Psychologia eksperymentalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-KOG-PE2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.401
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia eksperymentalna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przygotowaniem i przeprowadzaniem badań eksperymentalnych. |
Pełny opis: |
Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przeprowadzaniem i raportowaniem wyników badań empirycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań eksperymentalnych. Studenci 1) zapoznają się z klasycznymi badaniami poszczególnych nurtów psychologii eksperymentalnej, 2) przećwiczą na różnorodnym materiale podstawowych etapów procesu badawczego, 3) zaplanują, przeprowadzą i opiszą własne badanie empiryczne. W pierwszej połowie semestru będziemy podsumowywać i ćwiczyć w praktyce zagadnienia omówione na dedykowanym studentom Kognitywistyki wykładzie „Metodologia badań psychologicznych” (semestr zimowy). Druga połowa semestru będzie miała charakter warsztatowy i będzie poświęcona przede wszystkim zaplanowaniu, przeprowadzaniu i przedstawieniu wyników własnego badania eksperymentalnego, wykonywanego przez studentów w małych grupach, pod opieką prowadzących zajęcia. Część zajęć będzie prowadzona poprzez platformę COME lub będzie miała formę oddzielnych konsultacji poszczególnych grup badawczych z prowadzącymi zajęcia. |
Literatura: |
Brzeziński, Jerzy. „Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. Hock, R., „40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003. Shaughnessy J., Zechmeister J., „Metody badawcze w psychologii”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002. Strelau, J., „Psychologia: Podręcznik akademicki”. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - zna klasyczne oraz najbardziej nowatorskie eksperymenty [K_W02, K_W04, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08] - zna ogólne zasady prowadzenia badań empirycznych [K_W02, K_W04] - zna podstawowe elementy metodologii prac empirycznych [K_W01, K_W03] Nabyte umiejętności: - umie przekładać na język empirii twierdzenia i pytania z zakresu psychologii [K_U01, K_U03, K_U07, K_U10, K_U11] - potrafi posłużyć się kilkoma prostymi narzędziami statystycznymi [K_U02, K_U15] - umie opisywać badania i opracowywać ich wyniki [K_U02, K_U03, K_U10, K_U16, K_U17, K_U20, K_U21] Nabyte kompetencje społeczne: - umie pracować w grupie [K_K03] - umie funkcjonować w sytuacji ekspozycji społecznej [K_K09] |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie punktów uzyskanych za (a) zadania wykonywane przez studentów w pierwszej połowie semestru na platformie internetowej kursu (25% możliwych do uzyskania punktów), (b) terminową i zgodną z wytycznymi realizację kolejnych etapów planowania i przeprowadzenia badania eksperymentalnego (25%) oraz (c) raport końcowy z przeprowadzonego badania (50%). 5! (cel.) – 95% lub najlepsza osoba w grupie 5 (bdb.) – od 90% 4+ (db. plus) – od 82% 4 (db.) – od 75% 3+ (dst. plus) - od 68% 3 – (dst.) od 60% 2 – (ndst.) mniej niż 60% Wyróżniająca się aktywność studenta podczas zajęć może być podstawą do podwyższenia oceny końcowej o pół punktu. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.