Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia średniowieczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-FSRED17-M
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia średniowieczna
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia są prezentacją dziejów filozofii w układzie problemowym, dzięki czemu student zyskuje możliwość nowego spojrzenia na kształtowanie się tak kluczowych zagadnień (zagadnienia metafizyczne, antropologiczne i kosmologiczne, relacja filozofii do teologii, mistyczne aspekty filozofii), jak i pojęć filozofii średniowiecznej (takich jak: byt, Bóg, uniwersalia, wola, intelekt, obraz i podobieństwo Boże w człowieku/świecie, dialektyka, kontemplacja). Ponadto, w tej problemowej perspektywie przedstawione są formowanie i wzajemne oddziaływanie szkół i nurtów filozoficznych.

Pełny opis:

Podczas wykładów zostaną zaprezentowane w sposób przekrojowy najważniejsze dla tego okresu zagadnienia filozoficzne. Rozważaną są więc następujące zagadnienia: jak rozumiano w okresie średniowiecza relację filozofii do teologii; na czym zasadzała się wedle ówczesnych myślicieli prawdziwa wolność człowieka; dlaczego tak istotny był dla nich spór o uniwersalia; czym charakteryzowała się średniowieczna mistyka i jaki był jej związek z filozofią; co średniowieczni myśliciele mieli do powiedzenia na temat sensu historii i jej ostatecznego spełnienia się w Królestwie Bożym; w jakim stopniu idee filozoficzne wpływały na średniowieczna literaturę i sztukę; w końcu, czy i w jakim sensie mądrość Orygenesa, Augustyna, Pseudo-Dionizego, Tomasza, Eckkharta i innych ważnych myślicieli epoki jest wciąż „żywą” mądrością, mogącą oświetlać drogi i dylematy człowieka współczesnego.

Literatura:

Orygenes, O zasadach (wybór) oraz fragmenty z antologii Duch i ogień; Grzegorz z Nyssy, O stworzeniu człowieka (wybór); Grzegorz z Nazjanzu, Mowy (wybór); Nemezjusz z Emezy, O naturze ludzkiej (wybór); Augustyn, Dialogi filozoficzne (wybór); Pseudo-Dionizy Areopagita, Teologia mistyczna, Listy; Jan Szkot Eriugena, Periphyseon (wybór), Komentarz do Ewangelii Jana (wybór)

Bernard z Clairvaux, O umiłowaniu Boga i inne traktaty (wybór); Wilhelm z Saint-Thierry, O kontemplacji Boga, Zwierciadło natury (wybór); Tomasz z Akwinu, O substancjach czystych, Summa contra Gentiles (wybór), O mocy Boga (wybór); Mistrz Eckhart, Kazania i Traktaty (wybór); Mikołaj z Kuzy, O oświeconej niewiedzy (wybór)

Lektury uzupełniające:

E. Gilson, Duch filozofii średniowiecznej; B. McGinn, Fundamenty mistyki; N. Łosski, Teologia mistyczna Kościoła Wschodniego; E. Gilson, Wprowadzenie do nauki św. Augustyna; A. Kijewska, Neoplatonizm Jana Szkota Eriugeny; M-D. Chenu, Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- student wymienia i wyjaśnia podstawowe terminy filozofii średniowiecznej, prezentuje ich genezę i specyficzne użycie u poszczególnych omawianych myślicieli;

- charakteryzuje najważniejsze średniowieczne tradycje i nurty filozoficzne, ukazuje ich główną charakterystykę i wzajemne zależności;

- przedstawia genezę najważniejszych pojęć i kategorii, którymi dzisiaj operuje historyk filozofii;

Nabyte umiejętności:

- student uzupełnia wiadomości z wykładu, poszukując literatury przedmiotu

- formułuje własne pytania do treści wykładu.

Nabyte kompetencje społeczne:

- wyjaśnia znaczenie średniowiecznego dziedzictwa filozoficznego.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

- obecność

- aktywność na zajęciach

- końcowy egzamin ustny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)