Historia filozofii polskiej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-HFP219-F |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii polskiej II |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie głównych idei, doktryn, filozoficznych szkół i kierunków należących do polskiej tradycji filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku. Na wykładzie przedstawione zostaną m.in. następujące zagadnienia: filozofia przełomu antypozytywistycznego i modernistyczna metafizyka (E. Abramowski, K. Twardowski, S. Brzozowski, M. Zdziechowski); aksjologiczna filozofia kultury i formułowane na jej gruncie historiozoficzne prognozy dotyczące losów cywilizacji europejskiej (F. Znaniecki, S. I. Witkiewicz); nowe projekty unaukowienia filozofii (Szkoła Lwowsko-Warszawska, fenomenologia R. Ingardena); spory ontologiczne w okresie dwudziestolecia międzywojennego; sytuacja filozofii polskiej w okresie powojennym. |
Literatura: |
Zalecane są podstawowe podręczniki, opracowania i antologie tekstów z zakresu historii filozofii polskiej, m.in.: 1. S. Borzym, H. Floryńska, B. Skarga, A. Walicki, „Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918”, Warszawa 1983. 2. B. Skarga (red.), „Polska filozofia i myśl społeczna”, t. 3, Warszawa 1975. 3. J. Skoczyński, J. Woleński, „Historia filozofii polskiej”, Kraków 2010. 4. J. Woleński, „Filozoficzna szkoła lwowsko-warszawska”, Warszawa 1985. 5. S. Pieróg [oprac.], „Spór o charakter narodowy filozofii polskiej”, Warszawa 1999 [antologia tekstów]. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - student/studentka ma uporządkowaną wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w polskiej myśli filozoficznej okresu przełomu antypozytywistycznego oraz XX wieku; - zna podstawowe metody badawcze i strategie argumentacyjne stosowane we współczesnej filozofii polskiej. Nabyte umiejętności: - student/studentka wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi. Nabyte kompetencje społeczne: - student/studentka ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej i filozoficznej dla formowania się więzi społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana będzie wypowiedź ustna (w ramach egzaminu ustnego), sprawdzająca znajomość tematyki, poruszanej na wykładzie oraz ćwiczeniach. Warunki zaliczenia ćwiczeń - zob. podstrona ćwiczeń |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.