Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-NZ-WF
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do filozofii
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Samodzielność myślenia oraz chęć brania czynnego udziału w dyskusjach.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z klasycznymi opcjami filozofii Europejskiej. Podczas kolejnych spotkań będą omawiane różnorodne koncepcje przedmiotu filozofii, metody i style filozoficznego myślenia, kwestie relacji między filozofią a naukami, religią, światopoglądem, ideologią i sztuką.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi pojęciami, dominującymi problemami oraz klasycznymi opcjami filozofii Europejskiej. W toku zajęć omawiane i dyskutowane będą krótkie teksty dotyczące: genezy refleksji filozoficznej; rozumienia przedmiotu filozofii; metod i stylów filozoficznego myślenia; kwestii relacji między filozofią a naukami, religią, światopoglądem, ideologią i sztuką; roli filozofii w życiu człowieka oraz jej miejsca na mapie problemów współczesnej kultury i cywilizacji. W semestrze drugim przewidziana jest lektura tekstu „Uczty” Platona, a w szczególności zapoznanie studentów z wybranymi strategiami analizy tekstów filozoficznych.

Literatura:

I.M. Bocheński, Ku filozoficznemu myśleniu; I.M. Bocheński, Współczesne metody myślenia; J. Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii; G. Colli, Narodziny filozofii; K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii. Dwanaście odczytów radiowych; M. Horkheimer, Społeczna funkcja filozofii; A. Miś, „Filozofia a inne formy świadomości” (w:) B. Burlikowski i W. Słomski (red.), Filozofia w szkole; A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii; Jan Paweł II, Fides et ratio; A. Miś, Dwie historie filozofii (maszynopis); A. Miś, „Czy istnieje postęp w filozofii?” (w:) B. Andrzejewski (red.), Tradycja i postęp. Studia z historii filozofii; A. Miś, „Historia filozofii a filozofia i metafilozofia” (w:) tenże (red.), Filozofia: uniwersalność i różnorodność; S. Swieżawski, Zagadnienie historii filozofii, r. „Philosophia perennis”; W. Tatarkiewicz, Droga do filozofii.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury; ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii;

zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim; zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych;

zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism;

zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;

Nabyte umiejętności:

czyta i interpretuje tekst filozoficzny;

poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną;

analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami;

przytacza główne tezy badanych wypowiedzi filozoficznych, stosownie do ich istotności; pisze proste rozprawki z samodzielnym doborem literatury;

Nabyte kompetencje społeczne:

jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;

ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych oraz odpowiedzialności za jego zachowanie;

ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych;

Metody i kryteria oceniania:

Frekwencja; aktywność intelektualna w trakcie zajęć; praca pisemna lub zaliczenie ustne.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)