Filozofia w teatrze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-FT19-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia w teatrze |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia są pomyślane jako kolejna edycja zajęć seminaryjno-warsztatowych przeznaczonych dla studentów Instytutu Filozofii UW, Akademii Teatralnej i Akademii Sztuk Pięknych. Z jednej strony mają one stworzyć platformę współpracy pozwalającej wykroczyć zarówno poza akademicką teorię, jak i praktykę artystyczną, z drugiej strony mają one sprzyjać zbliżeniu różnych środowisk. Z tego względu zajęcia będą łączyły rozmaite formy pracy: wygłaszanie referatów, przygotowanie prezentacji wizualnych, występy aktorskie, dyskusje. |
Pełny opis: |
Zajęcia są pomyślane jako kolejna edycja zajęć seminaryjno-warsztatowych przeznaczonych dla studentów Instytutu Filozofii UW, Akademii Teatralnej i Akademii Sztuk Pięknych. Z jednej strony mają one stworzyć platformę współpracy pozwalającej wykroczyć zarówno poza akademicką teorię, jak i praktykę artystyczną, z drugiej strony mają one sprzyjać zbliżeniu różnych środowisk. Z tego względu zajęcia będą łączyły rozmaite formy pracy: wygłaszanie referatów, przygotowanie prezentacji wizualnych, występy aktorskie, dyskusje. Dla filozofa – jak pisze Bertold Brecht – teatr może stać się miejscem „plastycznego przedstawienia problemów”, w którym: „Można by naśladować w społecznym współżyciu ludzi procesy wymagające wyjaśnienia. Oglądając je na scenie widz doszedłby do pewnej praktycznie przydatnej wiedzy o życiu” („Wartość mosiądzu”). |
Literatura: |
Zostanie podana na pierwszych zajęciach |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu - metody badawcze i strategie argumentacyjne omawianych dyscyplin filozoficznych oraz metody interpretacji tekstu filozoficznego - specjalistyczną terminologię filozoficzną w języku polskim - w pogłębionym stopniu – zależność między kształtowaniem się idei filozoficz-nych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury Student umie: - samodzielnie interpretować tekst filozoficzny, twórczo i innowacyjnie komentując i konfrontując tezy pochodzące z różnych tekstów - analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne i argumentacyjne między tezami Student jest gotów do: - identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności - rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków |
Metody i kryteria oceniania: |
- przygotowanie na każde zajęcia omówienia (ok. 500 słów) lektury przewidzianej na zajęcia; omówienia muszą być przekazywane prowadzącym w wersji drukowanej osobiście na początku zajęć - przedstawienie jednego omówienia w semestrze przed całą grupą - nieopuszczenie więcej niż 1 spotkania w ciągu całego semestru (wliczając w to pierwsze zajęcia) - niedostarczenie na początku zajęć omówienia jest tożsame z nieobecnością - ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie aktywności w trakcie zajęć i po ocenie przedstawionych omówień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.