Interakcje komunikacyjne: od konfliktu do zgody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-U2S17M02 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Interakcje komunikacyjne: od konfliktu do zgody |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Wykłady monograficzne na studiach II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
W trakcie kursu omawiane są cechy charakterystyczne komunikacji konfliktowej i pokojowej, z wykorzystaniem koncepcji dyskursywnych, pragmatycznych i retorycznych. |
Pełny opis: |
Kontakty z innymi ludźmi w coraz bardziej złożonym świecie wymagają coraz większych kompetencji komunikacyjnych. Celem kursu jest zidentyfikowanie środków oraz mechanizmów językowych, pragmatycznych, dyskursywnych i retorycznych, których znajomość ułatwia świadome uczestnictwo w komunikacji: dążenie do osiągnięcia zgody, unikanie konfliktów i/lub umiejętne argumentowanie w sytuacjach istniejącej różnicy zdań. Program wykładu monograficznego obejmuje omówienie wzorcowych sytuacji komunikacji zgodnej lub prowadzącej do zgody oraz różne modele komunikacji destruktywnej. Omawiane przykłady są zaczerpnięte z włoskiej literatury, filmów, prasy i mediów |
Literatura: |
Wybrane rozdziały z następujących opracowań: • Besussi Antonella (2012) Disputandum est. La passione per la verità nel discorso pubblico. Torino, Bollati Boringhieri. • Billig, M. (1996) Arguing and thinking: A rhetorical approach to social psychology. Cambridge: Cambridge University Press. • Cantù e Testa (2009) “Consenso e dissenso”. In: Cattani et al. La svolta argomentativa. 50 anni dopo Perelman e Toulmin. Loffredo editore University Press. 87-95. • Cattani, Adelino (2001) Botta e risposta. L’arte della replica. Bologna, Il Mulino. • Culpeper, Jonathan. 2011. Impoliteness. Using Language to Cause Offence. Cambridge: CUP. • Grimshaw, Allen D. (ed.). 1990. Conflict Talk. Sociolinguistic Investigations of Arguments in Conversations. Cambridge: CUP. • Orletti, F. (1994) “Sulla superficie del conflitto”. In: Orletti, F. Fra conversazione e discorso. Roma, La Nuova Italia Scientifica. • Rytel Jolanta (2014) „The nature and development of argumentative skills in children: Current research”. Res Rhetorica, 1/2014 (online) • Wesołowska, Elżbieta. 2010. Deliberatywne rozwiązywanie konfliktów wartości. Wielość dróg do porozumienia. Olsztyn: Wydawnictwo UWM. |
Metody i kryteria oceniania: |
• kontrola obecności • Uczestnictwo w dyskusjach i analizach przypadków (case studies) Kryteria oceny: • Przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur, uczestnictwo w dyskusjach • Umiejętność zastosowania omawianych pojęć do analizy przypadków. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.