Historia filozofii nowożytnej II (fakultet)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-HFN220-F |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii nowożytnej II (fakultet) |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Tematem kursu będą najważniejsze wczesnonowożytne filozofie umysłu (XVII i XVIII wiek), m.in. Kartezjusza, Spinozy, Locke’a, Leibniza, Berkeleya, Hume’a i Kanta. Na niniejszym kursie zostaną one omówione w zakresie szerszym niż na podstawowym kursie HF2. |
Pełny opis: |
Tematem kursu będą najważniejsze wczesnonowożytne filozoficzne koncepcje umysłu (XVII i XVIII wiek), m.in. Kartezjusza, Spinozy, Locke’a, Leibniza, Berkeleya, Hume’a i Kanta. Na niniejszym kursie zostaną one omówione w zakresie szerszym niż na podstawowym kursie HF2. Omówione zostaną problemy takie jak: - relacje między filozofią umysłu a metafizyką i teorią poznania w omawianym okresie; - wczesnonowożytne sformułowania i próby rozwiązania problemu dualizmu umysłowo-cielesnego; - przejście od pojęć takich jak „anima”, „spiritus”, „ratio” czy „intellectus” do pojęć takich jak „mind”, „understanding”, „reason”, „raison”, „entendement”, „Verstand”, „Vernunft”, „Intelligenz”; - klasyfikacje władz umysłowych, wczesnonowożytne teorie woli, zmysłów, wyobraźni, snu itp.; - teorie afektów; - asocjacjonistyczna koncepcja umysłu; - wpływ rozwoju wiedzy anatomicznej na rozwój koncepcji filozoficznych w omawianym okresie; wyodrębniania się psychologii z wczesnonowożytnej filozofii umysłu. |
Literatura: |
R. Descartes, Zasady filozofii, R. Descartes, Namiętności duszy, T. Hobbes, Elementy filozofii, B. Pascal, Myśli, B. Spinoza, Etyka, J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, G.W. Leibniz, Nowe rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, G. Berkeley, Traktat o zasadach poznania ludzkiego, G. Berkeley, Trzy dialogi między Hylasem i Filonousem, D. Hume, Traktat o naturze ludzkiej, I. Kant, Krytyka czystego rozumu, I. Kant, Krytyka władzy sądzenia. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: student/ka zna i rozumie podstawową terminologię filozoficzną omawianego okresu, poglądy wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism oraz historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych w omawianym okresie (K_W03, K_W07, K_W08) Nabyte umiejętności: student/ka potrafi interpretować teksty filozoficzne omawianego okresu, komentując i konfrontując tezy pochodzące z różnych tekstów, potrafi analizować proste argumenty filozoficzne oraz poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną (K_U01, K_U02, K_U09) Nabyte kompetencje społeczne: student/ka jest gotów/gotowa do wykorzystania wiedzy zdobytej na zajęciach, do sprawnego funkcjonowania w grupie oraz do dalszego samokształcenia (K_K09). |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie ćwiczeń: praca pisemna, zaliczenie wykładu: egzamin ustny Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.