Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wzory życia społecznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-SEML-WZSd
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wzory życia społecznego
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy: Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji
Seminaria licencjackie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Znajomość głównych pojęć, definicji i teorii socjologicznych oraz podstawowych metod badań i analiz społecznych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem seminarium jest praca ze studentami nad realizacją zadania pisania dyplomowej pracy licencjackiej. Początkowo omawiane są zasady prowadzenia prac przygotowawczych jak wybór tematu, dobór literatury i źródeł informacji, formułowanie hipotez badawczych, ocena możliwości przeprowadzenia badań empirycznych i wybór odpowiednich metod badań oraz ostateczne sformułowanie tematu i realizacja prac badawczych. W drugiej fazie następuje opracowanie wyników badań i pisanie pracy. Wówczas studenci wybierają ostatecznie sposób prezentacji wyników badań i nadają poprawną formę pracy dyplomowej jako całości (bibliografia, przypisy, aneksy itp.).

Pełny opis:

Seminarium jest poświęcone pracy ze studentami piszącymi dyplomową pracę licencjacką. Początkowo omawiane są zasady prowadzenia prac przygotowawczych jak wybór tematu, dobór literatury i innych źródeł wiedzy, zbadaniu możliwości dostępu do materiałów informacyjnych, sformułowanie hipotez badawczych, zbadanie możliwości przeprowadzenia badań empirycznych w zakreślonym czasie i wybór odpowiednich metod badań oraz ostateczne sformułowanie tematu i realizacja prac badawczych. W drugiej fazie następuje opracowanie wyników badań i pisanie pracy. Studenci dobierają sposób prezentacji wyników badań własnych i nadają poprawną formę całości pracy dyplomowej (strona tytułowa, spis treści, bibliografia, przypisy, aneksy itp.). Studenci mają możliwość prezentowania wyników własnej pracy na forum seminarium i dyskutowania z jego uczestnikami swoich bieżących postępów prac badawczych i analitycznych. Rozważane są nowe koncepcje teoretyczne, innowacyjne metody prowadzenia prac badawczych i nowe możliwości prezentacji wyników.

Cele pracy licencjackiej omawiane są w perspektywie zainteresowań osobistych studenta, wymagań formalnych uczelni, wybranego kierunku studiów i planowanego dalszego naukowego rozwoju oraz przyszłej pracy zawodowej. Studenci uczą się samodzielnej pracy analityczno-badawczej, odpowiedzialności za rzetelność i wiarygodność prowadzonych badań oraz staranności w przedstawianiu wyników.

Literatura:

Dobór literatury jest indywidualny, związany z wybranym tematem pracy licencjackiej oraz z metodologią badań. Studentom zaleca się wybór pozycji z następującego zestawu literatury podstawowej:

1. Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, WN PWN, Warszawa 2005.

2. Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową, WUW, Warszawa 2007.

3. Haralambos Michael, Holborn Martin, Sociology. Themes and Perspectives, Harper-Collons, London 2008 (jest w czytelni IPSiR) .

4. Kaufmann Jean Claude, Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.

5. Pilch Tadeusz, Zasady badań pedagogicznych, WA Żak, Warszawa 1998 (lub wydanie późniejsze).

6. Schuman Howard, Metoda i znaczenie w badaniach sondażowych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2013.

7. Sułek Antoni, Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002.

8. Szacki Jerzy, Historia myśli społecznej, WN PWN, Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia w zakresie wiedzy: efektem jest wiedza studenta dotycząca pełnego procesu realizacji pracy badawczej i analitycznej na wybrany temat wraz z przedstawieniem wyników badań w wymaganej formie (streszczenie-raport i forma rozwinięta). Student wie jak poszukiwać źródeł informacji w języku ojczystym i w językach obcych, jak postępować w kontaktach z instytucjami mogącymi udostępnić mu informacji, jak zestawiać ze sobą dane zbierane z różnych źródeł, jak posługiwać się pozyskaną wiedzą do realizacji zawodowych zadań praktycznych. Wie jaki jest sens i znaczenie podjętych działań. Umie dokonywać kwerendy bibliotecznej i prowadzić ukierunkowaną pracę z literaturą naukową. Stosuje odpowiednie do sytuacji podejście teoretyczne i terminologiczne, i potrafi swój wybór uzasadnić. Wie jak opracować harmonogram fazy badawczej i pisarskiej pracy. Student rozumie czemu służą wymagania odnoszące się do rzetelności i wiarygodności badań, wie jak zaprezentować wyniki. Wie jakiej instytucji lub osobom wyniki jego badań mogą być najbardziej przydatne i potrafi je im przedstawić.

