Metafizyka Lwa Karsawina
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-MLK18-M |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metafizyka Lwa Karsawina |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Zaliczony wcześniej kurs Historii filozofii lub Filozofii |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Lew Karsawin jest ważnym, choć mniej znanym (w porównaniu na przykład z Nikołajem Bierdiajewem czy Lwem Szestowem) przedstawicielem rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego, który rozwijał się w końcu wieku XIX i na początku XX w Rosji, a później na emigracji. Karsawin przedstawiony zostanie na szerszym tle historii filozofii rosyjskiej, z podkreśleniem jej specyfiki i oryginalności, a także w kontekście tendencji neoplatońskiej w historii filozofii, do której jest zazwyczaj zaliczany. |
Pełny opis: |
Lew Karsawin jest ważnym i wybitnym, choć mniej znanym (w porównaniu na przykład z Nikołajem Bierdiajewem czy Lwem Szestowem) przedstawicielem rosyjskiego renesansu religijno-filozoficznego, który rozwijał się w końcu wieku XIX i na początku XX w Rosji, a później na emigracji. Karsawin przedstawiony zostanie na szerszym tle historii filozofii rosyjskiej, z podkreśleniem jej specyfiki i oryginalności, a także w kontekście tendencji neoplatońskiej w historii filozofii, do której jest zazwyczaj zaliczany. Ukazane zostaną jego poglądy w zakresie teorii poznania, metafizyki, antropologii filozoficznej, jego interpretacje filozofii chrześcijańskiej, patrystycznej oraz średniowiecznej. Zapoznamy się z jego filozofią Absolutu, ujmowanego za pośrednictwem typowych dla myśli rosyjskiej pojęć, takich jak: wszechjedność, bogoczłowieczeństwo, Sofia, sobornost’. |
Literatura: |
A. Walicki, „Zarys myśli rosyjskiej. Od Oświecenia do renesansu religijno-filozoficznego”. W. Krzemień, „Filozofia w cieniu prawosławia”. J. Dobieszewski, „Absolut i historia. W kręgu myśli rosyjskiej”. S. Mazurek, „Rosyjski renesans religijno-filozoficzny. Próba syntezy”. J. Dobieszewski (red.) „Wokół Tołstoja i Dostojewskiego. Almanach myśli rosyjskiej”. M. Łosski, „Historia filozofii rosyjskiej”. L. Karsawin, „Wschód, Zachód i rosyjska idea”. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą znaczenia myśli rosyjskiej na tle i dla filozofii powszechnej oraz tendencji neoplatońskiej w dziejach filozofii; Zna i rozumie stanowisko filozoficzne Lwa Karsawina w odniesieniu do klasycznych zagadnień filozoficznych; Ma znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i społeczeństwie; Nabyte umiejętności: Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje przekazywane na wykładzie oraz ze źródeł pisanych; Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz planuje własne projekty badawcze; Precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje; Nabyte kompetencje społeczne: Ma pogłębioną świadomość znaczenia filozoficznej refleksji dla sfery moralnej i zagadnień społecznych; Samodzielnie podejmuje i inicjuje działania związane z szeroko rozumianą problematyką filozoficzną; planuje i organizuje ich przebieg. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, praca zaliczeniowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.