Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metafizyka Lwa Karsawina

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-MLK18-M
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metafizyka Lwa Karsawina
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Założenia (opisowo):

Zaliczony wcześniej kurs Historii filozofii lub Filozofii

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Lew Karsawin jest ważnym, choć mniej znanym (w porównaniu na przykład z Nikołajem Bierdiajewem czy Lwem Szestowem) przedstawicielem rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego, który rozwijał się w końcu wieku XIX i na początku XX w Rosji, a później na emigracji. Karsawin przedstawiony zostanie na szerszym tle historii filozofii rosyjskiej, z podkreśleniem jej specyfiki i oryginalności, a także w kontekście tendencji neoplatońskiej w historii filozofii, do której jest zazwyczaj zaliczany.

Pełny opis:

Lew Karsawin jest ważnym i wybitnym, choć mniej znanym (w porównaniu na przykład z Nikołajem Bierdiajewem czy Lwem Szestowem) przedstawicielem rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego, który rozwijał się w końcu wieku XIX i na początku XX w Rosji, a później na emigracji. Karsawin przedstawiony zostanie na szerszym tle historii filozofii rosyjskiej, z podkreśleniem jej specyfiki i oryginalności, a także w kontekście tendencji neoplatońskiej w historii filozofii, do której jest zazwyczaj zaliczany. Ukazane zostaną jego poglądy w zakresie teorii poznania, metafizyki, antropologii filozoficznej, jego interpretacje filozofii chrześcijańskiej, patrystycznej oraz średniowiecznej. Zapoznamy się z jego filozofią Absolutu, ujmowanego za pośrednictwem typowych dla myśli rosyjskiej pojęć, takich jak: wszechjedność, bogoczłowieczeństwo, Sofia, sobornost’.

Literatura:

A. Walicki, „Zarys myśli rosyjskiej. Od Oświecenia do renesansu religijno-filozoficznego”.

W. Krzemień, „Filozofia w cieniu prawosławia”.

J. Dobieszewski, „Absolut i historia. W kręgu myśli rosyjskiej”.

S. Mazurek, „Rosyjski renesans religijno-filozoficzny. Próba syntezy”.

J. Dobieszewski (red.) „Wokół Tołstoja i Dostojewskiego. Almanach myśli rosyjskiej”.

M. Łosski, „Historia filozofii rosyjskiej”.

L. Karsawin, „Wschód, Zachód i rosyjska idea”.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza: Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą znaczenia myśli rosyjskiej na tle i dla filozofii powszechnej oraz tendencji neoplatońskiej w dziejach filozofii; Zna i rozumie stanowisko filozoficzne Lwa Karsawina w odniesieniu do klasycznych zagadnień filozoficznych; Ma znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i społeczeństwie;

Nabyte umiejętności: Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje przekazywane na wykładzie oraz ze źródeł pisanych; Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz planuje własne projekty badawcze; Precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje;

Nabyte kompetencje społeczne: Ma pogłębioną świadomość znaczenia filozoficznej refleksji dla sfery moralnej i zagadnień społecznych; Samodzielnie podejmuje i inicjuje działania związane z szeroko rozumianą problematyką filozoficzną; planuje i organizuje ich przebieg.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, praca zaliczeniowa

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)