Boska Komedia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z112HL01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Boska Komedia |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Zajęcia obowiązkowe do wyboru na studiach I stopnia dla 1roku (moduły) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest analizie jednego z najwybitniejszych utworów literackich europejskiego Średniowiecza. „Literackość” arcydzieła Dantego należy rozumieć w szczególny sposób, Komedia bowiem bogata jest w odwołania historyczne, polityczne, filozoficzne, teologiczne i naukowe. Celem głównym zajęć jest zaprezentowanie owego labiryntu wielopoziomowych znaczeń, odwołań i aluzji. Jednocześnie konwersatorium służy zasadniczemu pogłębianiu podstawowej wiedzy o epoce, ponadto uczy korzystać ze źródeł, formułować tezy i szukać dla nich uzasadnienia. |
Pełny opis: |
1.Dante Alighieri: życie i twórczość 2-3. Boska Komedia: wiadomości wstępne (tytuł, struktura, źródła, język, styl) 4-10. Analiza i interpretacja wybranych pieśni Piekła (1, 3, 5, 10, 13, 26, 33) 11-12. Analiza i interpretacja wybranych pieśni Czyśćca (1, 3) 13 – 15. Analiza i interpretacja wybranych pieśni Raju (15-17) |
Literatura: |
Źródła: 1. Dante Alighieri, La Divina Commedia (sugerowane edycje: Sapegno, La Nuova Italia; Porena, Zanichelli; Bosco-Reggio, Le Monnier; Pasquini – Quaglio, Garzanti) 2. Dante Alighieri, Boska komedia (tłum. E. Porębowicz), PIW 1990 oraz dostępne w bibliotekach podręczniki historii literatury włoskiej w jęz. włoskim. Podręczniki w jęz. polskim: H. Kralowa, P. Salwa, J. Ugniewska, K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej, t. I-II; K. Żaboklicki, Historia literatury włoskiej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji literatury i dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem poezji i dziedzictwa kulturowego czternastowiecznych Włoch. Umiejętności Potrafi, stosując podstawowe metody badawcze zbierać, selekcjonować, analizować i interpretować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy szczególnie w odniesieniu do literatury dawnej. Wskazuje i komentuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego. Posiada umiejętność pracy w zespole. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturalnego własnego kraju, Europy i świata. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach. 2. Aktywność wynikająca z przygotowania do zajęć. 3. Wygłoszenie 1 referatu w ciągu semestru. 4. Praca semestralna / praca pisemna podczas zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.