Filozofia miłości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-FM18-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia miłości |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Wymagana jest dobra bierna znajomość języka angielskiego, ponieważ większośc lektur będzie w języku angielskim. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest idei miłości w filozofii i etyce. W trakcie seminarium zapoznamy się z różnymi znaczeniami pojęcia miłości, a także będziemy analizować wielość możliwych podmiotów miłości i związane z tym formy zaangażowania emocjonalnego. Będziemy też rozważać miejsce kategorii miłości w tradycyjnym dyskursie etycznym. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone jest idei miłości w filozofii i etyce. W trakcie seminarium zapoznamy się z różnymi znaczeniami pojęcia miłości: rozróżnimy agape, eros, philia, oraz miłość romantyczną. Będziemy także analizować wielość możliwych podmiotów miłości: przyjrzymy się m.in. idei miłości do osoby nieznajomej, do siebie samego, do wielu osób naraz, a także do podmiotów nie-ludzkich. Zastanowimy się również – zgodnie z najnowszą myślą bioetyczną – czy miłość (a dokładniej pewien rodzaj miłości) może być rodzajem uzależnienia. |
Literatura: |
- John. A. Bertlinger (1970) “The Nature of Love,” [reprinted in:] Eros, Agape, and Philia, A. Soble (ed.) St. Paul, Pragon House (1989): 136-148. - Neera Kapur Badhwar (1987) “Friends as Ends in Themselves,” [reprinted in:] Eros, Agape, and Philia, A. Soble (ed.) St. Paul, Pragon House (1989): 165-187. - William O. Stevens (1996) “Epictetus on How the Stoic Sage Loves,” [in] Oxford Studies in Ancient Philosophy, Vol. XIV, C.C.W. Taylor (ed.) Oxford, Clarendon Press: 193-210. - Skye Cleary (2015) “Introduction” (fragment: “What is romantic loving?,” pp. 2-9), “Simone de Beauvoir and Loving Authentically” (pp. 125-159), [in:] Existentialism and Romantic Love, Basingstoke, Palgrave Macmillan. - Simone De Beauvoir (1956), Druga płeć, fragmenty. - Brian D. Earp, Olga A. Wudarczyk, Julian Savulescu (2017) “Addicted to Love: What is Love Addiction and When Should It Be Treated?” Philosophy, Psychiatry, & Psychology 24(1): 77-92. Natasha McKeever (2017) “Is the Requirement of Sexual Exclusivity Consistent with Romantic Love?,” The Applied Journal of Philosophy 34(3): 1-17. Luke Brunning (2017) “The Distinctiveness of Polyamory,” The Applied Journal of Philosophy 33(4): 1-19. Jan Bransen (2014) “Loving a Stranger,” [in:] Love and Its Objects: What Can We Care For? C. Maurer, T. Milligan, K. Pacovská (eds.), Basingstoke, Macmillan: 143-159. Christian Maurer (2014) “On ‘Love at First Sight’,” [in:] Love and Its Objects: What Can We Care For? C. Maurer, T. Milligan, K. Pacovská (eds.), Basingstoke, Macmillan: 160-176. C.D.C. Reeve (2014) “Lessons in Looking: Krzysztof Kieślowski’s A Short Film About Love”, [in:] Understanding Love: Philosophy, Film, and Fiction, S. Wolf, C. Grau (eds.), Oxford, Oxford University Press: 271-286. Tony Milligan (2014) “Animals and the Capacity for Love,” [in:] Love and Its Objects: What Can We Care For? C. Maurer, T. Milligan, K. Pacovská (eds.), Basingstoke, Macmillan: 211-225. Harry Frankfurt (2004) “The Dear Self,” [in:] The Reasons of Love, Princeton, Princeton University Press: 69-100. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - student sprawnie operuje stosowaną podczas zajęć terminologią filozoficzną w zakresie etyki, - potrafi odróżnić kilka podstawowych znaczeń idei miłości, - potrafi dostrzec wielość możliwych podmiotów miłości, - umie właściwie interpretować główne idee autora analizowanego tekstu filozoficznego, - umie trafnie przełożyć pojęcia dyskursu filozoficznego z języka angielskiego na polski Nabyte umiejętności: - student potrafi argumentować na rzecz określonego stanowiska w filozofii, - umie krytycznie ustosunkować się do prezentowanego stanowiska lub nurtu i podać stosowne racje - potrafi spójnie i przejrzyście przygotować prezentację na zajęciach, z zachowaniem metodologicznych rygorów i konkluzywności wywodów Nabyte kompetencje społeczne: - student potrafi dobrze komunikować się z uczestnikami zajęć, - rozumie i ceni społeczną przydatność prowadzonej filozoficznej dyskusji, - umie przełożyć abstrakcyjny język filozoficznych/etycznych analiz na aktualne sytuacje społeczne, - student potrafi zinterpretować obserwowane zjawiska z dziedziny moralności w kategoriach etyki filozoficznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Regularne uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusji, wygłoszenie referatu (w wyjątkowych przypadkach zamienionego na pracę pisemną). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.