Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interwencje w sytuacjach kryzysowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-00IWST
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interwencje w sytuacjach kryzysowych
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, psychologii społecznej i komunikacji interpersonalnej


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących sytuacji kryzysowych; typów reagowania na takie sytuacje i podstawowych interwencji przydatnych w momentach kryzysu.

Pełny opis:

Celem zajęć jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących teoretycznych i praktycznych dotyczących interwencji w sytuacjach kryzysowych. Program obejmuje: koncepcje rozumienia i rodzaje sytuacji kryzysowych; psychologiczne aspekty doświadczania kryzysu i konsekwencje przebytych sytuacji traumatycznych; podstawowe umiejętności potrzebne w pracy interwencyjnej; modele i typy interwencji w sytuacjach kryzysowych; odnajdowanie i docieranie do zasobów. Szczegółowo omawiane są wybrane typy kryzysów: kryzysy rozwojowe, sytuacje zagrożenia życia, przemoc domowa, nałóg, porwanie zakładników, klęski żywiołowe.

Literatura:

Badura - Madej W. (red.)(1996) Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Warszawa: Wyd. Interart,

Herman J.(1998) Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk:GWP

Greenstone J.L,.Leviton S.C(2004) Interwencja kryzysowa. Gdańsk:GWP

James R.K, Gilliland B.E (2008) Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Parpamedia

Efekty uczenia się:

Po zaliczeniu zajęć student/ka:

umie podać różne definicje zjawiska kryzysu;

rozpoznaje podstawowe typy sytuacji kryzysowych;

zdaje sobie sprawę z potrzeb i doświadczeń osób znajdujących się w sytuacji kryzysu;

umie przedstawić modele działań w sytuacjach kryzysowych;

zna zasady nawiązywania kontaktu i porozumiewania się z osobami przezywającymi doświadczenia o charakterze kryzysowym;

zna zasady rozmawiania o przeszłych traumach i nadużyciach;

rozumie specyfikę wybranych sytuacji kryzysowych;

umie wymienić podstawowe techniki pracy interwencyjnej, odpowiednie do sytuacji.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny jest:

przygotowanie prezentacji na zadany temat (40 %);

aktywny udział w zajęciach (20%);

kolokwium zaliczeniowe (40%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)