PNJW - Kurs podstawowy: nauka języka włoskiego od podstaw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z1SJWKP |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | PNJW - Kurs podstawowy: nauka języka włoskiego od podstaw |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Praktyczna Nauka Języka Włoskiego dla studentów studiów I roku I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W trakcie rocznego kursu student nabywa umiejętności głównych kompetencji języka: rozumienia, pisania, czytania, nauka gramatyki, słownictwa, frazeologii w zakresie najważniejszych aspektów życia codziennego w połączeniu z prezentacją wybranych zagadnień dot. geografii i kultury Włoch. Zakłada się, że student po rocznym kursie tego przedmiotu posiada dobrą znajomość czynną włoskiego w zakresie rozumienia tekstów mówionych i czytanych oraz zadowalającą znajomość umiejętności mówienia w momencie zakończenia kursu na poziomie B1. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs przeznaczony jest dla osób na poziomie niezaawansowanym i przewiduje poznanie podstawowych struktur języka włoskiego na poziomie gramatyki, leksyki oraz pragmatyki od A1 do B1. Zajęcia mają charakter ćwiczeń i mają na celu zapoznanie studentów ze słownictwem i strukturami gramatycznymi języka włoskiego do osiągnięcia poziomu B1, rozwijając jednocześnie sprawność mówienia, słuchania, rozumienia tekstów pisanych oraz pisania opowiadań w czasie przeszłym. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć realizowany jest następujący program gramatyczny. Przy każdym temacie wyjaśnione są dodatkowo szczegóły dotyczące poprawności wprowadzanych form w zależności od kontekstu kulturowo-społecznego: Materiał gramatyczny: - Czas teraźniejszy – Presente - Czasowniki zwrotne – Verbi riflessivi - Zaimki dzierżawcze – Pronomi possessivi - Czas Przeszły Dokonany- Passato Prossimo - Zaimki Os.Biernika _ Pronomi Diretti - Czas Przeszły Niedokonany – Imperfetto - Czas Zaprzeszły- Trapassato - Zaimki osobowe Celownika – Pronomi Indiretti - Zaimki osobowe Połączone – Pronomi Combinati - Tryb Przypuszczający- Modo Condizionale Presente - Tryb rozkazujący – Imperativo Materiał ten jest utrwalany w postaci: Ćwiczeń: 1/ Prove d’ ascolto (teksty własne, artykuły z gazet i podręczników 2/ Streszczeń, kończenia tekstu, komentarza do tekstu, dyskusji- teksty własne lub z podręczników 3/ Dyskusji i dialogów 4/ Prac pisemnych – pisanych na zajęciach lub w domu 5/ Sprawdzianów, dyktand, testów Ponadto kurs przewiduje zajęcia z Pragmatyki oraz Leksyki.Podczas zajęć realizowany jest następujący program leksykalno-gramatyczny. Przy każdym temacie wyjaśnione są dodatkowo szczegóły dotyczące poprawności wprowadzanych form w zależności od kontekstu kulturowo-społecznego: 1. autoprezentacja, opis ulubionych czynności /presentazione, descrizione delle attività quotidiane/, pytania i odpowiedzi dotyczące imienia i nazwiska, narodowości, miejsca urodzenia, hobby – czas teraźniejszy /presente/; 2. rozwinięcie pojęć dotyczących osób i krajów ich pochodzenia /dati personali e nazionalità/ - ćwiczenie rodzajników nieokreślonych i określonych w l.poj. /esercizi sugli articoli indeterminativi e determinativi al singolare/ 3. zawody / professioni/, pytania o wykonywany zawód - nauka i ćwiczenia dotyczące poprawnego użycia rodzajników /articoli determinativi e indeterminativi e preposizioni semplici/; 4. pytanie o drogę, pytanie o podstawowe informacje /come arrivare… ? come chiedere informazioni?