Komunikacja interpersonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-KINT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posiada wiedzę potoczną z zakresu komunikacji interpersonalnej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie wiedzy teoretycznej oraz praktycznych umiejętności w zakresie podstaw komunikacji interpersonalnej. Zajęcia mają charakter teoretyczny i warsztatowy. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie wybranych koncepcji z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz opanowanie praktycznych umiejętności, w tym: - opanowanie wiedzy dotyczącej różnych modeli komunikacji; elementów oraz czynników wpływających na przebieg komunikacji interpersonalnej; - poznanie teorii dotyczących komunikacji werbalnej i niewerbalnej; - zrozumienie specyficznych kontekstów wpływających na przebieg komunikacji interpersonalnej (między kobietami a mężczyznami, między rodzicami a dziećmi, oraz komunikacja międzykulturowa) - nabycie podstawowych umiejętności komunikacyjnych, takich jak aktywne słuchanie, wyrażanie własnego punktu widzenia, komunikaty Ja, przekazywanie informacji zwrotnych, reagowanie na krytykę - nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie wystąpień publicznych. |
Literatura: |
McKay M., Davis M., Fanning P (2007) Sztuka skutecznego porozumiewania się Gdańsk: GWP Morreale, S.P. , Spitzberg B.H., Barge J.K. (2007) Komunikacja między ludźmi. Warszawa: PWN Stewart J. (2000) Mosty zamiast murów, Warszawa :PWN Watzlawick, P., Beavin J.H., Jackson D.D. (1967). Pragmatics of Human Communication, R.2 Some Tentative Axioms of Communication |
Efekty uczenia się: |
Student po odbyciu zajęć: - rozpoznaje modele komunikacji interpersonalnej oraz potrafi zastosować odpowiedni model do danej sytuacji - potrafi wyjaśnić proces komunikacji, rozpoznaje jego elementy i umie zidentyfikować czynniki zakłócające - potrafi identyfikować specyficzne elementy komunikacji w sytuacji różnicy rang - rozpoznaje czynniki odgrywające rolę w komunikacji międzykulturowej - umie stosować techniki aktywnego słuchania takie jak: parafraza, klaryfikacja, odzwierciedlanie uczuć, dowartościowanie - umie budować i zna zasady dotyczące stosowania komunikatów „ja” potrafi sformułować konstruktywną informacje zwrotną - zna i umie stosować zasady nieobronnego reagowania na krytykę - umie przygotować i przedstawić referat i prezentację multimedialną potrafi trafnie analizować przebieg procesu komunikacji , zauważać błędy i bariery w przepływie informacji - potrafi trafnie analizować przebieg procesu komunikacji , zauważać błędy i bariery w przepływie informacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest: aktywny udział w zajęciach, w tym poprawne wykonywanie ćwiczeń proponowanych w trakcie zajęć (10%) przygotowanie wystąpienia (referat, prezentacja multimedialna) (10%) przygotowanie i przeprowadzenie krótkiego projektu badawczego dotyczącego wybranego aspektu przebiegu komunikacji (case study) (20%) egzamin sprawdzający wiedzę teoretyczną oraz umiejętności praktyczne (techniki aktywnego słuchania, informacja zwrotna, komunikaty „ja”) (60%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.