Analizy metafizyczne: naturalizm - odmiany, argumentacje, zarzuty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-AMN19-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analizy metafizyczne: naturalizm - odmiany, argumentacje, zarzuty |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.ontology.uw.edu.pl/sem.htm |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Seminarium jest skierowane przede wszystkim do studentów starszych lat oraz doktorantów, którzy przejawiają szczere zainteresowanie zagadnieniami metafizycznymi w obrębie filozofii analitycznej, w szczególności – problematyką ontologii umysłu oraz metafizycznymi wątkami w obrębie filozofii nauki. Od uczestników oczekuje się co najmniej biernej znajomości języka angielskiego oraz podstawowej wiedzy z zakresu ontologii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest analizie różnych odmian filozoficznego naturalizmu, rekonstrukcji ich podstawowych pojęć i twierdzeń, analizie uzasadnieniowej argumentacji naturalistycznych oraz rekonstrukcji różnych zarzutów, formułowanych pod adresem naturalizmu. |
Pełny opis: |
Seminarium skupiać się będzie na następujących zagadnieniach szczegółowych: (i) rekonstrukcji różnych odmian filozoficznego naturalizmu: ontologicznego, metodologicznego, epistemologicznego i aksjologicznego (ze szczególnym uwzględnieniem naturalizmu ontologicznego i metodologicznego); (ii) zbadaniu związków pomiędzy naturalizmem ontologicznym i metodologicznym a: 1) fizykalizmem (materializmem); 2) scjentyzmem; 3) realizmem metafizycznym i naukowym; 4) empiryzmem; 5) nominalizmem; 6) ateizmem; (iii) przedstawieniu i analizie programu naturalizacji metafizyki; (iv) rekonstrukcji i analizie argumentów na rzecz naturalizmu; (v) rekonstrukcji i analizie zarzutów wobec naturalizmu ze szczególnym uwzględnieniem argumentu ewolucyjnego Alvina Plantingi. |
Literatura: |
[Uwaga: precyzyjny spis lektur do zajęć zostanie podany na stronie przedmiotu!] (1) Almeder R.F. (1998), Harmless Naturalism: The Limits of Science and the Nature of Philosophy, La Salle, IL: Open Court; (2) Bashour B., Muller H.D. (eds.) (2014), Contemporary Philosophical Naturalism and Its Implications, New York – London: Routledge; (3) Beilby J.K. (ed.) (2002), Naturalism Defeated? Essays on Plantinga’s Evolutionary Argument against Naturalism, Ithaca, NY: Cornell University Press; (4) Bhaskar R. (1998), The Possibility of Naturalism. A Philosophical Critique of the Contemporary Human Sciences, London and New York: Routledge; (5) Braddon-Mitchell D., Nola R. (eds.) (2009), Conceptual Analysis and Philosophical Naturalism, MIT Press: Cambridge, MA; (6) Clark K.J. (ed.) (2016), The Blackwell Companion to Naturalism, Oxford: Wiley Blackwell; (7) Corradini A., Galvan S., Lowe E.J. (eds.) (2006), Analytic Philosophy without Naturalism, London: Routledge; (8) Craig W.L., Moreland J.P. (eds.) (2001), Naturalism. A Critical Analysis, London – New York: Routledge; (9) Devitt M. (2010), Putting Metaphysics First, Oxford University Press, Oxford; (10) De Caro M., Macarthur D. (eds.) (2004), Naturalism in Question, Harvard University Press, Cambridge, MA; (11) Fischer E., Collins J. (eds.) (2015), Experimental Philosophy, Rationalism, and Naturalism. Rethinking Philosophical Method, London – New York: Routledge; (12) Gasser G. (ed.) (2007), How Successful is Naturalism?, Frankfurt: Ontos Verlag; (13) Ladyman J., Ross D., Spurrett D., Collier J. (eds.) (2007), Every Thing Must Go: Metaphysics Naturalized, Oxford: Oxford University Press; (14) Mumford S., Tugby M. (eds.) (2013), Metaphysics and Science, Oxford: Oxford University Press; (15) Papineau D. (1993), Philosophical Naturalism, Oxford: Blackwell; (16) Price H. (2011), Naturalism without Mirrors, Oxford: Oxford University Press; (17) Rea M.C. (2002), World Without Design: The Ontological Consequences of Naturalism, Oxford: Oxford University Press; (18) Ritchie J. (2008), Understanding Naturalism, Durham: Acumen; (19) Ross D., Ladyman J., Kincaid H. (eds.) (2013), Scientific Metaphysics, Oxford: University Press; (20) Slater M.H., Yudell Z. (eds.) (2017), The Metaphysics of the Philosophy of Science: New Essays, New York: Oxford University Press. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student: (i) zna specjalistyczną terminologię ontologii i filozofii nauki w języku angielskim (K_W04); (ii) posiada gruntowną znajomość metod badawczych oraz strategii argumentacyjnych na gruncie ontologii i filozofii nauki oraz zna i rozumie metody interpretacji tekstu filozoficznego (K_W02); (iii) zna i rozumie główne kierunki rozwoju oraz najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach ontologii i filozofii nauki (K_W05); (iv) w pogłębionym stopniu zna bieżący stan badań w zakresie problematyki filozofii nauki i ontologii (K_W07) Nabyte umiejętności: Student: (i) potrafi twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez oraz konstruowaniu krytycznych argumentacji (K_U06); (ii) potrafi samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować oraz konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów (K_U01); (iii) potrafi dobierać oraz tworzyć strategie argumentacyjne, konstruować zaawansowane i innowacyjne argumenty krytyczne, formułować wszechstronne odpowiedzi na krytykę (K_U08); (iv) potrafi analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy oraz założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami (K_U03) Nabyte kompetencje społeczne: Student: (i) identyfikuje posiadaną przez siebie wiedzę i umiejętności (K_K01); (ii) jest skłonny rozpoznawać braki w swojej wiedzy i umiejętnościach oraz poszukiwać możliwości usunięcia owych braków (K_K02); (iii) jest gotów do efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny jej stopnia zaawansowania (K_K05); (iv) jest skłonny do ewentualnej zmiany własnego stanowiska w świetle dostępnych danych i argumentów (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę uzyskuje się na podstawie pisemnego testu zaliczeniowego lub pracy seminaryjnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.