Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Formalne teorie prawdy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-FTP18-M
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Formalne teorie prawdy
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Założenia (opisowo):

Studenci zaliczyli przedmiot równoważny Logice II

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy ze współczesnymi formalnymi teoriami prawdy. Zaczniemy od omówienia koncepcji teoriomodelowych, wychodząc od klasycznego, hierarchicznego podejścia, zaproponowanego w 1933 roku przez Alfreda Tarskiego. Następnie przedstawiona zostanie teoriomodelowa konstrukcja Kripkego, pozwalająca scharakteryzować niehierarchiczny predykat prawdziwości, czyli taki, który daje się stosować również do zdań zawierających ten predykat. W dalszej części wykładu omówione zostaną podstawowe aksjomatyczne teorie prawdy oraz ich własności. Niektóre spotkania będą przeznaczone na praktyczne przećwiczenie wprowadzanego materiału.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy ze współczesnymi formalnymi teoriami prawdy. Zaczniemy od omówienia koncepcji teoriomodelowych, wychodząc od klasycznego, hierarchicznego podejścia, zaproponowanego w 1933 roku przez Alfreda Tarskiego. Następnie przedstawiona zostanie teoriomodelowa konstrukcja Kripkego, pozwalająca scharakteryzować niehierarchiczny predykat prawdziwości, czyli taki, który daje się stosować również do zdań zawierających ten predykat. W dalszej części wykładu omówione zostaną podstawowe aksjomatyczne teorie prawdy oraz ich własności. Prezentacja będzie obejmować zarówno teorie hierarchiczne jak niehierarchiczne. W szczególności, przedstawione zostaną:

- Teorie dyskwotacyjne. Są to teorie, których aksjomaty mają postać „zdanie F jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy F”.

- Teorie kompozycyjne. Aksjomaty tych teorii określają, w jaki sposób prawdziwość zdania złożonego zależy od wartości logicznej jego zdań składowych. Dla przykładu, kompozycyjny aksjomat dla alternatywy może mieć postać „Zdanie o postaci ‘F lub G’ jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy F jest prawdziwe lub G jest prawdziwe’.

Na wykładzie omówione zostaną również filozoficzne aspekty prezentowanych teorii. Niektóre spotkania będą przeznaczone na praktyczne przećwiczenie wprowadzanego materiału.

Literatura:

(a) Cieśliński, Cezary (2017) „The Epistemic Lightness of Truth. Deflationism and its Logic”, Cambridge University Press.

(b) Halbach, Volker (2013) „Aksjomatyczne teorie prawdy”, PWN, Warszawa, przeł. Cezary Cieśliński i Joanna Golińska-Pilarek.

(c) Horsten, Leon (2011) „The Tarskian Turn: Deflationism and Axiomatic Truth”, MIT Press.

(d) Tarski, Alfred (1933) „Pojęcie prawdy w językach nauk dedukcyjnych”, Prace Towarzystwa Naukowego Warszawskiego. Wydział III .

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza

- zna współczesne teorie prawdy proponowane w literaturze logicznej

- ma pogłębioną wiedzę o roli pojęcia prawdy w logice i filozofii

Nabyte umiejętności:

- analizuje złożone argumenty logiczne i filozoficzne

- ujawnia wady i błędy logiczne wypowiedzi ustnych i pisemnych

Nabyte kompetencje społeczne:

- potrafi pracować w grupie.

- rozumie i docenia potrzebę dokształcania się i rozwoju zawodowego

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach, zaliczenie pisemne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)