Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Racjonalny hazardzista

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-NZ-M20-2
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Racjonalny hazardzista
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Wykład poświęcony będzie analizie kryteriów podejmowania decyzji w specyficznych sytuacjach, związanych z grami hazardowymi. Na przykładzie między innymi takich gier jak ruletka, Black Jack i poker, będziemy analizować różne możliwe strategie działania i zastanawiać się nad ich racjonalnością. Uzyskane na tej podstawie wnioski zostaną uogólnione i wskazane zostanie ich szersze, filozoficzne znaczenie.

Pełny opis:

Wykład poświęcony będzie analizie kryteriów podejmowania decyzji w specyficznych sytuacjach, związanych z grami hazardowymi. Kolejno omawiane będą następujące zagadnienia:

1. Problemy stojące przed teorią decyzji (różnica między normatywną, deskryptywną i preskryptywną teorią decyzji, słaba replikowalność eksperymentów wskazującą na nieracjoność decydentów, rola kontekstu przy podejmowaniu realnych decyzji).

2. Podstawowe informacje na temat gier hazardowych (wielkość rynku gier hazardowych i jego specyfika, typy gier hazardowych)

3. Problem losowości w grach hazardowych (różne typy zdarzeń losowych mających wpływ na wynik gry hazardowej)

4. Charakterystyka umiejętności graczy, które mogą wpływać na wynik gry hazardowej

5. Analiza różnych typów graczy hazardowych (podział ze względu na kryteria psychologiczne, ze względu na wybierane strategie, ze względu na przyjmowane modele probabilistyczne gry, ze względu na stosunek do ryzyka bankructwa)

6. Ocena wpływu elementów losowych i umiejętności graczy na rezultaty w poszczególnych grach hazardowych

7. Wykorzystanie uzyskanych wyników analizy do rozwiązania tradycyjnych problemów i paradoksów teorii decyzji.

8. Wskazanie szerszego, filozoficznego znaczenia uzyskanych wyników.

Literatura:

Buchdahl J. 2016 Science, Psychology & Philosophy of Gambling. Oldcastle Books.

Epstein, R. 2013, The Theory of Gambling and Statistical Logic,Waltham, MA: Academic Press.

Fiedler, I., Rock, J.-P. 2009. Quantifying skill in games—Theory and empirical evidence for poker. Gaming Law Review and Economics, 13, 50–57.

Kucharski, A. 2016, The perfect bet: how science and math are taking the luck out of gambling, Basic Books.

Mazalov V. V., Makhankov I. S., 2001, On a model of two-card poker, Int. J. Math. Game Theory Algebra 11, 97-105.

Rotando, L.M., Thorp, E.O., 1992. The Kelly criterion and the stock market. American Mathematical Monthly, 922-931.

Sklansky D. and Malmuth M., Hold’em Poker for Advanced Players, Two Plus Two Publishing, 1999.

Thorp, E.O., 1969. Optimal gambling systems for favorable games. Review of the International Statistical Institute 37, 273-293.

von Neumann J., Morgenstern O., 1944, Theory of Games and Economic Behaviour, Princeton University Press.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Zna podstawowe sposoby oceny racjonalności decyzji

Zna różne definicje zdarzeń losowych

Zna własności modeli probabilistycznych wykorzystywanych do opisu gier hazardowych

Nabyte umiejętności:

Stosuje język rachunku prawdopodobieństwa i teorii decyzji do analizy wybranych problemów filozoficznych

Umie ocenić poprawność wnioskowania;

Umie analizować złożone argumenty filozoficzne, identyfikować składające się na nie tezy i założenia, ustalać zależności logiczne między tezami.

Nabyte kompetencje społeczne:

Jest gotów do identyfikowania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności

Jest gotów do rozpoznawania braków w swojej wiedzy i umiejętnościach i poszukiwania możliwości usunięcia tych braków

Jest gotów do przyjmowania nowych idei i ewentualnej zmiany stanowiska świetle dostępnych danych i argumentów

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem koniecznym zaliczenie przedmiotu jest rozwiązywanie umieszczonych na platformie COME zadań przypisanych poszczególnym wykładom i zaliczenie testu końcowego.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)