Etyka środowiska naturalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-ESN19-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka środowiska naturalnego |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | - sprawne operowanie językiem filozoficznego dyskursu - zainteresowanie problematyką ekologiczną oraz bioetyczną - znajomość języka angielskiego |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone filozoficznym aspektom stosunku człowieka do przyrody oraz powinościom istot ludzkich wobec przyrodniczych bytów nie-osobowych Rozważane będą trzy perspektywy: antropocentryczna, biocentryczna oraz holistyczna. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone filozoficznym aspektom stosunku człowieka do przyrody. Przedmiotem dyskusji będą następujące problemy: - Relacja: człowiek-natura. Biocentryzm a antropocentryzm - Byty nie-osobowe jako przedmiot rozważań moralnych - Przyroda jako wartość - Etyczne, estetyczne oraz utylitarne aspekty stosunku człowieka do świata przyrody. - Kryzys ekologiczny a los przyszłych pokoleń (zmiany klimatu, zasoby naturalne, etc.) - Interesy ludzkie, interesy zwierząt a powinności moralne człowieka wobec zwierząt. - Próby i możliwości odbudowania zniszczonej przyrody |
Literatura: |
- Aldo Leopold: Zapiski piaszczystej krainy - P.Singer: Etyka praktyczna (fragmenty) - Robert Eliot: Etyka ekologiczna (w) Przewodnik po etyce - Tom Regan: Prawa i krzywda zwierząt - Richard Taylor: The Ethics of Respect for Nature - Albert Schweitzer: My Life and Thougt (film) - Holmes Rolston III: Is there an Ecological Ethic? - David Schmidtz: Are all species equal? (Journal of Applied Philosophy, 1998/1) - Joel Feinberg : Obowiązki ludzi i prawa zwierząt (Etyka, 18) - Deane Curtin: Toward an ecological ethics of care (The feminist care tradition...) - Allen Carlson: Aesthetic Appreciation of Nature ans Environmentalism - R.Erickson: On Environmental Ethics |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - student sprawnie operuje stosowaną podczas zajęć terminologią filozoficzną w zakresie etyki środowiska naturalnego, - potrafi odróżnić stanowiska biocentryczne, antropocentryczne i holistyczne, - potrafi właściwie identyfikować typ argumentacji na rzecz utylitarnego, etycznego czy estetycznego aspektu stosunku człowieka do przyrody - właściwie rozpoznaje metaetyczne podstawy norm regulujących stosunek człowieka do natury, w dowolnie szerokim sensie. Nabyte umiejętności: - student rozpoznaje relacje między etyką ekologiczna a etyką uniwersalną - umie podać argumenty na rzecz bronionego stanowiska - umie krytycznie ustosunkować się do niewłaściwej relacji człowieka do przyrody - rozumie pojęcie cnót środowiskowych - potrafi spójnie i przejrzyście przygotować prezentację na zajęciach, z zachowaniem metodologicznych rygorów i konkluzywności wywodów, a także odnieść prezentowane tezy do rzeczywistości społecznej Nabyte kompetencje społeczne: - student potrafi dobrze komunikować się z uczestnikami zajęć, - rozumie i ceni społeczną przydatność prowadzonej filozoficznej dyskusji, - umie przełożyć abstrakcyjny język filozoficznych/etycznych analiz na aktualne sytuacje społeczne zwłaszcza w kwestii moralnych relacji człowiek-zwierzę, - student potrafi stosować zasady etyki środowiska naturalnego do aktualnych zjawisk cywilizacyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
regularne uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusji , wygłoszenie referatu (w wyjątkowych przypadkach zamienionego na pracę pisemną) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.