Semantyka eksperymentalna - moduł teoretyczny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-SEMT18-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Semantyka eksperymentalna - moduł teoretyczny |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie podczas studiów kursu dotyczącego przynajmniej jednego z przedmiotów: - językoznawstwo ogólne - psycholingwistyka - semiotyka logiczna - filozofia języka |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Blok specjalizacyjny poświęcony semantyce eksperymentalnej ma umożliwić naukę szerokiego wachlarza nowoczesnych empirycznych narzędzi i technik wykorzystywanych w testowaniu hipotez semantycznych. Zajęcia teoretyczne będą polegać na mini-wykładzie i czytaniu tekstów i zostaną zbudowane wokół analizy wybranych zagadnień ilustrujących istotny wkład metod eksperymentalnych w rozwój badań semantycznych. Szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystywane w badaniach metody kwestionariuszowe i psycholingwistyczne. |
Pełny opis: |
Blok specjalizacyjny poświęcony semantyce eksperymentalnej ma umożliwić naukę szerokiego wachlarza nowoczesnych empirycznych narzędzi i technik wykorzystywanych w testowaniu hipotez semantycznych. Część teoretyczna bloku poświęcona zostanie omówieniu wybranych zagadnień ilustrujących wkład metod eksperymentalnych w rozwój badań semantycznych oraz szczególny rodzaj wyzwań, z jakimi musi się mierzyć semantyka eksperymentalna (np. trudność oddzielenia znaczenia dosłownego od wnioskowań pragmatycznych i niekonwencjonalnych aspektów znaczenia). Skupimy się na wykorzystywanych w badaniach metodach kwestionariuszowych i psycholingwistycznych. Blok teoretyczny składać się będzie z ogólnego wprowadzenia do semantyki eksperymentalnej (jej zagadnienia, metody, wyzwania) oraz analizy wybranych przypadków zastosowania metody eksperymentalnej w ramach badań konkretnych zagadnień współczesnej semantyki. Do tych zagadnień należą między innymi: problem odniesienia przedmiotowego i nazwy własne, stopniowalność predykatów i nieostrość, liczebniki, kwantyfikacja, presupozycje, zdania warunkowe. Szczególny nacisk położony zostanie na zagadnienia semantyczne istotne z punktu widzenia filozofii języka. |
Literatura: |
Abrusán, M., & Szendroi, K. (2013). Experimenting with the King of France--Topics, verifiability and definite descriptions. Semantics and Pragmatics, 6(10), 1-43. Bott, O., & Radó, J. (2007). Quantifying quantifier scope: a cross-methodological comparison. Roots — Linguistics in Search of Its Evidential Base, 96, 53-74. Hackl, M. (2009). On the grammar and processing of proportional quantifiers: most versus more than half. Natural Language Semantics, 17(1), 63-98. Kennedy, C., & McNally, L. (2005). Scale structure, degree modification, and the semantics of gradable predicates. Language, 345-381. Krifka, M. (2011). Varieties of semantic evidence. In Claudia Maienborn, Klaus von Heusinger & Paul Portner (eds.), An International Handbook of Natural Language and Meaning, 242–268. Berlin: Mouton de Gruyter. Krzyżanowska, K., Collins, P., U. Hahn (2017). Between a Conditional’s Antecedent and its Consequent: Discourse Coherence vs. Probabilistic Relevance. Cognition 164, 199-205. Rostworowski, W., Pietrulewicz, N., (2018). Are Descriptions Really Descriptive? An Experimental Study on Misdescription and Reference. To appear in Review of Philosophy and Psychology. Schwarz, F. (2014). Introduction: Aspects of Meaning in Context – Theoretical Issues and Experimental Perspectives. In Florian Schwarz (ed.), Experimental Perspectives on Presuppositions, Studies in Theoretical Psycholinguistics. Berlin: Springer. Schwarz, F. (2013). False but slow: Rejecting statements with non-referring definites. Manuscript, University of Pennsylvania. Frazier, L., Clifton, C., & Stolterfoht, B. (2008). Scale structure: Processing minimum standard and maximum standard scalar adjectives. Cognition, 106(1), 299-324. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Student - rozumie miejsce semantyki jako dziedziny badań szeroko rozumianego językoznawstwa, filozofii języka i psycholingwistyki - zna i rozumie bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki semantyki eksperymentalnej - zna i rozumie wyzwania i ograniczenia badań z zakresu semantyki eksperymentalnej Nabyte umiejętności: Student - potrafi zaplanować i przeprowadzić badania z zakresu semantyki eksperymentalnej, współpracując z innymi uczestnikami grupy badawczej - umie posługiwać się wybranymi metodami eksperymentalnymi służącymi do testowania hipotez semantycznych - potrafi przygotować raport z przeprowadzonych badań eksperymentalnych Nabyte kompetencje społeczne: Student - umie planować zarówno pracę zespołu, jak i własną jako osoby wykonującej konkretne zadania zespołowe - rozumie swoją rolę w zespole, umie komunikować się z innymi, czyli precyzyjnie opisywać własne stanowisko, i stara się rozumieć stanowiska innych - umie ocenić pracę własną oraz innych, umie przekazywać informacje zwrotne |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest pomyślne przedstawienie referatu omawiającego wybrane zagadnienie związane z tematyką kursu (temat uzgodniony wcześniej z prowadzącym) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.