Tożsamość i budowanie więzi społecznych - perspektywa lingwistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-JIS-I-TiBWS-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Tożsamość i budowanie więzi społecznych - perspektywa lingwistyczna |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Fak. wykłady 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | ogólna wiedza z zakresu analizy dyskursu uzyskana na poprzednich etapach realizowanego kierunku studiów. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Wykład omawia środki i strategie językowe używane w celu konstruowania tożsamości społecznej w procesie interakcji językowej. Budowanie tożsamości społecznej w procesie komunikacji przedstawione zostaje z różnych perspektyw: z perspektywy ról i tożsamości kształtowanych w społecznościach dyskursywnych, z perspektywy budowania relacji uprzejmościowych z uwzględnieniem zmiennych takich, jak niesymetryczne relacje siły i dystansu społecznego, czy też z perspektywy dyskursów instytucjonalnych i profesjonalnych. Środki językowe stosowane w budowaniu tożsamości społecznej omówione zostają z perspektywy semantyki i pragmatyki językowej (akty mowy, implikatury, językowe strategie uprzejmościowe). Omówione zostaną również niepowodzenia dotyczące budowania tożsamości społecznej w kontekście różnic międzykulturowych. |
Pełny opis: |
Język jest środkiem wyrazu służącym nie tylko komunikacji rozumianej jako przekazywanie treści, ale również komunikacji jako procesowi budowania relacji i tożsamości dyskursywnych. Wykład omawia środki i strategie językowe używane w celu konstruowania tożsamości społecznej w procesie interakcji językowej. Budowanie tożsamości społecznej w procesie komunikacji przedstawione zostaje z różnych perspektyw: z perspektywy ról i tożsamości kształtowanych w społecznościach dyskursywnych, z perspektywy budowania relacji uprzejmościowych z uwzględnieniem zmiennych takich, jak niesymetryczne relacje siły i dystansu społecznego, czy też z perspektywy dyskursów instytucjonalnych i profesjonalnych. Środki językowe stosowane w budowaniu tożsamości społecznej omówione zostają z perspektywy semantyki i pragmatyki językowej oraz teorii uprzejmości językowej. Akty mowy, implikatury, językowe strategie uprzejmościowe zostaną poddane analizie pod kątem ich znaczeń dosłownych i figuratywnych oraz ich roli w kształtowaniu obrazu siebie w interakcji. Tożsamość społeczną i językowe środki jej kształtowania rozważymy także z perspektywy czynników takich jak płeć kulturowa, Internet czy dyskurs profesjonalny. Omówione zostaną również niepowodzenia dotyczące budowania tożsamości społecznej w kontekście różnic międzykulturowych. |
Literatura: |
Benwell, Bethan, Elizabeth Stokoe, 2006. Discourse and Identity. Edinburgh University Press. (chapter 1. Theorising Discourse and Identity); (chapter 3. Institutional Identities 86-128); (chapter 5. Commodified Identities 165-203). Duszak, Anna. 2001. „Języki, kultury, wspólnoty”, w: Andrzej Kopczyński i Urszula Zaliwska-Okrutna (red.) Język rodzimy a język obcy - komunikacja, przekład, dydaktyka, Warszawa: WUW, 7-22. Duszak, Anna. 2002. “Us and others: An introduction”. In: Duszak A. (ed), US and Others, Social Identities across Languages, Discourses and Cultures. John Benjamins. Goffman, Erving. 1959. The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Doubleday Anchor Books. Harré, Rom / Luk van Langenhove (red.) 1999. Positioning Theory. Moral Contexts of Intentional Action. Oxford: Blackwell. Ricoeur, Paul. 1992. Oneself as Another. Chicago and London: The University of Chicago Press (5th and 6th studies 113-168). Tabouret-Keller, Andree. 1997. “Language and identity’. In: Coulmas Florian (ed.), The Handbook of Sociolinguistics. Blackwell. |
Efekty uczenia się: |
K_W14 Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnej i grupowej. K_W15 Ma pogłębioną wiedzę o komunikacyjnych i dyskursywnych aspektach powstawania więzi społecznych oraz o konsekwencjach zakłóceń w komunikacji dla trwałości więzi społecznych. K_W16 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy i uczestniku dyskursów społecznych i kulturowych K_U08 Potrafi krytycznie analizować język debat publicznych (np. politycznych i publicystycznych) pod kątem stosowanych w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych. K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze. K_U15 Umie identyfikować i analizować dyskursy, których funkcją jest kreowanie oraz neutralizacja konfliktów K_K09 Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
obecność, aktywne uczestnictwo, egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Nowik-Dziewicka | |
Prowadzący grup: | Ewa Nowik-Dziewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Nowik-Dziewicka | |
Prowadzący grup: | Ewa Nowik-Dziewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.