Problemy rodziny w historii i współcześnie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-SEML-PRŚd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy rodziny w historii i współcześnie |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawy nauk społecznych i historycznych oraz podstawowych metodbadań społecznych |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kontakt z dr Bogusławą Filipowicz w sprawie seminarium: e-mail: b.filipowicz@uw.edu.pl, dyżur: środy, godz. 11.00 - 12.00. Seminarium ma na celu przekazanie studentom wiedzy i zdobycie przez nich umiejętności dotyczących sposobu napisania pracy licencjackiej poprzez: - pomoc (przekazanie i dobór metod badań empirycznych) w analizie problemu badawczego, - ukazanie kontekstu historycznego problemów rodziny (utrwalonego w dokumentach historycznych, w badaniach nad historią, dziełach kultury i sztuki), - wykorzystanie znajomości historii społecznej do badania problemów rodziny współczesnej. |
Pełny opis: |
Studenci poznają metody badawcze z dziedziny historii i nauk społecznych i ich zastosowanie w analizie problemów rodziny współcześnie. Tematy badawcze ustalone są ze studentami. Studenci uczą się sposobu napisania pracy licencjackiej poprzez: - uzyskanie pomocy (przekazanie i dobór metod badań empirycznych) w analizie problemu badawczego, - ukazanie kontekstu historycznego problemów rodziny (utrwalonego w dokumentach historycznych, w badaniach nad historią, dziełach kultury i sztuki), - wykorzystanie znajomości historii społecznej do badania problemów rodziny współczesnej. Seminarium podzielone jest na dwie części: (1) studenci zdobywają wiedzę historyczną na temat rodziny, zapoznają się z metodami badań i opracowują bibliografię, następnie (2) przeprowadzają i opracowują badania dotyczące wybranego przez siebie tematu, weryfikują postawione hipotezy stosownie do planu pracy, redagują rezultaty analiz w oparciu o literaturę metodologiczną i przedmiotową. W opracowaniu studenci przedstawiają graficznie wyniki badań (tabele, zbiory, indeksy, dokumentacja zdjęciowa), piszą abstrakt i zestawienie kluczowych zagadnień. Student stosuje badania empiryczne do pogłębienia tematu rodziny, który go interesuje. Student uczy się łączenia wiedzy na temat historii rodziny z analizą aktualnych problemów rodziny (w świetle socjologii, pedagogiki, psychologii). Udział w seminarium wzbogaca umiejętności studenta w zespołowej pracy badawczej, komunikowaniu osiągnięć, staranności redakcji tekstów. Rezultaty napisanej pracy mogą być zaprezentowane publicznie (m.in. w ośrodkach akademickich i centrach wspierania aktywności lokalnej i polityki publicznej). |
Literatura: |
1. Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. 2. Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową, Wydawnictwo UW, Warszawa 2007. 3. Kaufmann Jean Claude, Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. 4. Pilch Tadeusz, Zasady badań pedagogicznych, WA Żak, Warszawa 1998 (lub wydanie późniejsze). Literatura dotycząca historii, m.in: - Dybkowska Alicja, Żaryn Jan, Żaryn Małgorzata, Polskie dzieje. Od czasów najdawniejszych do współczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998. - Kallas Marian, Historia ustroju Polski X-XX w., Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 1996. - Szacki Jerzy, Historia myśli społecznej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2002. - Szacki Jerzy, Tradycja, Wydawnictwo UW, Warszawa 2011. - Szlendak Tomasz, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. - Szymański Józef, Nauki pomocnicze historii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. Literatura szczegółowa dot. konkretnego tematu. |
Efekty uczenia się: |
Student nabywa wiedzę, umiejętności naukowe i społeczne. Wie w jaki sposób postawić hipotezy badawcze, przeprowadzić badania empiryczne, opisać ich rezultaty, przedstawić je w formie graficznej, podsumować w świetle literatury przedmiotu. Student potrafi zorganizować warsztat i zespół badawczy. Potrafi dobrać literaturę naukową, zestawić zagadnienia, ukazać je w świetle historii i nauk społecznych oraz nauk dotyczących kultury i sztuki. Wie jak upowszechnić rezultaty badań, zastosować je praktycznie, połączyć wiedzę historyczną z analizą aktualnej sytuacji rodziny. Student rozumie złożoność, różnorodność i ciągłość historyczną problemów rodziny w kontekście przemian społecznych w Polsce, zarówno w dziedzinie obyczajowości i prawa jak i przemian politycznych i gospodarczych Kraju. Potrafi wskazać historyczne i społecznych przemiany rodzin w Polsce. Nabywa kompetencje w dziedzinie etyki pracy badawczej. Jest przygotowany do jej kontynuacji. Umie pracować w grupie. Potrafi weryfikować wiedzę potoczną z wiedzą empiryczną. Potrafi zastosować praktycznie uzyskaną wiedzę w pracy dla instytucji właściwych dla polityki społecznej dotyczącej rodziny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie seminarium polega na: uczestniczeniu w zajęciach seminaryjnych, przedstawieniu projektu pracy licencjackiej (tematu pracy, problematyki badań, doboru metod badawczych, przygotowanie bibliografii metodologicznej i przedmiotowej na temat badanego problemu, przedstawienie hipotez dotyczących badanego zagadnienia, dyskusja nad nimi) oraz realizacji podjętych etapów przygotowania pracy licencjackiej (przeprowadzenie badań dotyczących wybranej problematyki, opracowanie części teoretycznej na temat wybranego zagadnienia, opracowaniewyników badań, porównanie ich z danymi właściwymi dla historii). Warunkiem zaliczenia przedmiotu w semestrze letnim jest przedstawienie zrealizowanej pracy i jej pisemne opracowanie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.