Praktyki pedagogiczne 210 godzin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-PR-PED-210 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki pedagogiczne 210 godzin |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Praktyki są prowadzone zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r. Praktyką studentów kieruje opiekun praktyk – wyznaczony przez Dziekana Wydziału Filozofii, pełnomocnik ds. praktyk nauczycielskich. Praktyki odbywają się zgodnie z Zasadami Praktyk Nauczycielskich zamieszczonymi na stronie Instytutu Filozofii. Odbywają się szkołach ponadpodstawowych , w których prowadzone są lekcje z filozofii i etyki. |
Skrócony opis: |
Praktyki stanowią część bloku przedmiotów przygotowujących do pracy w zawodzie nauczyciela etyki i filozofii. Celem praktyk jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczną nauczyciela filozofii i etyki i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej z działaniem praktycznym. Podczas praktyk student uczy się m.in. poprzez opracowywanie scenariuszy i konspektów zajęć lekcyjnych, kształtowanie umiejętności wyboru i krytycznego opracowania lektur, materiałów medialnych, audiowizualnych, a także dokumentów życia społecznego i aktualnych wydarzeń kulturalnych przydatnych w pracy nauczyciela. |
Pełny opis: |
W trakcie praktyk student kształtuje swoje kompetencje dydaktyczne przez: poznawanie specyfiki szkoły, jej sposobu funkcjonowania, organizacji pracy w szkole, sposobu prowadzenia dokumentacji; Uczy się poprzez najpierw przez obserwowanie czynności podejmowanych przez nauczyciela w trakcie prowadzonych przez niego lekcji oraz obserwowanie aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów, sposobu oceniania uczniów, sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć poszczególnych uczniów (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych), działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny, organizacji przestrzeni w klasie. Student stopniowo podejmuje współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, Na ostatnim etapie praktyk student samodzielnie prowadzi lekcje z filozofii i etyki. Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być gruntownie opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym. Wybór tematów i konspekty zajęć muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki. W trakcie tego etapu praktyki student analizuje i i interpretuje sytuacje zaistniałe podczas prowadzonych przez niego lekcji, uczy się prowadzić dokumentację praktyki, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, konsultuje sytuacje lekcyjne z opiekunem praktyk, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów na zajęciach i z opiekunem praktyk w IF. |
Literatura: |
- |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Po ukończeniu praktyk student dysponuje pogłębioną i sprawdzoną wiedzą na temat: -organizacji i funkcjonowania szkoły, miejsca filozofii i etyki w strukturach systemu edukacji oraz sposobów prowadzenia wymaganej dokumentacji, -współczesnych teorii dotyczących nauczania filozofii i etyki oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów oraz prawidłowości i zakłóceń procesów komunikacyjnych zachodzących podczas prowadzenia lekcji z tych przedmiotów, -zainteresowań i predylekcji uczniów do analizowania określonych zagadnień filozoficznych i dylematów etycznych, -specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych. W zakresie umiejętności: Po ukończeniu praktyk student potrafi: - wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki filozofii i etyki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji; -posługiwać się wiedzą teoretyczną do dobierania strategii realizowania działań edukacyjnych; - rozpoznawać sytuacje uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; -dialogowo i spokojnie rozwiązywać konflikty i tworzyć dobrą atmosferę dla komunikacji w grupie uczniów; -potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i będącymi w różnej kondycji emocjonalnej.; -dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej; -prowadzić pracę grupową oraz zindywidualizowaną, dostosowaną do indywidualnych potrzeb uczniów (np. uczniów z trudnościami czy też uczniów szczególnie uzdolnionych), a także współpracować z innymi nauczycielami, pedagogami i rodzicami uczniów; -potrafi analizować i korygować własne działania pedagogiczne oraz wdrażać działania innowacyjne. W zakresie kompetencji społecznych: -student zyskuje przekonanie o wartości i społecznym znaczeniu nauczania filozofii i etyki oraz świadomość konieczności prowadzenie zindywidualizowanych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela tych przedmiotów; -przekazuje uczniom nie tylko wiedzę teoretyczną, ale uczy ich jak ją wykorzystywać w praktyce życiowej i społecznej i kulturowej; -ma świadomość istnienia etycznego wymiaru i oceniania uczniów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny praktyk dokonuje ich szkolny opiekun, który po ich zakończeniu przygotowuje krótką charakterystykę praktykant jako potencjalnego nauczyciela przedmiotu i wystawia mu stopień w dzienniku praktyk. Ta ocena wraz z dokumentacją przebiegu praktyk w dzienniczku oraz rozmowami z na ich temat z pełnomocnikiem ds. praktyk stanowi podstawę ich zaliczenia. Zaliczenia dokonuje pełnomocnik Dziekana ds. praktyk wydając stosowny dokument. Dziennik praktyk prowadzony przez studenta powinien zawierać tematy i terminy lekcji, wyszczególnienie, które z nich były obserwowane, a które prowadzone samodzielnie oraz czas, jaki student poświęcił na przygotowanie się do prowadzenia zajęć ( tj. na przygotowanie konspektów lekcji i materiałów pomocniczych wykorzystywanych podczas ich trwania oraz zebranie i utrwaleni materiału merytorycznego. Istotnym warunkiem zaliczenia praktyk jest, by dokumentacja ich przebiegu w dzienniczku prowadzona byłą systematycznie i skrupulatnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.