Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Deleuze i literatura

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-DL17-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Deleuze i literatura
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

bierna znajomość języka francuskiego lub angielskiego

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na seminarium omawiać będziemy najważniejsze teksty Gilles’a Deleuze’a poświęcone literaturze.

Pełny opis:

Dla Gilles’a Deleuze’a literatura była nie tylko pełnoprawnym przedmiotem namysłu filozoficznego, ale także – a nawet przede wszystkim – stałym punktem odniesienia, formą myśli rożną od filozofii, lecz nie mniej intensywną i wnikliwą. Jak mało rozumieją z niej ci, którzy są w stanie powiedzieć: „to tylko literatura”…

Zarazem literatura, jaką cenił i o której pisał Deleuze, jest szczególnego rodzaju. Jako jeden z niewielu francuskich filozofów uznawał w tej kwestii wyższość autorów piszących po angielsku (jeden z jego najlepszych esejów nosi tytuł „ O wyższości literatury angielsko-amerykańskiej”), a bardziej niż zagadnienie écriture interesowała go twórczość, w której eksperyment pisarski jest jednocześnie poszukiwaniem, tworzeniem nowych form życia. Wbrew temu, do czego chciała nas przekonać wulgarna psychoanaliza, wielcy pisarze nie są chorymi, z których powinniśmy uczynić pacjentów, sami zajmując pozycję terapeuty bądź lekarza. Nawet rzeczywiście będąc chorzy, a czasem właśnie dzięki temu, pozostają oni twórcami, stawiają diagnozy i wskazują możliwe linie ujścia, drogi wyjścia z pułapek zastawianych na życie przez aparaty władzy, logikę neurozy itp.

Na seminarium omawiać będziemy najważniejsze teksty Deleuze’a (lub tandemu Deleuze/Guattari) na temat literatury, szczególny nacisk kładąc ten swoiście witalistyczny wątek, a także na związaną z nim problematykę upodmiotowienia i stawania się oraz bardziej ogólne zagadnienie relacji między filozofią, literaturą i psychoanalizą.

Literatura:

Omawiać będziemy, w całości lub we fragmentach, następujące prace Gilles’a Deleuze’a (druga data odnosi się do wydania polskiego; książki nietłumaczone na język polski są dostępne w przekładzie angielskim):

- Proust i znaki (1964/2000)

- Présentation de Sacher-Masoch. Le froid et le cruel (1967)

- Logika sensu (1969/2011)

- Kafka. Pour une littérature mineure (z Feliksem Guattarim, 1972)

- Dialogues (z Claire Parnet; 1977)

- Tysiąc plateau (z Feliksem Guattarim, 1980/2016)

- Co to jest filozofia? (z Feliksem Guattarim, 1991/2000)

- Krytyka i klinika (1993/2016)

- L'Île déserte et autres textes. Textes et entretiens 1953-1974 (2002)

- Deux régimes de fous. Textes et entretiens 1975-1995 (2003)

Równolegle będziemy, rzecz jasna, odświeżać sobie teksty literackie, o których pisze Deleuze, a więc dzieła Prousta, Sacher-Masocha, Kafki, Melville’a, Tourniera, Fitzgeralda i innych.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Student

- zna na terminologię filozoficzną stosowaną przez Gilles’a Deleuze’a w jego analizach tekstów literackich

- zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury

Nabyte umiejętności:

Student:

- czyta i interpretuje tekst filozoficzny

- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną

Nabyte kompetencje społeczne:

Student

- zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego

- jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnicy będą oceniani na podstawie obecności oraz aktywności na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)