Interwencje w sytuacjach kryzysowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-00IWST |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Interwencje w sytuacjach kryzysowych |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, psychologii społecznej i komunikacji interpersonalnej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących sytuacji kryzysowych; typów reagowania na takie sytuacje i podstawowych interwencji przydatnych w momentach kryzysu. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących teoretycznych i praktycznych dotyczących interwencji w sytuacjach kryzysowych. Program obejmuje: koncepcje rozumienia i rodzaje sytuacji kryzysowych; psychologiczne aspekty doświadczania kryzysu i konsekwencje przebytych sytuacji traumatycznych; podstawowe umiejętności potrzebne w pracy interwencyjnej; modele i typy interwencji w sytuacjach kryzysowych; odnajdowanie i docieranie do zasobów. Szczegółowo omawiane są wybrane typy kryzysów: kryzysy rozwojowe, sytuacje zagrożenia życia, przemoc domowa, nałóg, porwanie zakładników, klęski żywiołowe. |
Literatura: |
Badura - Madej W. (red.)(1996) Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Warszawa: Wyd. Interart, Herman J.(1998) Przemoc. Uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk:GWP Greenstone J.L,.Leviton S.C(2004) Interwencja kryzysowa. Gdańsk:GWP James R.K, Gilliland B.E (2008) Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Parpamedia |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu zajęć student/ka: umie podać różne definicje zjawiska kryzysu; rozpoznaje podstawowe typy sytuacji kryzysowych; zdaje sobie sprawę z potrzeb i doświadczeń osób znajdujących się w sytuacji kryzysu; umie przedstawić modele działań w sytuacjach kryzysowych; zna zasady nawiązywania kontaktu i porozumiewania się z osobami przezywającymi doświadczenia o charakterze kryzysowym; zna zasady rozmawiania o przeszłych traumach i nadużyciach; rozumie specyfikę wybranych sytuacji kryzysowych; umie wymienić podstawowe techniki pracy interwencyjnej, odpowiednie do sytuacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest: przygotowanie prezentacji na zadany temat (40 %); aktywny udział w zajęciach (20%); kolokwium zaliczeniowe (40%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.