Psychologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-11PSPZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ćwiczenia i wykład obejmują zagadnienia związane z podstawowymi obszarami zainteresowań psychologii społecznej: spostrzeganiem społecznym, atrakcyjnością interpersonalną, agresją, zachowaniami prospołecznymi, procesami grupowymi. Koncentrują się wokół konkretnych badań – metodologii i znaczenia praktycznego dla rozumienia zjawisk psychospołecznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Poznanie głównych obszarów zainteresowań współczesnej psychologii społecznej, ze szczególnym wskazaniem na specyfikę wyjaśniania zachowań społecznych jako interakcji czynników osobowościowych i sytuacyjnych. |
Pełny opis: |
Tematy ćwiczeń: 1. Osoba a sytuacja – specyfika wyjaśniania w psychologii społecznej, interakcja systemu poznawczego, motywacyjnego i emocjonalnego oraz sytuacji społecznej. 2. Poznanie społeczne – efekty kontekstowe spostrzegania, heurystyki, egocentryzm, konserwatyzm pozania. 3. Atrakcyjność interpersonalna – czynniki sytuacyjne, osobowe i relacyjne wyznaczające atrakcyjność, teorie wymiany i sprawiedliwości. 4. Zachowania prospołeczne – rodzaje zachowań prospołecznych, egoizm – altruizm, przyczyny zachowań prospołecznych, główne teorie dotyczące prospołeczności. 5. Agresja – agresja wrodzona czy wyuczona, teoria frustracja – agresja, empiryczne przyczyny agresji. 6. Środki masowego przekazu, propaganda i przekonywanie – propaganda a perswazja, cechy nadawcy, cechy komunikatu, cechy odbiorcy, utrwalanie postaw. 7. Dysonans poznawczy w ujęciu Festingera, mechanizm zaangażowania i konsekwencji, teoria kierowania wrażeniami. 8. Konformizm, rozumienie pojęcia, informacyjny i normatywny wpływ społeczny, czynniki nasilające oba rodzaje konformizmu. 9. Społeczny dowód słuszności, wpływ mniejszości na większość. 10. Autorytet – rozumienie pojęcia, badania Milgrama. 11. Hiperuległość – znaczenie czynników sytuacyjnych, syndrom sztokholmski, huśtawka emocjonalna, sekty, mentalność Sambo. 12. Bezradność społeczna, klasyczna koncepcja wyuczonej bezradności, społeczna wyuczona bezradnośc, konsekwencjie psychologiczne. 13. Kobiety i mężczyźni: psychiczne zróżnicowanie płci, różnice wykazywane empirycznie, wyjaśnienia teoretyczne. 14. Globalne dylematy społeczne – pojęcie dylematu społecznego, rodzaje dylematów społecznych, rozwiązywanie dylematów. Tematy wykładów: 1. Psychologia społeczna jako nauka: obszary badań, teorie, metody badawcze. 2. Spostrzeganie innych ludzi: efekt hallo, UTO, teorie atrybucji. 3. Spostrzeganie samego siebie: otoczenie jako lustro, autoatrybucje, schemat ja. 4. Autoprezentacja: rozumienie pojęcia, techniki ingracjacyjne, makiawelizm, świadomość autoprezentacyjna. 5. Autoprezentacjia cd.:środki autoprezentacji, komunikacja niewerbalna, zależność autoprezentacji od różnych czynników psychospołecznych; 6. Postawy: definicje, funkcje, tworzenie się postaw, metody badań. 7. Stereotypy i uprzedzenia: definicje, cechy, funkcje. przyczyny makrospołeczne. 8. Uprzedzenia: przyczyny psychologiczne, kategoryzacja, osobowość autorytarna i dogmatyczna, redukowanie uprzedzeń. 9. Małe grupy: cechy definicyjne – ilość osób, interakcja, cele i zadania grupowe, normy grupowe. 10. Małe grupy: spoistość grupowa, poczucie odrębności, struktury grupowe. 11. Funkcjonowanie ludzi w grupie: wielkość grupy, facylitacja społeczna, deindywiduacja, poziom ryzyka. 12. Funkcjonowanie ludzi w grupie: rozwiązywanie problemów przez grupę, aktywa i pasywa grupowe, syndrom grupowego myślenia. 13. Przywództwo grupowe: teorie przywództwa, style kierowania grupami 14. Wpływ otoczenia na zachowanie człowieka: makro i mikro – przestrzeń, odczuwanie czasu i przestrzeni. |