Efekty uczenia w zakresie umiejętności: student ma umiejętność realizacji badań empirycznych i analitycznych na wybrany temat oraz poprawnego napisania pracy z zakresu nauk społecznych odpowiadającej określonym wymaganiom formalnym. Umie przedstawić poznawczy i praktyczny cel wykonanej pracy. Student umie zaplanować i zorganizować pracę badawczą i analityczną, która musi być zrealizowana w pewnym czasie i miejscu, i przy określonych możliwościach materialnych. Umie dostosować temat zadania do czasu realizacji, posiadanych środków materialnych oraz wymagań formalnych nałożonych przez instytucję w ramach której realizuje zadanie. Potrafi zorganizować warsztat pracy badawczej od sformułowania tematu do przedstawienia uzyskanych wyników i umieścić swoje zadanie w kontekście szerzej zakrojonych badań dotyczących problemów społecznych. Rozpoznaje najnowsze trendy teoretyczne i empiryczne oraz potrafi do nich nawiązać w swojej pracy.

Efekty uczenia w zakresie kompetencji: student posiada personalne i społeczne kompetencje do samodzielnej realizacji zadania badawczego (z możliwością pracy zespołowej), które ma znaczenie poznawcze i praktyczne. Efektem kształcenia są kompetencje odnoszące się do zdyscyplinowanego wykonania zadania (rzetelne i terminowe) i przedstawienia jego wyników w prawidłowej formie literackiej (synteza-raport i forma rozwinięta). Student rozumie cel i sens wykonanego zadania (uzyskanie tytułu, wykonanie pracy zawodowo użytecznej) i jest w stanie nawiązać kontakt z właściwym odbiorcą zgromadzonej przez siebie wiedzy w celu jej upowszechnienia. Ma świadomość znaczenia rzetelności i przestrzegania zasad etyki w pracy naukowej. Jest gotowy do podejmowania zadań naukowych i ich sprawnej i systematycznej realizacji, a także jest zdolny oddzielić prowadzoną dyskusję na wybrany temat od własnych przekonań.

Metody i kryteria oceniania:

Seminarium licencjackie jest zaliczane na ocenę. Warunkiem uzyskania zaliczenia w semestrze zimowym jest obecność na zajęciach i prezentacja postępu prac przygotowawczych (bibliografia, plan pracy, dyskusja nad tematem i hipotezami badawczymi) . Warunkiem zaliczenia w semestrze letnim jest zakończenie pracy i przedstawienie jej w ostatecznej formie.

Szczegółowe metody i kryteria oceniania:

- ciągła ocena przez prowadzącego efektów uczestnictwa w seminarium;

- stała ocena przez prowadzącego zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta;

- systematyczna ocena postępów w przygotowywaniu pracy licencjackiej dokonywana przez prowadzącego

- kryterium oceny jest stwierdzony na podstawie analizy pracy dyplomowej zakres posiadanej przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych

Ocenie systematycznej podlegają:

- wiedza merytoryczna studenta zaprezentowana przy przedstawianiu kolejnych etapów pracy dyplomowej (uzasadnienie i wybór tematu, wybór i znajomość literatury przedmiotu, znajomość koncepcji naukowych odnoszących się do problematyki pracy.

- umiejętności wykazane w trakcie formułowania koncepcji pracy i poszukiwania własnych rozwiązań badawczo – warsztatowych; umiejętność prezentowania swoich doświadczeń, systematyczność i dociekliwość badawcza; umiejętności naukowego argumentowania, precyzyjnego formułowania myśli w mowie i na piśmie, krytyczna postawa wobec własnych dokonań, umiejętność pracy i dyskusji w grupie.

- kompetencje społeczne wykazane przez studenta w aktywnym uczestnictwie w zajęciach, w dyskusjach nad projektami badawczymi innych seminarzystów, w skutecznej realizacji wytyczonych celów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)