Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy filozofii eksperymentalnej: epistemologia potoczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-PFE17-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy filozofii eksperymentalnej: epistemologia potoczna
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Student ukończył podstawowy kurs logiki oraz ogólnej metodologii lub epistemologii.

Student zna język angielski na poziomie pozwalającym na swobodną lekturę tekstów anglojęzycznych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone jest problematyce epistemologii potocznej w filozofii eksperymentalnej, tj. dziedzinie badań filozoficznych, w której podejmowane są systematyczne studia empiryczne na temat potocznych intuicji w kwestiach ważnych dla filozofii (np. na temat wiedzy lub uzasadnienia przekonań).

Pełny opis:

Semestr pierwszy

Semestr zimowy zostanie poświęcony na zapoznanie się z problemami badanymi w ramach epistemologii potocznej oraz nabycie podstawowej wiedzy metodologicznej na temat planowania i prowadzenia badań w paradygmacie filozofii eksperymentalnej.

Szczegółowa lista zagadnień (semestr I)

1. Epistemologia potoczna jako dziedzina zagadnień psychologii poznawczej i społecznej oraz filozofii eksperymentalnej. Epistemologia potoczna a psychologie potoczne

2. Programy badawcze filozofii eksperymentalnej, przedmiot badań epistemologii potocznej

3. Metody badawcze filozofii eksperymentalnej, problemy metodologiczne

4. Problemy badań międzykulturowych: intuicje potoczne w sytuacjach Gettierowskich

5. Problemy replikacji wyników badań: intuicje potoczne w sytuacjach Gettierowskich

6. Czynniki wpływające na przypisywanie wiedzy

7. Kontekstualizm epistemiczny i inwariantyzm zależny od interesu - pierwsza fala badań (dane niesprzyjające dla kontekstualizmu)

8. Kontekstualizm epistemiczny i inwariantyzm zależny od interesu - druga fala badań (dane wspierające kontekstualizm)

9. Konkurencyjne rozwiązania metodologiczne w badaniach nad kontekstualizmem epistemicznym i inwariantyzmem zależnym od interesu

11. Normy asercji a wiedza, przekonanie i uzasadnienie

12. Niestandardowe czynniki wpływające na przypisywanie wiedzy

Semestr drugi

W semestrze letnim zadaniem seminarzystów będzie po pierwsze zespołowe (zespoły 2-4 osobowe) zaprojektowanie i przygotowanie badań empirycznych z zakresu epistemologii potocznej. Po drugie studenci będą mieli za zadanie przygotowane przez siebie badania przeprowadzić, a następnie przeanalizować i zinterpretować uzyskane wyniki. Etapem końcowym będzie przygotowanie raportu z badań.

Literatura:

BLOK I - Epistemologia potoczna w kontekście filozofii eksperymentalnej i psychologii potocznej

(1) Kitchener R. F. (2002) Folk epistemology: An introduction, „New ideas in Psychology” 20(2), 89-105.

(2) Hardy-Vallée Benoit, Dubreuil Benoît (2010) Folk epistemology as normative social cognition, „Review of Philosophy and Psychology” 1(4), 483-498.

(3) Nadelhoffer T., Nahmias E. (2007) The past and future of experimental philosophy, „Philosophical Explorations” 10, 123-149.

(4) Andow J. (2016) Thin, fine and with sensitivity: a metamethodology of intuitions, „Review of Philosophy and Psychology” 7(1), 105-125.

BLOK II - Intuicje potoczne dotyczące przypadków Gettierowskich

(1) Weinberg J. M., Nichols S., Stich S. (2001) Normativity and epistemic intuitions, „Philosophical Topics” 29(1-2), 429-460.

(2) Seyedsayamdost H. (2015) On Normativity and Epistemic Intuitions: Failure of Replication, „Episteme” 12 (1), 95-116.

(3) Kim M., Yuan Y. (2015) No Cross-Cultural Differences in the Gettier Car Case Intuition: A Replication study of Weinberg et al. 2001, „Episteme” 12(3), 355-361.

(4) Starmans, C., Friedman, O. (2012) The folk conception of knowledge, „Cognition” 124(3), 272-283.

(5) Nagel, J., San Juan, V. & Mar, R. (2013) Authentic Gettier Cases: a reply to Starmans and Friedman. Cognition 129 (3):666-669.

(6) Machery E., Stic, S., Rose D., Chatterjee A., Karasawa K., Struchiner N., Sirker S., Usui N., Hashimoto T. (2015) Gettier Across Cultures. „Noûs” 50(4), DOI: 10.1111/nous.12110.

BLOK III - Kontekstualizm epistemiczny i intuicje potoczne

(1) Feltz A., Zarpentine C. (2010) Do You Know More When it Matters Less?, „Philosophical Psychology” 23(5), 683-706.

(2) May J., Sinnott-Armstrong W., Hull J. G., Zimmerman A. (2010) Practical Interests, Relevant Alternatives, and Knowledge Attributions: An Empirical Study, „Review of Philosophy and Psychology” 1, 265-273.

(3) Hansen N., Chemla E. (2013) Experimenting on contextualism., „Mind and Language” 28(3), s. 286-321.

(4) Sripada C. S., Stanley J. (2012) Empirical tests of interest-relative invariantism, „Episteme” 9(1), 3-26.

