Ekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-21EKOZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć jest przedstawienie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki, przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających na rozumienie podstawowych kategorii ekonomicznych i procesów zachodzących w realnej gospodarce. |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Ekonomia – przedmiot, podstawowe pojęcia.. • Ekonomia jako nauka społeczna. Podstawowe warunki i zasady dokonywania wyborów w działalności gospodarczej. • Podstawowe narzędzia analizy ekonomicznej Zakres badań ekonomicznych. • Główne nurty współczesnej ekonomii: podstawowe obszary sporów. 2. System gospodarczy - uwarunkowanie procesów ekonomicznych • System gospodarczy: instytucje i mechanizmy. Współczesne systemy społeczno – gospodarcze. • Ewolucja systemu gospodarczego Polsce po drugiej wojnie światowej. 3. Gospodarka rynkowa. • Podstawowe mechanizmy funkcjonowania rynku: cena i konkurencja. Konkurencja doskonała, ograniczenia, monopol w gospodarce. • Popyt: Wybór w skali mikro i makro. • Podaż: wybór i ograniczenia. • Cena i jej rola w gospodarce rynkowej. Równowaga rynkowa. Równowaga rynkowa a równowaga gospodarcza. 4. Podmioty w gospodarce rynkowej: wybory, powiązania • Gospodarstwo domowe: ekonomiczne kryteria wyodrębnienia, preferencje, pole wyboru ekonomicznego. • Przedsiębiorstwo: formy własności i organizacja. Cele działania; strategia. Ocena wyników. 5. Państwo w gospodarce rynkowej. Elementy polityki gospodarczej państwa • Gospodarka rynkowa: mechanizmy działania • Ograniczenia gospodarki rynkowej. • Ekonomiczne funkcje państwa: zawodność rynku, zawodność państwa. • Podstawowe dziedziny i mechanizmy oddziaływań polityki gospodarczej • Koszty interwencji w długim i krótkim okresie. • Współczesne spory o rolę państwa w gospodarce. Uwarunkowania i granice regulacji państwowej: historyczne procesy 6. Sektor publiczny w gospodarce. • Sektor publiczny: pole wyboru. Instytucje państwowe – formy i obszar działania. • Społeczne uwarunkowania polityki gospodarczej państwa. Kontrowersje między celami gospodarczymi i społecznymi • Interes publiczny a interesy osób i grup społecznych. 7. Mierzenie efektów gospodarowania. • Sposoby mierzenia procesów i efektów gospodarczych w skali makro (gospodarki narodowej). • Produkt narodowy i dochód narodowy: jak liczymy, do czego wykorzystujemy uzyskane informacje. • Długi i krótki okres w procesie gospodarowania. Problemy pomiarów w długim okresie. • Trudności porównań międzynarodowych. 8. Wzrost i rozwój gospodarczy. • Wzrost i rozwój jako cel gospodarowania. Czynniki wzrostu i rozwoju gospodarczego. • Jak mierzymy wzrost i rozwój: mierniki zmian i zmiany niemierzalne. • Równowaga w gospodarce. • Wzrost gospodarczy a dobrobyt. • Bariery wzrostu. • Stymulowanie wzrostu i rozwoju- rola państwa. • Koniunktura gospodarcza i jej zmiany. • Wzrost zrównoważony i wzrost w warunkach braku równowagi. • Polityka fiskalna • Funkcje finansów publicznych i polityki budżetowej. Budżet państwa a finansowanie gospodarki • Polityka fiskalna a koniunktura gospodarcza. • Elementy teorii wyboru publicznego 10. Budżet państwa . • Budżet państwa: funkcje i rola. Zasady tworzenia budżetu państwa. • Budżet państwa a finanse regionalne, finanse lokalne, ubezpieczeń społecznych. • Równowaga budżetowa. Deficyt budżetowy. Ekonomiczne i społeczne konsekwencje finansowania deficytu • Dług publiczny. Źródła i makroekonomiczne konsekwencje. 11. Dochody i wydatki publiczne. • Źródła dochodów publicznych. • Polityka podatkowa Swoboda wyboru i jej ograniczenia. • Gospodarcze i społeczne skutki podatków: wpływ podatków na zachowania producentów i konsumentów. Granice opodatkowania. Cechy dobrego systemu podatkowego. • Podatki w Polsce i innych krajach: skala, struktura. • Wydatki publiczne: rodzaje. Cele wydatków publicznych, efektywność, wpływ na podział dochodów. Problem racjonalizacji wydatków publicznych. . 12. Pieniądz, rynek pieniężny. System bankowy • Funkcje banku centralnego. Polityka pieniężna: cele, narzędzia. • Inflacja – przyczyny, skutki ekonomiczne i społeczne. Sposoby przeciwdziałania. • Banki komercyjne – funkcje gospodarcze, zasady funkcjonowania. Rola kredytu. |
