Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analizy metafizyczne: naturalizm - odmiany, argumentacje, zarzuty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-AMN19-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analizy metafizyczne: naturalizm - odmiany, argumentacje, zarzuty
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.ontology.uw.edu.pl/sem.htm
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Seminarium jest skierowane przede wszystkim do studentów starszych lat oraz doktorantów, którzy przejawiają szczere zainteresowanie zagadnieniami metafizycznymi w obrębie filozofii analitycznej, w szczególności – problematyką ontologii umysłu oraz metafizycznymi wątkami w obrębie filozofii nauki. Od uczestników oczekuje się co najmniej biernej znajomości języka angielskiego oraz podstawowej wiedzy z zakresu ontologii.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone jest analizie różnych odmian filozoficznego naturalizmu, rekonstrukcji ich podstawowych pojęć i twierdzeń, analizie uzasadnieniowej argumentacji naturalistycznych oraz rekonstrukcji różnych zarzutów, formułowanych pod adresem naturalizmu.

Pełny opis:

Seminarium skupiać się będzie na następujących zagadnieniach szczegółowych: (i) rekonstrukcji różnych odmian filozoficznego naturalizmu: ontologicznego, metodologicznego, epistemologicznego i aksjologicznego (ze szczególnym uwzględnieniem naturalizmu ontologicznego i metodologicznego); (ii) zbadaniu związków pomiędzy naturalizmem ontologicznym i metodologicznym a: 1) fizykalizmem (materializmem); 2) scjentyzmem; 3) realizmem metafizycznym i naukowym; 4) empiryzmem; 5) nominalizmem; 6) ateizmem; (iii) przedstawieniu i analizie programu naturalizacji metafizyki; (iv) rekonstrukcji i analizie argumentów na rzecz naturalizmu; (v) rekonstrukcji i analizie zarzutów wobec naturalizmu ze szczególnym uwzględnieniem argumentu ewolucyjnego Alvina Plantingi.

Literatura:

[Uwaga: precyzyjny spis lektur do zajęć zostanie podany na stronie przedmiotu!]

(1) Almeder R.F. (1998), Harmless Naturalism: The Limits of Science and the Nature of Philosophy, La Salle, IL: Open Court;

(2) Bashour B., Muller H.D. (eds.) (2014), Contemporary Philosophical Naturalism and Its Implications, New York – London: Routledge;

(3) Beilby J.K. (ed.) (2002), Naturalism Defeated? Essays on Plantinga’s Evolutionary Argument against Naturalism, Ithaca, NY: Cornell University Press;

(4) Bhaskar R. (1998), The Possibility of Naturalism. A Philosophical Critique of the Contemporary Human Sciences, London and New York: Routledge;

(5) Braddon-Mitchell D., Nola R. (eds.) (2009), Conceptual Analysis and Philosophical Naturalism, MIT Press: Cambridge, MA; (6) Clark K.J. (ed.) (2016), The Blackwell Companion to Naturalism, Oxford: Wiley Blackwell;

(7) Corradini A., Galvan S., Lowe E.J. (eds.) (2006), Analytic Philosophy without Naturalism, London: Routledge;

(8) Craig W.L., Moreland J.P. (eds.) (2001), Naturalism. A Critical Analysis, London – New York: Routledge;

(9) Devitt M. (2010), Putting Metaphysics First, Oxford University Press, Oxford;

(10) De Caro M., Macarthur D. (eds.) (2004), Naturalism in Question, Harvard University Press, Cambridge, MA;

(11) Fischer E., Collins J. (eds.) (2015), Experimental Philosophy, Rationalism, and Naturalism. Rethinking Philosophical Method, London – New York: Routledge;

(12) Gasser G. (ed.) (2007), How Successful is Naturalism?, Frankfurt: Ontos Verlag;

(13) Ladyman J., Ross D., Spurrett D., Collier J. (eds.) (2007), Every Thing Must Go: Metaphysics Naturalized, Oxford: Oxford University Press;

(14) Mumford S., Tugby M. (eds.) (2013), Metaphysics and Science, Oxford: Oxford University Press;

(15) Papineau D. (1993), Philosophical Naturalism, Oxford: Blackwell;

(16) Price H. (2011), Naturalism without Mirrors, Oxford: Oxford University Press;

(17) Rea M.C. (2002), World Without Design: The Ontological Consequences of Naturalism, Oxford: Oxford University Press;

(18) Ritchie J. (2008), Understanding Naturalism, Durham: Acumen;

(19) Ross D., Ladyman J., Kincaid H. (eds.) (2013), Scientific Metaphysics, Oxford: University Press;

(20) Slater M.H., Yudell Z. (eds.) (2017), The Metaphysics of the Philosophy of Science: New Essays, New York: Oxford University Press.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza: Student: (i) zna specjalistyczną terminologię ontologii i filozofii nauki w języku angielskim (K_W04); (ii) posiada gruntowną znajomość metod badawczych oraz strategii argumentacyjnych na gruncie ontologii i filozofii nauki oraz zna i rozumie metody interpretacji tekstu filozoficznego (K_W02); (iii) zna i rozumie główne kierunki rozwoju oraz najważniejsze nowe osiągnięcia w ramach ontologii i filozofii nauki (K_W05); (iv) w pogłębionym stopniu zna bieżący stan badań w zakresie problematyki filozofii nauki i ontologii (K_W07)

Nabyte umiejętności: Student: (i) potrafi twórczo i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez oraz konstruowaniu krytycznych argumentacji (K_U06); (ii) potrafi samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentować oraz konfrontować tezy pochodzące z różnych tekstów (K_U01); (iii) potrafi dobierać oraz tworzyć strategie argumentacyjne, konstruować zaawansowane i innowacyjne argumenty krytyczne, formułować wszechstronne odpowiedzi na krytykę (K_U08); (iv) potrafi analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy oraz założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami (K_U03)

Nabyte kompetencje społeczne: Student: (i) identyfikuje posiadaną przez siebie wiedzę i umiejętności (K_K01); (ii) jest skłonny rozpoznawać braki w swojej wiedzy i umiejętnościach oraz poszukiwać możliwości usunięcia owych braków (K_K02); (iii) jest gotów do efektywnego organizowania własnej pracy i krytycznej oceny jej stopnia zaawansowania (K_K05); (iv) jest skłonny do ewentualnej zmiany własnego stanowiska w świetle dostępnych danych i argumentów (K_K06)

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę uzyskuje się na podstawie pisemnego testu zaliczeniowego lub pracy seminaryjnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)