Museums and the social imagination
General data
Course ID: | 3500-PROBAD-MUZ |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Museums and the social imagination |
Name in Polish: | PROBAD: Muzea i wyobraźnia społeczna |
Organizational unit: | Faculty of Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie minimum B2; otwartość na metody jakościowe; mile widziana, ale nie wymagana praca licencjacka na zbliżony temat; przy większej ilości chętnych niż miejsc na zajęciach – list motywacyjny. (max 1000 znaków). Jeżeli będą miejsca zalecany (ale nie obowiązkowy) udział w zajęciach Dyskursy dziedzictwa dr Łukasza Bukowieckiego w IKP UW. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Studenci i studentki będą prowadzić pogłębione wywiady jakościowe z muzealnikami oraz przedstawicielami i przedstawicielkami grup mniejszościowych i cudzoziemcami na temat reprezentacji i narracji w muzeach etnograficznych, historycznych i sztuki. Zajęcia o formule praktycznego warsztatu. Uczestnicy oprócz prowadzenia i transkrypcji wywiadów biorą udział w konceptualizacji i organizacji badania oraz wspólnie piszą raport. Warsztat jest rozszerzeniem badań prowadzonych przez Centrum Badań nad Pamięcią Społeczną WS UW na temat dekolonizacji dziedzictwa kulturowego w ramach projektu H2020 ECHOES (http://projectechoes.eu/), a obecnie we współpracy z Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie oraz Curating and Public Scholarship Lab Uniwersytetu Concordia w Montrealu. |
Full description: |
(in Polish) Proseminarium badawcze dla studentów i studentek socjologii oraz pokrewnych kierunków humanistycznych (kulturoznawstwo, antropologia kultury). Podczas seminarium będziemy badać, jak współczesne polskie muzea etnograficzne, historyczne i sztuki przedstawiają historie i kulturę grup mniejszościowych w Polsce. Interesować nas będą szczególnie reprezentacje dotyczące społeczności słabo obecnych w dominującej polskiej pamięci zbiorowej i dyskursie publicznym, w tym Polaków i cudzoziemców pochodzenia afrykańskiego i azjatyckiego. Będziemy prowadzić wywiady pogłębione z przedstawicielami_kami i aktywistami_kami tych społeczności oraz z muzealnikami i muzealniczkami na temat możliwości i wyzwań stojących przed muzeami w obszarze dzielenia się autorytetem w społeczeństwie wielokulturowym. Zajęcia o formule praktycznego warsztatu. Uczestnicy oprócz prowadzenia i transkrypcji wywiadów biorą udział w konceptualizacji i organizacji badania oraz wspólnie piszą raport. Zajęcia są rozszerzeniem badań na temat dekolonizacji dziedzictwa kulturowego prowadzonych przez Centrum Badań nad Pamiecią Społeczną WS UW w ramach projektu H2020 ECHOES (http://projectechoes.eu/). Badania prowadzone są obecnie we współpracy z Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie oraz Curating and Public Scholarship Lab Uniwersytetu Concordia w Montrealu. |
Bibliography: |
Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, PWN 2011. Erica Lehrer, Material Kin: “Communities of Implication” in Post-Colonial, Post-Holocaust Polish Ethnographic Collections, w: Across Anthropology: Troubling Colonial Legacies, Museums, and the Curatorial, red. Margareta von Oswald, Jonas Tinius, Leuven University Press 2020. Csilla E. Ariese, Laura Pozzi, Joanna Wawrzyniak, Curating Colonial Heritage in Amsterdam, Warsaw and Shanghai’s Museums: No Single Road to Decolonization, w: Decolonizing Colonial Heritage. New Agendas, Actors and Practices in and beyond Europe, red. Britta Timm Knudsen, John Oldfield, Elizabeth Buettner, Elvan Zabunyan, Routledge, forthcoming 2022. Csilla E. Arise, Magdalena Wróblewska, Practicing Decoloniality in Museums: A Gudie with Global Examples, University of Amsterdam Press, forthcoming 2021. Zapis nagrań z konferencji Decolonizing Museum Cultures and Collections: Mapping Theory and Practice in East-Central Europe (2020). https://decolonizingmuseums.pl/ Raport z badan i fragmenty wywiadów przeprowadzonych przez studentów w roku akademickich 2020/21 |
Learning outcomes: |
K_W07 Has in-depth knowledge of selected methods and techniques of social research, their limitations, specificity and areas of application K_W08 Is aware of the importance of a reflective and critical approach to the results of social research, analyses and research procedures K_W09 Knows how to plan and carry out complex qualitative and quantitative empirical research; is aware of the consequences of methodological choices K_U02 Can critically select information and materials for academic work, using various sources in Polish and a foreign language as well as modern technologies K_U03 Can independently form and verify judgments about the causes of selected social phenomena K_U04 Can use theoretical categories and research methods in the description and analysis of social and cultural changes in modern societies, as well as their consequences K_U05 Can plan and carry out a social study using advanced quantitative and qualitative methods and techniques of social research K_K01 Can initiate, plan, organize and manage work of a task team K_K08 Is aware of the existence of social dilemmas related to the work of the sociologist K_K10 Takes responsibility for planned and performed tasks |
Assessment methods and assessment criteria: |
Participation in class discussions (20%), performing team work (20%), conducting and transcribing one interview (40%), contribution to the final report (20%). |
Copyright by University of Warsaw.