Literatura: |
Obowiązkowa: (do wyboru jeden z podręczników) 1. R. Milewski (red) Podstawy ekonomii, PWN Warszawa 2002 2. Ekonomia dla prawników i nie tylko. Red. Marka Bednarskiego i Jerzego Wilkina, Lexis Nexis, Warszawa 2005, (zalecane) 3. M. Nasiłowski, System Rynkowy, Podstawy mikro i makroekonomii , Key Text, Warszawa 2002 Lub: Bieżąca lektura zielonych stron „Rzeczpospolitej, lub części gospodarczej „Gazety Wyborzczej” albo „Dziennika” o Rocznik statystyczny – wybrane fragmenty o Projekt ustawy budżetowej z uzasadnieniem ,na rok bieżący (fragmenty) Uzupełniająca: o D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch, Ekonomia t. 2, wybrane fragmenty, PWE Warszawa 1993 lub nast. o J.M.Buchanan, R.A.Musgrave, Finanse publiczne a wybór publiczny, Dwie odmienne wizje państwa. Wybrane fragmenty, W.Sejm., 2005 o E.I.J.Bowden: Ekonomia. Nauka zdrowego rozsądku, Warszawa: Fundacja Innowacja, 2002 o J. K. Galbraith, Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna, tłum. z ang. W. i S. Rączkowscy, Warszawa: PWE, 1992 o W. Morawski, Socjologia ekonomiczna, Problemy, teoria, empiria. PWN Warszawa 2001, rozdz. 1, 7, 8, 11, 12 o Polityka gospodarcza, pod red. Bolesława Winiarskiego, wyd. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002, rozdz. 1 i 2, s. 16-57oraz część III o Ponad Ekonomią, (wyb. i przekł. J. Grosfeld), Warszawa 1985) o J. E. Stigltz, Ekonomia sektora publicznego (wybrane fragmenty), PWN 2005 o Wilkin J. (red) Efektywność i sprawiedliwość, Key Text Warszawa 1997 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych pojęć i zależności ekonomicznych. W wyniku zajęć student: • zdobywa wiedzę pozwalającą na rozumienie podstawowych kategorii i procesów ekonomicznych; • rozumie zasady działania głównych podmiotów gospodarujących-gospodarstw domowych, przedsiębiorstw i państwa, rolę pieniądza w gospodarce, Umiejętności Uczestnik: • potrafi identyfikować problemy i dokonać ich krytycznej analizy (w podstawowym zakresie), • uczy się wykorzystywać podstawowe narzędzia ekonomicznych do zrozumienia opisu realnych problemów gospodarczych i formułowania własnych opinii. • Zna – w podstawowym zakresie – zasady wykorzystywania narzędzi analizy ekonomicznej do rozwiązywania problemów ekonomicznych Kompetencje • Po zakończeniu zajęć student rozumie i umie krytycznie ocenić informacje ekonomiczne, z którymi styka się na co dzień; umie zinterpretować podstawowe informacje - w tym statystyczne - dotyczące podstawowych obszarów życia społecznego i ekonomicznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny ćwiczeń są kolokwia (konieczne zaliczenie obu kolejnych, jest możliwość poprawy każdego z nich) Wymagana jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) Oceniana jest aktywność na zajęciach (do 0,5 pkt w łącznej ocenie) Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie 2 kolokwiów, obejmujących dwa kolejne bloki tematyczne. Ocena z ćwiczeń uwzględnia wyniki kolokwiów i aktywność na zajęciach. Pozytywna ocena aktywności daje podstawy do podniesienia oceny z ćwiczeń o 0,5 pkt. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu. Ćwiczenia zaliczone na ocenę co najmniej 4,5 podnosi ocenę z egzaminu (zdanego) o 0,5 pkt. Egzamin pisemny składa się z testu i pytań otwartych. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest uzyskanie 40% możliwych do uzyskania punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin, 30 miejsc
Wykład, 20 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Grabowska | |
Prowadzący grup: | Izabela Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.