Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rewitalizacja i pedagogika publiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-PR1-SP-RIS-RPPd
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rewitalizacja i pedagogika publiczna
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy: Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji
Przedmioty specjalizacyjne: Rewitalizacja i innowacje społeczne - PSIR, I stopień
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot, który jest przewidziany jako jeden z kursów na specjalizacji Rewitalizacja i innowacje społeczne, ma na celu kompleksowy przegląd wiedzy i praktycznych dokonań związanych z tematyką rewitalizacji przestrzeni zurbanizowanej w Polsce i na świecie.

Słuchacze i słuchaczki kursu uzyskują w jego ramach interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą kształtowania się historii i rozwoju koncepcji rewitalizacji, a także związków rewitalizacji z innymi politykami publicznymi i instrumentami polityki miejskiej i regionalnej. Tematyka przedmiotu obejmuje z jednej strony wiedzę teoretyczną, a z drugiej kształtuje także umiejętności praktyczne studentek i studentów przy pomocy zaznajamiania ich z technikami programowania i planowania procesów rewitalizacji miast i odnowy wsi.

Wiedza pozyskiwana w ramach wykładów ma charakter interdyscyplinarny – łączy w sobie refleksję m.in. nad polityką publiczną, edukacją społeczną, socjologią miasta czy urbanistyką.

Pełny opis:

Przedmiot, który jest przewidziany jako jeden z kursów na specjalizacji Rewitalizacja i innowacje społeczne, ma na celu kompleksowy przegląd wiedzy i praktycznych dokonań związanych z tematyką rewitalizacji przestrzeni zurbanizowanej w Polsce i na świecie.

Słuchacze i słuchaczki kursu uzyskują w jego ramach interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą kształtowania się historii i rozwoju koncepcji rewitalizacji, a także jej związków z innymi politykami publicznymi i instrumentami polityki miejskiej i regionalnej. Tematyka przedmiotu obejmuje równocześnie wiedzę teoretyczną, jak i kształtuje umiejętności praktyczne studentek i studentów przy pomocy zaznajamiania ich z technikami planowania procesów rewitalizacji miast i odnowy wsi. Wśród zagadnień, które omawia na zajęciach prowadzący znajduje się np. opracowywanie kompleksowych programów rewitalizacji. Dzięki pozyskanych w ramach kursu umiejętności jego absolwenci i absolwentki zyskują kompetencje w zakresie trafnego identyfikowania potrzeb i potencjałów obszarów zdegradowanych, równocześnie we wszystkich wymiarach rewitalizacji - społecznym, gospodarczym i przestrzennym.

Wiedza pozyskiwana w ramach wykładów ma charakter interdyscyplinarny – łączy w sobie refleksję m.in. nad polityką publiczną, edukacją społeczną, socjologią miasta czy urbanistyką.

Zakres zagadnień szczegółowych omawianych w czasie kursu:

 Społeczne wytwarzanie przestrzeni – aktorzy i procesy współczesnej urbanizacji

 Wykluczenia i marginalizacja w przestrzeni zurbanizowanej

 Spacer urbanistyczny – obszar zdegradowany

 Spacer urbanistyczny – obszar zgentryfikowany

 Jak nie rewitalizować – relacje między rewitalizacją i gentryfikacją

 Podstawy polityki mieszkaniowej i lokalowej

 Rewitalizacja odgórna („urban renewal”)

 Rewitalizacja oddolna (podejście społeczne)

 Rewitalizacja miasta a rewitalizacja wsi

 Rewitalizacja jako polityka publiczna – zasady programowania i planowania

 Polskie doświadczenia w prowadzeniu programów rewitalizacji

 Zagraniczne doświadczenia w prowadzeniu programów rewitalizacji

Literatura:

Bazuń D., Kwiatkowski M. (red.), Rewitalizacja: Podejście partycypacyjne, Oficyna Naukowa & Uniwersytet Zielonogórski, Warszawa 2017.

Drozda Ł., Uszlachetniając przestrzeń: Jak działa gentryfikacja i jak się ją mierzy?, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2017.

Florida R., The New Urban Crisis: How Our Cities Are Increasing Inequality, Deepening Segregation, and Failing the Middle Class-and What We Can Do About It, Basic Books, New York 2017.

Jacobs J., Życie i śmierć wielkich miast Ameryki, Centrum Architektury, Warszawa 2014.

Jadach-Sepioło A. (red.), Gminny Program Rewitalizacji. Praktyczny poradnik dla mieszkańców i władz lokalnych, Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Warszawa 2018.

Jałowiecki B., Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.

Jarczewski W., Kułaczkowska A. (red.) Rewitalizacja. Raport o stanie polskich miast, Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków 2019.

Madden D.J., Marcuse P., In Defense of Housing: The Politics of Crisis, Verso Books, London 2016.

Trzepacz P., Warchalska-Troll A. (red.), Rewitalizacja miast: teoria, narzędzia, doświadczenia, Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2017.

Twardoch A., System do mieszkania. Perspektywy rozwoju dostępnego budownictwa mieszkaniowego, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2019.

Efekty uczenia się:

- w zakresie wiedzy: student/ka zna i rozumie kluczowe pojęcia i historię koncepcji rewitalizacji przestrzeni zurbanizowanej, rozumie istotę przemian dokonujących się w obszarze społeczności lokalnej, odróżnia rewitalizację od gentryfikacji.

- w zakresie umiejętności: student/ka posiada najważniejsze umiejętności z zakresu programowania i planowania procesów rewitalizacji.

- w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: student/ka docenia rolę i znaczenie partycypacji obywatelskiej w rozwijaniu konkretnego terytorium i jego mieszkańców. Charakteryzuje go/ją postawa otwartości i szacunku wobec doświadczeń innych ludzi, tradycji lokalnej i różnorodności kulturowej.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie końcowe odbywa się na podstawie:

1. Egzaminu

2. Obecności

3. Elementem dodatkowym jest systematyczna praca związana z aktywnością w trakcie zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)