Deleuze i literatura
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-DL17-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Deleuze i literatura |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | bierna znajomość języka francuskiego lub angielskiego |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na seminarium omawiać będziemy najważniejsze teksty Gilles’a Deleuze’a poświęcone literaturze. |
Pełny opis: |
Dla Gilles’a Deleuze’a literatura była nie tylko pełnoprawnym przedmiotem namysłu filozoficznego, ale także – a nawet przede wszystkim – stałym punktem odniesienia, formą myśli rożną od filozofii, lecz nie mniej intensywną i wnikliwą. Jak mało rozumieją z niej ci, którzy są w stanie powiedzieć: „to tylko literatura”… Zarazem literatura, jaką cenił i o której pisał Deleuze, jest szczególnego rodzaju. Jako jeden z niewielu francuskich filozofów uznawał w tej kwestii wyższość autorów piszących po angielsku (jeden z jego najlepszych esejów nosi tytuł „ O wyższości literatury angielsko-amerykańskiej”), a bardziej niż zagadnienie écriture interesowała go twórczość, w której eksperyment pisarski jest jednocześnie poszukiwaniem, tworzeniem nowych form życia. Wbrew temu, do czego chciała nas przekonać wulgarna psychoanaliza, wielcy pisarze nie są chorymi, z których powinniśmy uczynić pacjentów, sami zajmując pozycję terapeuty bądź lekarza. Nawet rzeczywiście będąc chorzy, a czasem właśnie dzięki temu, pozostają oni twórcami, stawiają diagnozy i wskazują możliwe linie ujścia, drogi wyjścia z pułapek zastawianych na życie przez aparaty władzy, logikę neurozy itp. Na seminarium omawiać będziemy najważniejsze teksty Deleuze’a (lub tandemu Deleuze/Guattari) na temat literatury, szczególny nacisk kładąc ten swoiście witalistyczny wątek, a także na związaną z nim problematykę upodmiotowienia i stawania się oraz bardziej ogólne zagadnienie relacji między filozofią, literaturą i psychoanalizą. |
Literatura: |
Omawiać będziemy, w całości lub we fragmentach, następujące prace Gilles’a Deleuze’a (druga data odnosi się do wydania polskiego; książki nietłumaczone na język polski są dostępne w przekładzie angielskim): - Proust i znaki (1964/2000) - Présentation de Sacher-Masoch. Le froid et le cruel (1967) - Logika sensu (1969/2011) - Kafka. Pour une littérature mineure (z Feliksem Guattarim, 1972) - Dialogues (z Claire Parnet; 1977) - Tysiąc plateau (z Feliksem Guattarim, 1980/2016) - Co to jest filozofia? (z Feliksem Guattarim, 1991/2000) - Krytyka i klinika (1993/2016) - L'Île déserte et autres textes. Textes et entretiens 1953-1974 (2002) - Deux régimes de fous. Textes et entretiens 1975-1995 (2003) Równolegle będziemy, rzecz jasna, odświeżać sobie teksty literackie, o których pisze Deleuze, a więc dzieła Prousta, Sacher-Masocha, Kafki, Melville’a, Tourniera, Fitzgeralda i innych. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student - zna na terminologię filozoficzną stosowaną przez Gilles’a Deleuze’a w jego analizach tekstów literackich - zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury Nabyte umiejętności: Student: - czyta i interpretuje tekst filozoficzny - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną Nabyte kompetencje społeczne: Student - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy będą oceniani na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.