/- wprowadzenie włoskich przyimków, najważniejsze trybu rozkazującego /introduzione delle preposizioni semplici, forme principali del modo imperativo/ 5. czynności dnia codziennego /attività quotidiane/ - czasowniki zwrotne /verbi riflessivi/, przymiotniki i zaimki dzierżawcze /aggettivi e pronomi possessivi/ 6. zakupy: sklep spożywczy, targ /acquisti: negozio di alimentari, mercato/ - wprowadzenie do zaimków biernikowych i partykuły liczebnej ne, ćwiczenia dotyczące użycia przyimków i rodzajników /pronomi diretti e indiretti, particella ne, esercizi sulle preposizioni articolate/; 7. zakupy c.d.: sklep odzieżowy, apteka /acquisti: negozio d’abbigliamento, farmacia/ - rozwinięcie zaimków biernikowych, ćwiczenia odnośnie zastosowania przymiotników i zaimków dzierżawczych, wprowadzenie rodzajników cząstkowych /pronomi diretti e particella ne – il seguito, esercizi sugli agg. e pron. possessivi, introduzione degli articoli partitivi/; 8. czas wolny – umawianie się, wyrażanie swoich planów w czasie teraźniejszym /tempo libero, esposizione dei propri programmi in presente/ - zaimki celownikowe /pronomi indiretti/; 9. czas wolny c.d. – opisywanie minionych wydarzeń /tempo libero – il seguito; descrizione delle attività passate – wprowadzenie czasu przeszłego dokonanego passato prossimo /introduzione del passato prossimo/; 10. wypadek samochodowy, kolizja na drodze, nieprzewidziane wydarzenia: umiejętność wytłumaczenia się, przeproszenia za niespodziewaną sytuację /incidente stradale, tamponamento, contrattempi, inconvenienti: giustificazioni, scuse per situazioni impreviste/ - czas przeszły dokonany i niedokonany / passato prossimo e imperfetto/; 11. ćwiczenia powtórzeniowe dotyczące użycia czasów przeszłych, przyimków z rodzajnikami, zaimków /esercizi di ricapitolazione: passato prossimo vs. Imperfetto, preposizioni articolate, pronomi diretti e indiretti/; 12. konflikt, dyskusja, wyrażanie własnej opinii /conflitto, discussione, manifestazione del proprio parere/ - wprowadzenie zaimków łączonych /introduzione dei pronomi combinati/; 13. plany na wakacje, pogoda, zjawiska meteorologiczne /programmi per le vacanze, tempo, fenomeni meteorologici/ - czas teraźniejszy vs. czas przyszły, wprowadzenie trybu przypuszczającego /modo condizionale presente/; 14. ćwiczenia powtórzeniowe /esercizi di ricapitolazione/ |
Literatura: |
Podręcznik wiodący z gramatyki: "L' italiano all' universita'" Matteo La Grassa, Edilingua 2011 Kurs A1-A2, B1 Podręcznik wiodący z działu Pragmatica-Lessico: Marin T., Magnelli S., Nuovo progetto italiano 1, Corso multimediale di lingua e civiltà italiana; Libro dello studente + Quaderno degli esercizi, Roma, Edilingua, 2008. Materiały uzupełniające: Bertoni S., Nocchi S., Le parole italiane. Esercizi e giochi per imparare il lessico, Firenze, Alma Edizioni, 2004. Corbeil J. C., Archambault A., Słownik obrazkowy polsko-włoski, Poznań, Wydawnictwo LektorKlett, 2007. Jenerowicz A., Giorgi C., Italiano. Repetytorium tematyczno-leksykalne, Poznań, Wagros, 2000. Język włoski. Nowe repetytorium. Słownictwo i ćwiczenia, oprac. A. Rylukowska, H. Florczak, Warszawa, Langenscheidt, 2007. Salwa P., Szleszyńska M., Wybór idiomów włoskich, Warszawa, Wiedza Powszechna, 1993. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Wskazuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi Wskazuje kluczowe cechy współczesnego języka włoskiego UMIEJĘTNOŚCI Wskazuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi Posługuje się w mowie i piśmie językiem włoskim (poziom B1) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest obecność na zajęciach, pisanie prac domowych, oceny z kartkówek ( minimum konieczne do otrzymania oceny pozytywnej = 60%) oraz napisanie dwóch testów w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.