Filozofia cierpienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-FS19-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia cierpienia |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone idei cierpienia i bólu w filozofii i teorii moralnej. Dyskutowane będą wątki metafizyczne, antropologiczne, religijne, etyczne oraz bioetyczne. Cierpienia duchowe a ból somatyczny. Kulturowa symbolika cierpienia. Medycyna bólu. Cierpienie jako wartość. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone idei cierpienia i bólu w filozofii i teorii moralnej. Dyskutowane będą wątki metafizyczne, antropologiczne, religijne, etyczne oraz medyczne, min. różnica między cierpieniem duchowym a bólem somatycznym, kulturowa symbolika cierpienia, cierpienie jako wartość, cierpienie w filozoficznej tradycji (starożytność, chrześcijaństwo, fenomenologia cierpienia), krzywda jako źródło bólu i cierpienia. Cierpienie jako zwiastun śmierci. Walka z bólem i cierpieniem. |
Literatura: |
Platon: Fileb (fragmenty) Max Scheler: Cierpienie, śmierć, dalsze życie Baier, K., 1964. “The Place of a Pain,” The Philosophical Quarterly, 14(55) Dennett, D. C., 1978. “Why You Can’t Make a Computer that Feels Pain,” .art. w„Burza mózgów” Wyller, T., 2005. “The Place of Pain in Life,” Philosophy, 8(3): 385–393. H,Elzenberg: Klopoty z istnieniem (fragment) Hołówka J. - Pochwała eutanazji, w: Eutanazja: prawo do życia - prawo do wolności, red. B. Chyrowicz, TN KUL, Lublin 2005, s. 115-142 - ( J. Ma, ) Kelley, Patrick J. "Wrongful life, wrongful birth, and justice in tort law." Wash. ULQ (1979): 919. E.J.Cassell: The Nature of Suffering and the Goals of Meicine 10 J.Suchorzewska: Ból I cierpienie (w) Bioetyka (red.Chańska i Różyńska) R.Hare: Pain and Evil J.J.Thompson: Self-defence T.Regan: Prawa i krzywda zwierząt (ETYKA 18) H.Steiner, “Calibrating Evil,” The Monist, 85 (2): 183–193. M.Stocker, “Desiring the Bad: An Essay in Moral Psychology,” The Journal of Philosophy, 76 (12): 738–753 |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - znajomość podstawowych kategorii i koncepcji w etyce i psychologii moralnej - odróżnienie rozmaitych płaszczyzn dyskusji nad problematyką cierpienia Nabyte umiejętności: - umiejętność sformułowania i obrony własnego stanowiska w dyskusji - umiejętność zastosowania właściwego języka do każdego poziomu refleksji na bólem i cierpieniem (filozofia, medycyna, antropologia, fenomenologia) Nabyte kompetencje społeczne: - umiejętność zastosowania schematów myślenia moralnego do sytuacji społecznych - dostrzegania związków między problematyką cierpienia w różnych obszarach życia ludzkiego |
Metody i kryteria oceniania: |
ustna prezentacja lub praca pisemna. Obecność i aktywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.