Współczesne społeczeństwo polskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-WSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne społeczeństwo polskie |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wykład obowiązkowy dla I roku studiów licencjackich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Dlaczego na polskich chodnikach jest tyle psich kup? Dlaczego czekamy w kolejkach do lekarzy? Po co ludziom dzieci? Czy Polacy są wierzący? Dlaczego Unia Europejska zajmuje się wielkością truskawek i jaki to ma wpływ na polską rzeczywistość? Są to pytania odwołujące się do konkretnych codziennych doświadczeń większości z nas. Podczas wykładu, wychodząc właśnie od tego typu pytań, będziemy opisywać zagadnienia i instytucje życia społecznego oraz pokazywać w jaki sposób się one zmieniają w ostatnich latach. Wprowadzimy i objaśnimy podstawowe wskaźniki, których używa się w socjologii do opisu jakości i dynamiki życia społecznego w różnych dziedzinach m.in.: demografii, stratyfikacji społecznej, rynku pracy, życiu rodzinnym, wzorach konsumpcji, religijności itp. Omówimy zmiany w Polsce na tle sytuacji w innych krajach Unii Europejskiej oraz odnosząc się do najbliższej przeszłości – realiów PRL. |
Pełny opis: |
Omawiając kolejne zagadnienia, będę stosowała następujący schemat: • pytanie wprowadzające, które odnosi się do codziennych doświadczeń. Decydując się zacząć od tego typu pytań i odpowiedzi na nie, chcę podkreślić, że opisywane przez nas zagadnienia nie są abstrakcyjne, że można opisywać rzeczywistość społeczną, odwołując się i tłumacząc sens zjawisk, których doświadczamy lub chociaż obserwujemy na co dzień. • Socjolog powinien jednak umieć znaleźć dla owych codziennych obserwacji wytłumaczenie odnoszące się do teorii. Z tego powodu następnym punktem struktury większości z wykładów będzie przedstawienie najważniejszych teorii i pojęć, kluczowych dla omawianych tematów. • Zazwyczaj, aby sensownie wyjaśniać współczesne zjawiska, trzeba się odwołać do wiedzy historycznej. Opis tła historycznego pozwala lepiej zrozumieć aktualną sytuację i zapewnia dystans wobec obserwowanych obecnie zjawisk. W wielu bowiem przypadkach to, co uważamy za specyfikę współczesnych czasów, nie jest tak wyjątkowe, jak się powszechnie uważa. • W dalszej części wykładów opiszę wskaźniki i sposoby badania interesujących nas zagadnień. W każdym z przypadków pokazuję także, na ile powszechnie używane wskaźniki są trafne. W niektórych przypadkach zwracamy uwagę na to, jak wskaźnikami można manipulować i udowadniać dzięki tym pozornie „obiektywnym” miarom to, co chce się udowodnić. • Zasadniczą część każdego z wykładów stanowi opis przemian we współczesnej Polsce. Przez „współczesną” rozumiemy Polskę ostatnich pięciu latach. Jednak tam, gdzie pokazuję trendy, sięgam także do danych z początku transformacji systemowej. Staram się w tej części akcentować związki między zagadnieniami omawianymi w kolejnych rozdziałach. • Aby lepiej zrozumieć aktualną sytuację Polski, warto porównać ją z sytuacją w innych krajach Unii Europejskiej. Analiza porównawcza pozwala między innymi pokazać, na ile elementy rzeczywistości społecznej w Polsce są wyjątkowe, a na ile wpisują się w trendy determinujące rzeczywistość w krajach europejskich. |
Literatura: |
Podręcznik akademicki „Współczesne społeczeństwo polskie” (red.) Anna Giza, Małgorzata Sikorska, PWN, Warszawa 2012 (fragmenty wybrane i wskazane studentom). |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne K_W04 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach K_W05 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych K_W06 posiada podstawową wiedzę na temat narzędzi i celów polityki społecznej K_W07 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach K_W08 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne K_W10 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata K_W13 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej K_W16 posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zagranicznych, międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych K_W17 posiada podstawową wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne K_W19 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w społeczeństwa sferze publicznej K_W20 posiada podstawową wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także rozumie na czym polegają te procesy K_W21 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie K_U02 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego K_U03 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U05 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kończy się egzaminem pisemnym, który ma formę testu złożonego z pytań zamkniętych oraz pytań otwartych. Egzamin odbędzie się zdalnie na platformie Kampus W razie niezdania egzaminu, student ma prawo do egzaminu poprawkowego, który także ma formę testu pisemnego. Bilans pracy studenta: Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 2h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) – 15h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Sikorska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Sikorska | |
Prowadzący grup: | Adam Gendźwiłł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.