Analizy metafizyczne: partykularia - konstytucja, kompozycja, trwanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-AFP20-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analizy metafizyczne: partykularia - konstytucja, kompozycja, trwanie |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.ontology.uw.edu.pl/sem.htm |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Seminarium skierowane jest przede wszystkim do studentów starszych lat oraz doktorantów, którzy przejawiają szczere zainteresowanie zagadnieniami metafizycznymi w obrębie filozofii analitycznej. Od uczestników oczekuje się co najmniej biernej znajomości języka angielskiego oraz podstawowej wiedzy z zakresu ontologii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest rekonstrukcji i analizie podstawowych stanowisk w metafizycznych dyskusjach nad materialną konstytucją, mereologicznym i niemereologicznym składem (kompozycją) oraz trwaniem konkretnych przedmiotów jednostkowych. |
Pełny opis: |
Przedmiotem rekonstrukcji i analiz będą zasadnicze stanowiska w sporach metafizycznych dotyczących: (i) konstytucji materialnej przedmiotów jednostkowych; (ii) kompozycji (mereologicznej i niemereologicznej) partykulariów; (iii) ich trwania w czasie. Wśród omawianych zagadnień znajdą się: (i) sformułowanie tzw. paradoksu konstytucji materialnej oraz rekonstrukcja i analiza reakcji na ten paradoks; (ii) sformułowanie problemu kompozycji poprzez tzw. szczegółowe pytanie o kompozycję (van Inwagen); (iii) rekonstrukcja i analiza różnorodnych odpowiedzi na wspomniane pytanie (nihilizm, uniwersalizm, moderatyzm, „brutal view”); (iv) analiza podstawowych stanowisk w sporze o trwanie przedmiotów w czasie - endurantyzmu, perdurantyzmu, eksdurantyzmu, transcendentyzmu i inwariantyzmu. Rekonstrukcja i analiza wymienionych stanowisk będzie obejmowała: (a) identyfikację głównych racji przemawiających za poszczególnymi stanowiskami, (b) eksplikację fundamentalnych pojęć wykorzystywanych na ich gruncie, (c) analizę argumentacyjną zasadniczych rozumowań w toczonej dyskusji; (d) analizę zarzutów i kontrprzykładów; (e) identyfikację i rekonstrukcję logicznych konsekwencji poszczególnych stanowisk. |
Literatura: |
Uwaga! Precyzyjna lista lektur zostanie podana na stronie przedmiotu. (1) Brower, J.E. (2014), Aquinas's Ontology of the Material World: Change, Hylomorphism, and Material Objects, New York: Oxford University Press. (2) Contoir, A.J., Baxter, D.L.M. (2014), Composition as Identity, Oxford: Oxford University Press. (3) Curtis, B.L., Robson J. (2016), A Critical Introduction to the Metaphysics of Time, New York: Bloomsbury Academic. (4) Gallois A. (2017), Metaphysics of Identity, London - New York: Routledge. (5) Haslanger S.A., Kurtz R.M. (eds.) (2006), Persistence. Contemporary Readings, Cambridge, MA: Bradford Books/MIT Press. (6) Korman, D.Z. (2016), Objects: Nothing Out of the Ordinary, Oxford: Oxford University Press. (7) Loux M.J. (eds.) (2008), Metaphysics: Contemporary Readings, New York: Routledge. (8) Lowe, E.J. (2009), More Kinds of Being. A Further Study of Individuation, Identity, and the Logic of Sortal Terms, Chichester: Wiley-Blackwell. (9) Laurence, S., Macdonald, C. (eds.) (1998), Contemporary Readings in the Foundations of Metaphysics, Oxford: Blackwell. (10) Needham, P. (2017), Macroscopic Metaphysics: Middle-Sized Objects and Longish Processes, Cham: Springer. (11) Rea, M. (ed.) (1997), Material Constitution, Lanham MD: Rowman and Littlefield. (12) Thomasson, A.L. (2007), Ordinary Objects, Oxford: Oxford University Press. (13) Sider, Th., Hawthorne, J., Zimmerman, D.W. (2008), Contemporary Debates in Metaphysics, Malden: Blackwell. (14) van Inwagen, P. (1990), Material Beings, Ithaca: Cornell University Press. (15) Wiggins D. (2016), Continuants: Their Activity, Their Being, and Their Identity, Oxford: Oxford University Press. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student ma usystematyzowaną wiedzę na temat zasadniczych stanowisk metafizycznych w sporach o konstytucję, kompozycję i trwanie konkretnych przedmiotów jednostkowych. Dobrze zna i rozumie pojęcia, strategie argumentacyjne i metody badawcze charakterystyczne dla ontologii w wydaniu analitycznym. Nabyte umiejętności: Student potrafi samodzielnie interpretować, komentować i konfrontować zagadnienia występujące w tekstach metafizycznych. Potrafi trafnie analizować argumentację filozoficzną, identyfikować składające się na nią założenia i wnioski, ustalać formalne relacje między składnikami filozoficznych rozumowań. Umie oceniać teoretyczną wagę konkurujących ze sobą koncepcji. Jest w stanie samodzielnie tworzyć lub dobierać odpowiednie strategie argumentacyjne, konstruować kontrargumenty i odpowiadać na zarzuty. Nabyte kompetencje społeczne: Student zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności. Rozwija zdolności jasnego, precyzyjnego myślenia. Jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów. Potrafi samodzielnie ocenić zarówno rzetelność źródeł informacji, z których korzysta, jak ich konkluzywność argumentacji, z którą jest skonfrontowany. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wyznaczona zdobyciem odpowiedniej liczby punktów, które uczestnicy uzyskują na podstawie: (i) zamkniętego, pisemnego TESTU ZALICZENIOWEGO, obejmującego swym zakresem przeczytaną i zanalizowaną literaturę; (ii) przedstawienia co najmniej jednego referatu lub koreferatu podczas zajęć; (iii) aktywności; (iv) ewentualnego napisania pracy seminaryjnej. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie (2); po ich przekroczeniu student zobowiązany jest do wykonania zleconej pracy pisemnej. Nieobecność w więcej niż 50% spotkań seminaryjnych automatycznie uniemożliwia uzyskanie zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.