Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia duchowa świata nowoczesnego (I)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-NZ-M17-1
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia duchowa świata nowoczesnego (I)
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W ramach wykładu ukazane zostaną źródła nowoczesności, to, co ją przygotowało i umożliwiło, jej początki, kolejne fazy, ujmowane wedle schematu wczesna-dojrzała-późna nowoczesność, a przede wszystkim – jej „duch” i jego stawanie się. „Fenomenologia ducha nowoczesnego” to hasło i wyzwanie, które będzie nam przyświecać. Pierwszy rok wykładu obejmie pierwszą – historycznie – połowę dziejów nowoczesnych, zatem jego podtytuł to: od renesansu do rewolucji.

Pełny opis:

1 Źródła świata nowoczesnego – starożytność, chrześcijaństwo

2 Sytuacja wyjściowa: późne średniowiecze – u progu nowoczesności. Tomasz z Akwinu i Dante Alighieri

3 Humanizm – Pico della Mirandola i „dezesencjonalizacja” człowieka

4 Humanizm – Erazm z Rotterdamu

5 Machiavelli – narodziny polityki mocy

6 Kolumb i jego koledzy – o „odkryciu” świata

7 Geniusze renesansu. Od kondotierów do artystów. Leonardo, Michelangelo.

8 Protestantyzm

9 Utopie wczesnej nowoczesności

10 Nauka wczesno-nowoczesna i nieskończoność. Od Kopernika do Newtona

11 Narodziny jednostki

12 Nowa filozofia – Bacon. Wiedza to władza

13 Narodziny anty-nowoczesności, czyli kontr-reformacja

14 Narodziny Ego. Podmiot racjonalny. Egocentryzm i egoizm – Kartezjusz, Hobbes, Spinoza.

15 Załamanie podmiotu religijnego – Pascal

16 Ateizm i sekularyzm

17 Podmiot i władza. Pan, niewolnik, poddany, obywatel. Społeczeństwo obywatelskie

18 Nowoczesność i rewolucja (angielska, amerykańska, francuska, przemysłowa)

Literatura:

Dante, „Życie nowe”

Pico della Mirandola „Oratio de Hominis Dignitate”

Erazm z Rotterdamu, „Pochwała głupoty”

N. Machiavelli, „Książę”

P. Sloterdijk, „Musisz życie swe odmienić”, „Kryształowy pałac”

T. Todorov, „Podbój Ameryki”

M. Luter, „Kazania”

T. Morus, „Utopia”

A. Koyre, „Od skończonego świata do nieskończonego wszechświata”

Th. Adorno, M. Horkheimer, „Dialektyka oświecenia”

M. de Montaigne, „Próby”

N. Elias, „Proces cywilizacji”

B. Pascal, „Myśli”

B. Spinoza, „Etyka”

G.W.F. Hegel, „Zasady filozofii prawa”, „Fenomenologia ducha”

E. Hobsbawm, „Wiek rewolucji”

I. Wallerstein, „Europejski uniwersalizm”

i inne...

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza: student zna i rozumie podstawowe idee, koncepcje, terminy filozoficznej idei nowoczesności; zna historię idei nowoczesności oraz samej nowoczesnej samowiedzy człowieka i świata nowoczesnego; zna, rozumie i potrafi analizować wybrane idee klasycznych autorów filozofii nowożytnej i nowoczesnej – w stopniu zaawansowanym w stosunku do słuchacza kursu Historii Filozofii Nowożytnej

Nabyte umiejętności: student zna sposoby odróżniania tego, co nowoczesne, od tego, co nienowoczesne; potrafi wskazać różne podstawowe wymiary, definicje i różne aspekty tego, co nowoczesne; potrafi wskazać teksty ideologicznie uzasadniające nowoczesność oraz te, które odnoszą się do niej negatywnie; potrafi w mowie i na piśmie sformułować postulaty nowoczesnego życia oraz wskazać ich ograniczenia i aporie

Nabyte kompetencje społeczne: student zna i rozumie zakres, ograniczenia i ogólne przeznaczenie idei i programu nowoczesności w wymiarze życia społecznego; odróżnia nowoczesne formy budowania więzi społecznych od form tradycyjnych; rozumie zakres, ograniczenia i cele wiedzy, oświecenia i edukacji w nowoczesnym życiu społecznym i umie w praktyce wspierać procesy modernizacyjne

Metody i kryteria oceniania:

Frekwencja

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)