Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Estetyczne badania nowej wrażliwości. Studia nad obrazem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-EBNW18-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Estetyczne badania nowej wrażliwości. Studia nad obrazem
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
nieobowiązkowe
ogólnouniwersyteckie
seminaria doktoranckie
seminaria magisterskie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Seminarium dla doktorantów i studentów studiów magisterskich zainteresowanych problematyką estetyki filozoficznej i sztuki.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W trakcie seminarium podjęte zostaną badania estetyczne nad różnymi formami nowej wrażliwości. Dyskusje będą ogniskowały się wokół kategorii obrazu. Interesować nas będą współczesne koncepcje obrazu: fenomenologiczne i hermeneutyczne badania nad obrazem, analizy formalne, antropologia obrazu, rekonfiguracja tej kategorii w estetyce wirtualności, dowartościowanie materii obrazu, detal. Podejmiemy dyskusję nad współczesną waloryzację haptyczności w sztuce, materialnością i (im)materialnością dzieł oraz immersyjną odmianą doświadczenia estetycznego.

Pełny opis:

W trakcie seminarium podjęte zostaną badania estetyczne nad różnymi formami nowej wrażliwości. Dyskusje będą ogniskowały się wokół kategorii obrazu. Interesować nas będą współczesne koncepcje obrazu: fenomenologiczne i hermeneutyczne badania nad obrazem, analizy formalne, antropologia obrazu, rekonfiguracja tej kategorii w estetyce wirtualności, dowartościowanie materii obrazu, detal. Podejmiemy dyskusję nad współczesną waloryzację haptyczności w sztuce, materialnością i (im)materialnością dzieł oraz immersyjną odmianą doświadczenia estetycznego.

Problematyka spotkań seminaryjnych obejmować między innymi tematy takiej jak:

1. Władza obrazów – obrazy jako źródła historycznej wiedzy, tworzenie wizerunku.

2. Widzialne – wizualne; figuralne – figuratywne.

3. Powierzchnia – kolor – głębia.

4. Porządek natury i świat możliwy, „niepokój i zerwanie”– obrazy fantastyczne.

5. Fascynacja obrazem.

6. Kontur w obrazie – od ontologii do fenomenologii obrazu.

7. „Siatka” – bezinteresowność przetransformowana w obraz.

8. Odśrodkowo-dośrodkowa dynamika uwagi w stanie „zawieszenia” percepcji. „Zwrot haptyczny” i synestetyczność w sztuce współczesnej.

9. Współczesna waloryzacja materii czy (im)materialności sztuki?

10. Antropologiczne badania nad obrazem.

11. Post-obraz w estetyce intermedialnej (wirtualnej).

12. Współczesna dewaloryzacja obrazu.

13. Antylogocentryczna estetyka wrażenia.

14. Performatywność obrazu.

15. Obraz i tekst, obraz poza modelem reprezentacji.

Szczegółowy wykaz tematów kolejnych spotkań seminaryjnych dookreślony zostanie po konfrontacji naszych propozycji problemowych i lekturowych z zainteresowaniami uczestników seminarium i będzie uwzględniał rozpoczęte przez nich indywidualne projekty badawcze.

Literatura:

L. Wiesing, Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej, Warszawa 2008.

L. Wiesing, Sztuczna obecność. Studia z filozofii obrazu, Warszawa 2012.

A. Friedberg, Wirtualne oko. Od Albertiego do Microsoftu, Warszawa 2012.

G. Boehm, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, Kraków 2006.

G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2008.

G. Didi-Huberman, Strategia obrazów. Oko historii 1, Kraków 2011.

J. Crary, Zawieszenie percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, Warszawa 2009.

H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków 2007.

V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Warszawa 2015.

M. Merleau-Ponty, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, Gdańsk 1996.

J. Derrida, Prawda w malarstwie, Gdańsk 2003.

H. Damisch, Teoria obłoku. W stronę historii malarstwa, Gdańsk 2011.

H. Damisch, Oko w żółci kadmowej albo o tym, co kryje się pod spodem malarstwa, Gdańsk 2006.

J. Ruskin, Niewinne oko. Szkice o sztuce, Gdańsk 2011.

M. Poprzędzka, Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Gdańsk 2008.

L. Marin, O przedstawieniu, Gdańsk 2011.

M. P. Markowski, Pragnienie obecności. Filozofie reprezentacji od Platona do Kartezjusza, Gdańsk 1999.

P. Demianowicz Uspieński, Czwarty wymiar. Przegląd ważniejszych teorii i prób zbadania niemierzalnego, Gdańsk 2001.

E. H. Gombrich, Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, Kraków 2009.

R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk 2004.

J. Jarman, Chroma księga kolorów, Katowice 2017.

J. V. Kulvicki, On Images. Their Structure and Content, Oxford 2009.

J. Baudrilard, Spisek sztuli. Iluzje i deziluzje estetyczne…, Warszawa 2006.

J. Baudrilard, Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.

L. Manovich, Język nowych mediów, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Po ukończeniu zajęć student:

-posiada wiedzę na temat nowoczesnych i ponowoczesnych modyfikacji wrażliwości estetycznej spowodowanych zapośredniczeniem medialnym;

-zyskuje pełniejszą znajomość najnowszych zjawisk artystycznych odwołujących się do różnych zmysłów i synestetycznych oddziaływań między nimi,

- zyskuje świadomość performatywnego oddziaływania środków artystycznych,

-zapoznaje się ze współczesnym stanem badań na temat materialności dzieł sztuki i tzn.sensu zmysłowego

Nabyte umiejętności:

- student rozwija na seminarium umiejętność problematyzacji aktualnych zjawisk obserwowanych w kulturze, sztuce i praktykach codzienności (związanych m. in. z zapośredniczeniem medialnym)

- potrafi konfrontować własne doświadczenia estetyczne z aktualnym stanem badań dotyczących wrażliwości zmysłowej, synestezji, hermeneutycznej interpretacji..

-rozwija umiejętności krytycznej analizy tekstów i argumentacji w dyskusji,

- rozwija sprawność jasnego formułowania swoich poglądów i żywego reagowania na krytyczne głosy w dyskusji

Nabyte kompetencje społeczne:

-podejmuje indywidualną pracę badawczą, prowadzi kwerendę, kompletuje bibliografię i zdobywa umiejętności warsztatowe konieczne do napisania rozprawy naukowej,

- zyskuje umiejętność rozpoznawania manipulacyjnych praktyk zmysłowością stosowanych w życiu społecznym i zdolność krytycznego na nie reagowania

Metody i kryteria oceniania:

Ocena udziału aktywności studenta w dyskusjach seminaryjnych i stopnia zaangażowania w pracę badawczą na zajęciach; ocena jakości przygotowania i wygłoszenia referatu zdającego sprawę z indywidualnych badań lub prezentacji poszerzającej zakres problematyki omawianej na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

---

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)