka)

• Podstawowe zagadnienia metodologii nauk (pojęcie metody, metodologii, relacje między teorią a metodą; metody jakościowe i ilościowe w językoznawstwie)

• Praktyczne aspekty pracy badawczej językoznawcy: skonstruowanie projektu badawczego (pytanie badawcze, cel badania, wykonalność badania), metody zbierania korpusu (np. elicytacja, badania terenowe, praca ze słownikiem, praca z tekstami); opracowywanie danych (porządkowanie, opracowanie ilościowe i jakościowe), interpretacja danych (teoria i metoda zastosowane w wyjaśnianiu lingwistycznym: w jaki sposób wybory teoretyczno-metodologiczne wpływają na interpretację zebranego materiału)

• Konstrukcja tekstu naukowego z dziedziny językoznawstwa (struktura tekstu, podział tekstu na części, formalne wymogi pisania pracy naukowej: spis treści, przypisy, sposób przedstawiania przykładów z korpusu)

• Wybrane teorie i metody badań w językoznawstwie.

Literatura:

Wybrane rozdziały z następujących książek:

• Casadei, Federica (2004) Lessico e semantica. Roma, Carocci.

• Dardano, Maurizio (2005) Nuovo manualetto di linguistica italiana. Bologna, Zanichelli.

• Gaeta, Livio e Silvia Luraghi (2003) Introduzione alla linguistica cognitiva. Roma, Carocci.

• Graffi, Giorgio e Sergio Scalise (2013) Le lingue e il linguaggio: introduzione alla linguistica. Bologna, Il Mulino.

• Lepschy, Giulio (2002) La linguistica del Novecento. Bologna, Il Mulino.

• Lo Duca, M. Giuseppa (2013) Lingua italiana ed educazione linguistica. Roma, Carocci.

• Lombardi Vallauri, Edoardo (2004) “Per la redazione dei testi scientifici”, 19-41. In: Orletti, Franca (a cura di), Scrittura e i nuovi media, Roma, Carocci.

• Palermo, Massimo (2015) Linguistica italiana. Bologna, Il Mulino.

• Ponzio, Augusto (1997) Metodologia della formazione linguistica. Roma – Bari, Laterza.

• Simone, Raffaele (2013) Fondamenti di linguistica. McGraw Hill Education.

• Sobrero, A.A. e A. Miglietta (2006) Introduzione alla linguistica italiana. Roma – Bari, Editori Laterza.

• Turchetta, Barbara (2000) La ricerca di campo in linguistica: metodi e tecniche d’indagine. Roma, Carocci.

Efekty uczenia się:

Student:

• definiuje i opisuje główne trendy i kierunki rozwoju współczesnego językoznawstwa

• ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat wybranych teorii i metodologii językoznawczych oraz znajomość specjalistycznej terminologii.

• rozpoznaje i stosuje samodzielnie podstawowe metody badawcze w ramach wiodących metodologii językoznawczych

• zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.

Student umie:

• zbierać, selekcjonować, analizować, interpretować i syntetyzować informacje z różnych źródeł i na tej postawie rozumować, wyciągać wnioski i formułować krytyczne sądy

• samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie językoznawstwa

• poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych

• dyskutować ze specjalistami w zakresie językoznawstwa

• wskazywać i komentować związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami refleksji o języku i komunikacji

Student zdobywa następujące kompetencje społeczne:

• Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się

• Ma przekonanie o znaczeniu zachowywania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania etyki w komunikacji perswazyjnej

• Wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych (praca metodą projektów)

• Posiada umiejętność pracy w zespole oraz kierowania pracą zespołową

• Uczestniczy w życiu naukowo-kulturalnym (udział w wykładach zaproszonych gości, udział w dyskusjach panelowych, udział w warsztatach doskonalących umiejętności zawodowe).

Metody i kryteria oceniania:

• ocena ciągła

• test końcowy

Kryteria oceny:

• Przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur, uczestnictwo w dyskusjach

• Zaliczenie na ocenę: znajomość teorii i metod badawczych lingwistyki

Praktyki zawodowe:

---

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)