Literatura: |
Literatura na ćwiczenia: 1. D.T. Kenrick, S.L. Neuberg, R.B. Cialdini, „Psychologia Społeczna”, Gdańsk 2002, roz. 2 „Osoba a sytuacja”, s. 75 – 122; 2. E. Aronson, „Człowiek istota społeczna”, Warszawa 1995, roz. 4 „Poznanie społeczne”, s. 148 – 191; 3. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł”, Poznań 1997, roz. 10 „Atrakcyjność interpersonalna”, s. 402 – 451; 4. D. T. Kenrick, S.L. Neuberg, R.B. Cialdini, „Psychologia Społeczna”, Gdańsk 2002, roz. 9 „Zachowania prospołeczne”, s. 433 – 486; oraz R. Cialdini, „Wywieranie wpływu na ludzi”, Gdańsk 1994, roz. 2 „Reguła wzajemności”; 5. B. Wojciszke, „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej”, Warszawa 2002, roz. 10 „Agresja”, s. 345 – 375; 6. E. Aronson, „Człowiek istota społeczna”, Warszawa 1995, roz. 3 „Środki masowego przekazu, propaganda i przekonywanie”, s. 77 – 147; 7. Scott, Cummings, „Zachowanie człowieka w organizacji”, Warszawa 1983, tom 1, art. Tedeschi, Bonoma, „Dysonans poznawczy – prywatne rozumowanie czy spektakl publiczny?”, oraz R. Cialdini, „Wywieranie wpływu na ludzi”, Gdańsk 1994, roz. 3 „Zaangażowanie i konsekwencja”; 8. E. Aronson, T. Wilson, R. Akert, „Psychologia społeczna. Serce i umysł”, Poznań 1997, roz. 7 „Konformizm”, s. 262 – 296; oraz: E. Aronson [red.], „Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów”, Warszawa 2001, art. S.E. Asch, „Opinie i nacisk społeczny”, s. 37-47; 9. R. Cialdini, „Wywieranie wpływu na ludzi”, Gdańsk 1994, roz. 4 „Społeczny dowód słuszności”, oraz R. Brown, „Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006, s. 130 - 152; 10. R. Cialdini, „Wywieranie wpływu na ludzi”, Gdańsk 1994, roz. 6 „Autorytet”, oraz: E. Aronson, [red.], „Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów”, Warszawa 2001, art. S. Milgram, „Behawioralne badanie posłuszeństwa”, s. 48 – 63; 11. M. Lewicka [red.], „Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne”, Gdańsk 2002, art. D. Doliński, „Hiperuległość”, s. 103 – 116; 12. M. Lewicka [red.], „Jednostka i społeczeństwo. Podejście psychologiczne”, Gdańsk 2002, art. I. Zinsering „Bezradność społeczna. Bezradność wyuczona”, s. 149 – 160; 13. B. Wojciszke, „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej”, Warszawa 2002, roz. 12 „Kobiety i mężczyżni: psychiczne zróżnicowanie płci”, s. 418 – 454; 14. D. T. Kenrick, S.L. Neuberg, R.B. Cialdini, „Psychologia Społeczna”, Gdańsk 2002, roz. 13 „Globalne dylematy społeczne”, s. 649 – 695; |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu całości przedmiotu student: - analizuje krytycznie obszary problemowe związane z założeniami teorii i metodami badawczymi psychologii społecznej; - rozpoznaje podstawowe zjawiska psychospołeczne w życiu codziennym; - prawidłowo posługuje się pojęciami opisującymi zjawiska psychospołeczne; - wyjaśnia w kategoriach teorii psychologicznych zjawiska życia codziennego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Krótkie testy kontrolne na ćwiczeniach - ok. 4 testów w trakcie semestru. Kontrola obecności - student może mieć 2 nieobecności w trakcie semestru. Egzamin końcowy obejmujący całość materiały w formie pisemnego testu zawierającego pytania otwarte i zamknięte. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gniazdowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gniazdowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 70 miejsc
Wykład, 30 godzin, 70 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Gniazdowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gniazdowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.