Lingwistyka II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-KOG-L2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.102
|
Nazwa przedmiotu: | Lingwistyka II |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość zagadnień objętych kursami „Wstęp do językoznawstwa ogólnego” oraz do „Lingwistyki I”. Znajomość podstawowych zagadnień z logiki: rachunek zdań, rachunek kwantyfikatorów, rachunek zbiorów i relacji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z najważniejszymi teoriami i pojęciami z zakresu semantyki formalnej – dziedziny badań lingwistycznych, która zajmuje się znaczeniem wyrażeń języka naturalnego i która wykorzystuje metody formalne do budowy swoich teorii. Uczestnik zajęć będzie mógł w ich ramach zapoznać się stanem bieżącym semantyki formalnej i przełomowymi etapami w jej rozwoju. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z najważniejszymi teoriami i pojęciami z zakresu semantyki formalnej – dziedziny badań lingwistycznych, która zajmuje się znaczeniem wyrażeń języka naturalnego i która wykorzystuje metody formalne do budowy swoich teorii. Uczestnik zajęć będzie mógł w ich ramach zapoznać się stanem bieżącym semantyki formalnej i przełomowymi etapami w jej rozwoju. Przedmiotem wykładu będą następujące zagadnienia: 1. Semantyka referencyjna, zasada kompozycyjności. 2. Logika Predykatów (LP) a interpretacja języka naturalnego: kłopoty (np. kwantyfikatory, konstrukcje spójnikowe, anafora). 3. Logika Typów (LT). 4. Kombinatoryczne Gramatyki Kategorialne (CCG). 5. LT+CCG dla fragmentu języka naturalnego: kwantyfikatory, konstrukcje spójnikowe. 6. Anafora dyskursowa i ‘ośla’: obserwacje. 7. Dynamiczna Logika Predykatów (DPL). 8. Teoria Reprezentacji Dyskursu (DRT). 9. Konstrukcje pluralne: obserwacje. 10. Semantyka algebraiczna Linka, Statyczna Logika Pluralna (PlL). 11. Dynamiczna Logika Pluralna (DPlL). |
Literatura: |
1. Bittner, M. (2014), Temporality: Universals and Variation, Wiley-Blackwell. 2. Carpenter, B. (1997), Type-logical Semantics, MIT Press. 3. Gamut, L.T.F. (1991), Logic, Language, and Meaning (Volume 1 & 2), University of Chicago Press. 4. Groenendijk J., Stokhof M. (1991), Dynamic Predicate Logic, Linguistics and Philosophy 14, s. 39–100. 5. Jacobson P. (2014), Compositional Semantics, Oxford University Press. 6. Kamp H., Reyle U. (1993), From Discourse to Logic, Kluwer Academic Publishers. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student będzie posiadał wiedzę o stanie bieżącym semantyki formalnej oraz przełomowych etapach w jej rozwoju [K_W05, K_W11, K_W16, K_W22, K_W28, K_W40, K_W46] Nabyte umiejętności: Student opanuje podstawowe pojęcia i narzędzia analizy semantycznej, zyska świadomość problemów semantycznych oraz sposobów ich rozwiązywania [K_U05, K_U10, K_U17, K_U21, K_U47] Nabyte kompetencje społeczne: Student zyska umiejętności jasnego komunikowania trudnych i abstrakcyjnych zagadnień oraz umiejętności śledzenia toku myślenia innych osób [K_K02, K_K07, K_K08, K_K09, K_K10, K_K11] |
Metody i kryteria oceniania: |
OD 2020/2021 Wykład: egzamin pisemny składający się z zadań sprawdzających rozumienie wprowadzonych pojęć i technik związanych z semantyką formalną. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 Ćwiczenia: aktywna praca na zajęciach, zadania domowe i kolokwia sprawdzające rozumienie wprowadzonych pojęć i technik związanych z semantyką formalną. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 DO 2019/2020 wykład: ocena końcowa na podstawie egzaminu ćwiczenia: ocena na podstawie dwóch kolokwiów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.