Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka środowiska naturalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-ESN19-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka środowiska naturalnego
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

- sprawne operowanie językiem filozoficznego dyskursu

- zainteresowanie problematyką ekologiczną oraz bioetyczną

- znajomość języka angielskiego


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone filozoficznym aspektom stosunku człowieka do przyrody oraz powinościom istot ludzkich wobec przyrodniczych bytów nie-osobowych Rozważane będą trzy perspektywy: antropocentryczna, biocentryczna oraz holistyczna.

Pełny opis:

Seminarium poświęcone filozoficznym aspektom stosunku człowieka do przyrody. Przedmiotem dyskusji będą następujące problemy:

- Relacja: człowiek-natura. Biocentryzm a antropocentryzm

- Byty nie-osobowe jako przedmiot rozważań moralnych

- Przyroda jako wartość

- Etyczne, estetyczne oraz utylitarne aspekty stosunku człowieka do świata przyrody.

- Kryzys ekologiczny a los przyszłych pokoleń (zmiany klimatu, zasoby naturalne, etc.)

- Interesy ludzkie, interesy zwierząt a powinności moralne człowieka wobec zwierząt.

- Próby i możliwości odbudowania zniszczonej przyrody

Literatura:

- Aldo Leopold: Zapiski piaszczystej krainy

- P.Singer: Etyka praktyczna (fragmenty)

- Robert Eliot: Etyka ekologiczna (w) Przewodnik po etyce

- Tom Regan: Prawa i krzywda zwierząt

- Richard Taylor: The Ethics of Respect for Nature

- Albert Schweitzer: My Life and Thougt (film)

- Holmes Rolston III: Is there an Ecological Ethic?

- David Schmidtz: Are all species equal? (Journal of Applied Philosophy, 1998/1)

- Joel Feinberg : Obowiązki ludzi i prawa zwierząt (Etyka, 18)

- Deane Curtin: Toward an ecological ethics of care (The feminist care tradition...)

- Allen Carlson: Aesthetic Appreciation of Nature ans Environmentalism

- R.Erickson: On Environmental Ethics

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- student sprawnie operuje stosowaną podczas zajęć terminologią filozoficzną w zakresie etyki środowiska naturalnego,

- potrafi odróżnić stanowiska biocentryczne, antropocentryczne i holistyczne,

- potrafi właściwie identyfikować typ argumentacji na rzecz utylitarnego, etycznego czy estetycznego aspektu stosunku człowieka do przyrody

- właściwie rozpoznaje metaetyczne podstawy norm regulujących stosunek człowieka do natury, w dowolnie szerokim sensie.

Nabyte umiejętności:

- student rozpoznaje relacje między etyką ekologiczna a etyką uniwersalną

- umie podać argumenty na rzecz bronionego stanowiska

- umie krytycznie ustosunkować się do niewłaściwej relacji człowieka do przyrody

- rozumie pojęcie cnót środowiskowych

- potrafi spójnie i przejrzyście przygotować prezentację na zajęciach, z zachowaniem metodologicznych rygorów i konkluzywności wywodów, a także odnieść prezentowane tezy do rzeczywistości społecznej

Nabyte kompetencje społeczne:

- student potrafi dobrze komunikować się z uczestnikami zajęć,

- rozumie i ceni społeczną przydatność prowadzonej filozoficznej dyskusji,

- umie przełożyć abstrakcyjny język filozoficznych/etycznych analiz na aktualne sytuacje społeczne zwłaszcza w kwestii moralnych relacji człowiek-zwierzę,

- student potrafi stosować zasady etyki środowiska naturalnego do aktualnych zjawisk cywilizacyjnych

Metody i kryteria oceniania:

regularne uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusji , wygłoszenie referatu (w wyjątkowych przypadkach zamienionego na pracę pisemną)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)