Estetyczne badania nowej wrażliwości. Studia nad obrazem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-EBNW18-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Estetyczne badania nowej wrażliwości. Studia nad obrazem |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Seminarium dla doktorantów i studentów studiów magisterskich zainteresowanych problematyką estetyki filozoficznej i sztuki. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie seminarium podjęte zostaną badania estetyczne nad różnymi formami nowej wrażliwości. Dyskusje będą ogniskowały się wokół kategorii obrazu. Interesować nas będą współczesne koncepcje obrazu: fenomenologiczne i hermeneutyczne badania nad obrazem, analizy formalne, antropologia obrazu, rekonfiguracja tej kategorii w estetyce wirtualności, dowartościowanie materii obrazu, detal. Podejmiemy dyskusję nad współczesną waloryzację haptyczności w sztuce, materialnością i (im)materialnością dzieł oraz immersyjną odmianą doświadczenia estetycznego. |
Pełny opis: |
W trakcie seminarium podjęte zostaną badania estetyczne nad różnymi formami nowej wrażliwości. Dyskusje będą ogniskowały się wokół kategorii obrazu. Interesować nas będą współczesne koncepcje obrazu: fenomenologiczne i hermeneutyczne badania nad obrazem, analizy formalne, antropologia obrazu, rekonfiguracja tej kategorii w estetyce wirtualności, dowartościowanie materii obrazu, detal. Podejmiemy dyskusję nad współczesną waloryzację haptyczności w sztuce, materialnością i (im)materialnością dzieł oraz immersyjną odmianą doświadczenia estetycznego. Problematyka spotkań seminaryjnych obejmować między innymi tematy takiej jak: 1. Władza obrazów – obrazy jako źródła historycznej wiedzy, tworzenie wizerunku. 2. Widzialne – wizualne; figuralne – figuratywne. 3. Powierzchnia – kolor – głębia. 4. Porządek natury i świat możliwy, „niepokój i zerwanie”– obrazy fantastyczne. 5. Fascynacja obrazem. 6. Kontur w obrazie – od ontologii do fenomenologii obrazu. 7. „Siatka” – bezinteresowność przetransformowana w obraz. 8. Odśrodkowo-dośrodkowa dynamika uwagi w stanie „zawieszenia” percepcji. „Zwrot haptyczny” i synestetyczność w sztuce współczesnej. 9. Współczesna waloryzacja materii czy (im)materialności sztuki? 10. Antropologiczne badania nad obrazem. 11. Post-obraz w estetyce intermedialnej (wirtualnej). 12. Współczesna dewaloryzacja obrazu. 13. Antylogocentryczna estetyka wrażenia. 14. Performatywność obrazu. 15. Obraz i tekst, obraz poza modelem reprezentacji. Szczegółowy wykaz tematów kolejnych spotkań seminaryjnych dookreślony zostanie po konfrontacji naszych propozycji problemowych i lekturowych z zainteresowaniami uczestników seminarium i będzie uwzględniał rozpoczęte przez nich indywidualne projekty badawcze. |
Literatura: |
L. Wiesing, Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej, Warszawa 2008. L. Wiesing, Sztuczna obecność. Studia z filozofii obrazu, Warszawa 2012. A. Friedberg, Wirtualne oko. Od Albertiego do Microsoftu, Warszawa 2012. G. Boehm, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, Kraków 2006. G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2008. G. Didi-Huberman, Strategia obrazów. Oko historii 1, Kraków 2011. J. Crary, Zawieszenie percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, Warszawa 2009. H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków 2007. V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Warszawa 2015. M. Merleau-Ponty, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, Gdańsk 1996. J. Derrida, Prawda w malarstwie, Gdańsk 2003. H. Damisch, Teoria obłoku. W stronę historii malarstwa, Gdańsk 2011. H. Damisch, Oko w żółci kadmowej albo o tym, co kryje się pod spodem malarstwa, Gdańsk 2006. J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, Gdańsk 2011. M. Poprzędzka, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk 2008. L. Marin, O przedstawieniu, Gdańsk 2011. M. P. Markowski, Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza, Gdańsk 1999. P. Demianowicz Uspieński, Czwarty wymiar. Przegląd ważniejszych teorii i prób zbadania niemierzalnego, Gdańsk 2001. E. H. Gombrich, Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, Kraków 2009. R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk 2004. J. Jarman, Chroma księga kolorów, Katowice 2017. J. V. Kulvicki, On Images. Their Structure and Content, Oxford 2009. J. Baudrilard, Spisek sztuli. Iluzje i deziluzje estetyczne…, Warszawa 2006. J. Baudrilard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005. L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Po ukończeniu zajęć student: -posiada wiedzę na temat nowoczesnych i ponowoczesnych modyfikacji wrażliwości estetycznej spowodowanych zapośredniczeniem medialnym; -zyskuje pełniejszą znajomość najnowszych zjawisk artystycznych odwołujących się do różnych zmysłów i synestetycznych oddziaływań między nimi, - zyskuje świadomość performatywnego oddziaływania środków artystycznych, -zapoznaje się ze współczesnym stanem badań na temat materialności dzieł sztuki i tzn.sensu zmysłowego Nabyte umiejętności: - student rozwija na seminarium umiejętność problematyzacji aktualnych zjawisk obserwowanych w kulturze, sztuce i praktykach codzienności (związanych m. in. z zapośredniczeniem medialnym) - potrafi konfrontować własne doświadczenia estetyczne z aktualnym stanem badań dotyczących wrażliwości zmysłowej, synestezji, hermeneutycznej interpretacji.. -rozwija umiejętności krytycznej analizy tekstów i argumentacji w dyskusji, - rozwija sprawność jasnego formułowania swoich poglądów i żywego reagowania na krytyczne głosy w dyskusji Nabyte kompetencje społeczne: -podejmuje indywidualną pracę badawczą, prowadzi kwerendę, kompletuje bibliografię i zdobywa umiejętności warsztatowe konieczne do napisania rozprawy naukowej, - zyskuje umiejętność rozpoznawania manipulacyjnych praktyk zmysłowością stosowanych w życiu społecznym i zdolność krytycznego na nie reagowania |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena udziału aktywności studenta w dyskusjach seminaryjnych i stopnia zaangażowania w pracę badawczą na zajęciach; ocena jakości przygotowania i wygłoszenia referatu zdającego sprawę z indywidualnych badań lub prezentacji poszerzającej zakres problematyki omawianej na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
--- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.