(5) Buckwalter W., Schaffer J. (2015) Knowledge, Stakes, and Mistakes. „Noûs” 49(2), 201-234.

BLOK IV - Wiedza i normy asercji

(1) Turri J. (2013) The test of truth: An experimental investigation of the norm of assertion. „Cognition” 129(2), 279-291.

(2) Turri J. (2015). Knowledge and the norm of assertion: a simple test. Synthese” 192(2), 385-392.

(3) Turri J. (2015), Selfless assertions: some empirical evidence. „Synthese” 192(4), 1221-1233.

(4) Reuter K., Brossel P. (2017) No Knowledge Required, manuskrypt

BLOK V - Niestandardowe czynniki wpływające na atrybucje wiedzy

(1) Beebe J. R., Jensen M. (2012) Surprising connections between knowledge and action: The robustness of the epistemic side-effect effect. „Philosophical Psychology” 25(5), 689-715.

(2) Beebe J. R, Shea J. (2013) Gettierized Knobe effects. „Episteme” 10(3), 219-240.

(3) Buckwalter W. (2014). Factive Verbs and Protagonist Projection. „Episteme” 11(4), 391-409.

(4) Buckwalter W., Stich S (2013) Gender and philosophical intuition [w:] Knobe J., Nichols S. (red.) „Experimental Philosophy: Volume 2”, Oxford University Press.

Efekty uczenia się:

F1 - odniesienie efektów kształcenia przedmiotowych do efektów kształcenia filozoficznych studiów pierwszego stopnia

F2 - odniesienie efektów kształcenia przedmiotowych do efektów kształcenia filozoficznych studiów drugiego stopnia

K1 - odniesienie efektów kształcenia przedmiotowych do efektów kształcenia kognitywistycznych studiów pierwszego stopnia

Nabyta wiedza

- zna podstawowe pojęcia epistemologii i filozofii eksperymentalnej, potrafi się nimi posługiwać, zna terminologię w języku polskim i angielskim (F1_W03, F1_W05, F1_W07; F2_W03, F2_W05; K1_W01, K1_W08)

- zna zarówno klasyczne, jak i najnowsze (filozoficzne i psychologiczne) zagadnienia badane w ramach epistemologii potocznej (F1_W07, F1_W08, F1_W09; F2_W06, F2_W07, F2_W08, F2_W09, K1_W08, K1_W13)

- rozumie związki filozofii eksperymentalnej z innymi naukami, zna miejsce filozofii eksperymentalnej w obrębie filozofii i nauk o poznaniu (F1_W02, F1_W06, F1_W17; F2_W02; F2_W06, F2_W08, F2_W13; K1_W01 K1_W03, K1_W04)

- zna metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla filozofii eksperymentalnej i epistemologii (F1_W1, F1_W10, F1_W12; F2_W08, F2_W11, K1_W02, K1_W05)

Nabyte umiejętności

- potrafi zbudować własną argumentację za wybranym stanowiskiem (F1_U05, F1_U07, F1_U08, F1_U09, F1_U16, F1_U18; F2_U08; K1_U05)

- potrafi przygotować wystąpienie ustne związane z tematyką zajęć, opierające się o samodzielną interpretację tekstu filozoficznego (F1_U01, F1_U03, F1_U04; F2_U02, F2_U04, F2_U05; K1_U01, K1_U21)

- umie korzystać z podstawowych narzędzi statystycznej obróbki danych wykorzystywanych w filozofii eksperymentalnej - testu chi-kwadrat, testów t-Studenta, testów Z, analizy wariancji, współczynnika korelacji (F1_U08, F1_U09; F2_U03, F2_U09; K1_U02, K1_U15)

- potrafi zaprojektować proste badanie filozoficzno-eksperymentalne oparte na metodzie scenariuszowej, przeprowadzić je i zinterpretować uzyskane wyniki (F1_U01, F1_U11, F1_U13, F1_U17; F2_U02, F2_U03, F2_U10, F2_U14, F2_U15; K1_U03, K1_U04, K1_U07, K1_U09, K1_U10, K1_U15, K1_U16, K1_U22)

Nabyte kompetencje społeczne

- posiada podstawowe umiejętności z zakresu wystąpień publicznych (F1_K02, F1_K03, K1_K08, K1_K09, K1_K10, K1_K11)

- potrafi komunikować swoje stanowisko w sposób asertywny, bez wchodzenia w spór z adwersarzami (F1_K02, F1_K03; K1_K10, K1_K11)

- potrafi wspólnie z zespołem zrealizować prosty projekt badawczy, w tym zaplanować wspólne działania oraz podzielić się zadaniami (F1_K04, F1_K05, F1_K10; F2_K02, F2_K06; K1_K03, K1_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia są nie więcej niż 3 nieobecności w semestrze.

Ocena zostanie wystawiona na podstawie:

● przygotowania i wygłoszenia referatu (35% oceny),

● przygotowania koreferatu (20% oceny),

● aktywności na zajęciach (15% oceny).

● przygotowania, przeprowadzenia i opisania badania z zakresu filozofii empirycznej (zadanie realizowane w zespole, 40% oceny)

Skala ocen

5! (cel.) – 95% lub najlepsza osoba w grupie

5 (bdb.) – od 90%

4+ (db. plus) – od 80%

4 (db.) – od 75%

3+ (dst. plus) - od 65%

3 – (dst.) od 60%

2 – (ndst.) mniej niż 60%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)