Rewitalizacja i pedagogika publiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR1-SP-RIS-RPPd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Rewitalizacja i pedagogika publiczna |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty specjalizacyjne: Rewitalizacja i innowacje społeczne - PSIR, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot, który jest przewidziany jako jeden z kursów na specjalizacji Rewitalizacja i innowacje społeczne, ma na celu kompleksowy przegląd wiedzy i praktycznych dokonań związanych z tematyką rewitalizacji przestrzeni zurbanizowanej w Polsce i na świecie. Słuchacze i słuchaczki kursu uzyskują w jego ramach interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą kształtowania się historii i rozwoju koncepcji rewitalizacji, a także związków rewitalizacji z innymi politykami publicznymi i instrumentami polityki miejskiej i regionalnej. Tematyka przedmiotu obejmuje z jednej strony wiedzę teoretyczną, a z drugiej kształtuje także umiejętności praktyczne studentek i studentów przy pomocy zaznajamiania ich z technikami programowania i planowania procesów rewitalizacji miast i odnowy wsi. Wiedza pozyskiwana w ramach wykładów ma charakter interdyscyplinarny – łączy w sobie refleksję m.in. nad polityką publiczną, edukacją społeczną, socjologią miasta czy urbanistyką. |
Pełny opis: |
Przedmiot, który jest przewidziany jako jeden z kursów na specjalizacji Rewitalizacja i innowacje społeczne, ma na celu kompleksowy przegląd wiedzy i praktycznych dokonań związanych z tematyką rewitalizacji przestrzeni zurbanizowanej w Polsce i na świecie. Słuchacze i słuchaczki kursu uzyskują w jego ramach interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą kształtowania się historii i rozwoju koncepcji rewitalizacji, a także jej związków z innymi politykami publicznymi i instrumentami polityki miejskiej i regionalnej. Tematyka przedmiotu obejmuje równocześnie wiedzę teoretyczną, jak i kształtuje umiejętności praktyczne studentek i studentów przy pomocy zaznajamiania ich z technikami planowania procesów rewitalizacji miast i odnowy wsi. Wśród zagadnień, które omawia na zajęciach prowadzący znajduje się np. opracowywanie kompleksowych programów rewitalizacji. Dzięki pozyskanych w ramach kursu umiejętności jego absolwenci i absolwentki zyskują kompetencje w zakresie trafnego identyfikowania potrzeb i potencjałów obszarów zdegradowanych, równocześnie we wszystkich wymiarach rewitalizacji - społecznym, gospodarczym i przestrzennym. Wiedza pozyskiwana w ramach wykładów ma charakter interdyscyplinarny – łączy w sobie refleksję m.in. nad polityką publiczną, edukacją społeczną, socjologią miasta czy urbanistyką. Zakres zagadnień szczegółowych omawianych w czasie kursu: Społeczne wytwarzanie przestrzeni – aktorzy i procesy współczesnej urbanizacji Wykluczenia i marginalizacja w przestrzeni zurbanizowanej Spacer urbanistyczny – obszar zdegradowany Spacer urbanistyczny – obszar zgentryfikowany Jak nie rewitalizować – relacje między rewitalizacją i gentryfikacją Podstawy polityki mieszkaniowej i lokalowej Rewitalizacja odgórna („urban renewal”) Rewitalizacja oddolna (podejście społeczne) Rewitalizacja miasta a rewitalizacja wsi Rewitalizacja jako polityka publiczna – zasady programowania i planowania Polskie doświadczenia w prowadzeniu programów rewitalizacji Zagraniczne doświadczenia w prowadzeniu programów rewitalizacji |
Literatura: |
Bazuń D., Kwiatkowski M. (red.), Rewitalizacja: Podejście partycypacyjne, Oficyna Naukowa & Uniwersytet Zielonogórski, Warszawa 2017. Drozda Ł., Uszlachetniając przestrzeń: Jak działa gentryfikacja i jak się ją mierzy?, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2017. Florida R., The New Urban Crisis: How Our Cities Are Increasing Inequality, Deepening Segregation, and Failing the Middle Class-and What We Can Do About It, Basic Books, New York 2017. Jacobs J., Życie i śmierć wielkich miast Ameryki, Centrum Architektury, Warszawa 2014. Jadach-Sepioło A. (red.), Gminny Program Rewitalizacji. Praktyczny poradnik dla mieszkańców i władz lokalnych, Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Warszawa 2018. Jałowiecki B., Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010. Jarczewski W., Kułaczkowska A. (red.) Rewitalizacja. Raport o stanie polskich miast, Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków 2019. Madden D.J., Marcuse P., In Defense of Housing: The Politics of Crisis, Verso Books, London 2016. Trzepacz P., Warchalska-Troll A. (red.), Rewitalizacja miast: teoria, narzędzia, doświadczenia, Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2017. Twardoch A., System do mieszkania. Perspektywy rozwoju dostępnego budownictwa mieszkaniowego, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2019. |
Efekty uczenia się: |
- w zakresie wiedzy: student/ka zna i rozumie kluczowe pojęcia i historię koncepcji rewitalizacji przestrzeni zurbanizowanej, rozumie istotę przemian dokonujących się w obszarze społeczności lokalnej, odróżnia rewitalizację od gentryfikacji. - w zakresie umiejętności: student/ka posiada najważniejsze umiejętności z zakresu programowania i planowania procesów rewitalizacji. - w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: student/ka docenia rolę i znaczenie partycypacji obywatelskiej w rozwijaniu konkretnego terytorium i jego mieszkańców. Charakteryzuje go/ją postawa otwartości i szacunku wobec doświadczeń innych ludzi, tradycji lokalnej i różnorodności kulturowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe odbywa się na podstawie: 1. Egzaminu 2. Obecności 3. Elementem dodatkowym jest systematyczna praca związana z aktywnością w trakcie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.