Statystyka I - metody statystyczne w naukach społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-KOG-S1MSNS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka I - metody statystyczne w naukach społecznych |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ukończony kurs „Podstawy statystyki”, znajomość podstawowych pojęć z rachunku prawdopodobieństwa |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot mający na celu poszerzenie wiedzy z zakresu metod statystycznych w naukach społecznych ponad poziom możliwy do osiągnięcia po ukończeniu obecnego obligatoryjnego kursu statystyki na I roku. Stanowi zarazem dobre przygotowanie do dalszego studiowania metod statystycznych użytecznych w badaniach społecznych w szczególności do kursu Statystyka II - modele liniowe. Wiedza i umiejętności oferowane w ramach kursu są niezbędnym uzupełnieniem warsztatu badacza społecznego-empiryka. |
Pełny opis: |
Przedmiot mający na celu poszerzenie wiedzy z zakresu metod statystycznych w naukach społecznych ponad poziom możliwy do osiągnięcia po ukończeniu obecnego obligatoryjnego kursu statystyki na I roku. Stanowi zarazem dobre przygotowanie do dalszego studiowania metod statystycznych użytecznych w badaniach społecznych w szczególności do kursu Statystyka II - modele liniowe. Wiedza i umiejętności oferowane w ramach kursu są niezbędnym uzupełnieniem warsztatu badacza społecznego-empiryka. Centralnym pojęciem wykorzystywanym podczas kursu będą modele bazujące na metodzie najmniejszych kwadratów oraz zagadnienia wnioskowania statystycznego. Ponadto podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z regresją wielokrotną i badaniem zależności statystycznej oraz różnorodne użyteczne warianty regresji wielokrotnej (interakcje, regresja przedziałami liniowa). Zajęcia dotyczące regresji wielokrotnej zostaną poprzedzone przedstawieniem zagadnień związanych z agregacją parametrów statystycznych oraz zastosowaniom twierdzeń agregacyjnych i dekompozycyjnych. Przedstawione zostaną również podstawy estymacji. Zajęcia teoretyczne będą uzupełniały zajęcia warsztatowe w pracowni komputerowej. Zajęcia będą odbywały się w stałej współpracy z prowadzącymi kurs Statystyka II, dr Markiem Styczniem i dr hab. Mikołajem Jasińskim. Ułatwi to dopasowanie szczegółowych efektów kształcenia w ramach kursu podstawowego ze statystyki do potrzeb kursu Statystyka II. Kurs obejmuje następujące zagadnienia: • Agregacja parametrów statystycznych. • Regresja jako ogólny model opisu zależności statystycznej. • Ogólna postać miernika zależności statystycznej. • Regresja wielokrotna liniowa jako model opisu zależności między wieloma zmiennymi o koncepcja modelu regresji wielokrotnej jako prosty przykład modelu statystycznego, o wybrane zastosowania, interpretacje, m.in. współczynnik korelacji cząstkowej. • Zmienne 0-1 w regresji wielokrotnej jako zmienne niezależne (dummy). • Interakcje w regresji liniowej. • Regresja przedziałami liniowa. • Podstawy estymacji parametrów populacyjnych oraz weryfikacji hipotez. Skuteczna percepcja materiału zajęć będzie wymagała systematycznej pracy studentów. Przed każdymi zajęciami student powinien odpowiednio się przygotować: - prześledzić przedstawiony materiał, - sprawdzić znajomość poznanych pojęć i twierdzeń wykorzystując otrzymane pomoce dydaktyczne (symulacje populacji, interaktywne narzędzia ilustrujące omawiane mechanizmy statystyczne), - wykonać zadaną pracę domową. Przewidywana liczba godzin potrzebna do skutecznej percepcji materiału zajęć: - około 2 godzin przed każdymi zajęciami (2 godziny tygodniowo), - około 20 godzin na przygotowanie się do przed egzaminu. Razem: 30 godzin zorganizowanych plus 50 godzin samodzielnej pracy. |
Literatura: |
Lissowski G., Haman J., Jasiński M. 2008 lub późniejszy, Podstawy statystyki dla socjologów. WN Scholar |
Efekty uczenia się: |
Student Wiedza: - zna założenia poznanych modeli statystycznych [K_W02, K_W04, K_W05, K_W09] - zna ograniczenia poznanych modeli statystycznych [K_W02, K_W04, K_W05, K_W09] - Wie, jakie dobrać metody badawcze z zakresu analizy statystycznej w celu rozwiązania prostych problemów badawczych (K_W15) - Rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej z wykorzystaniem metod statystycznych (K_W16) - Zna zastosowania i ograniczenia metod statystycznych, w zakresie niezbędnym do zaplanowania prostego ilościowego badania empirycznego, oraz do rejestrowania i obserwacji zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny (K_W17) (K_U01) - Posiada podstawową, stosowalną w praktyce wiedzę na temat opisu i wnioskowania statystycznego (K_W18) Umiejętności - Umie odróżniać teorię dotyczącą rzeczywistości społecznej od modelu statystycznego [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10]. - Umie odróżniać konsekwencje przyjętych założeń od stwierdzonych empirycznie faktów [K_U01, K_U02, K_U09, K_U10]. - Umie dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze z zakresu metod statystycznych, w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego (K_U11) - Umie zinterpretować proste zjawiska społeczne przy użyciu podstawowych metod statystycznych (K_U13) - Umie gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych (K_K04) - Umie dokonać krytycznej analizy źródeł w zakresie poprawności stosowania w nich analiz statystycznych (K_K06) Kompetencje społeczne - Ma świadomość odpowiedzialności badacza za wypowiadane interpretacje rzeczywistości [K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10] - Potrafi wykorzystać poznane modele do symulacji rzeczywistości społecznej oraz do jej badania [K_U01, K_U02, K_U04, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10] - Umie pracować w grupie [K_K03] - Umie w jasny i precyzyjny sposób przedstawić innym abstrakcyjny problem [K_K09, K_K12] |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach Zaliczenie wejściówek. Wykonanie prac domowych. Pisemne zaliczenie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.