Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Semantyka eksperymentalna - moduł teoretyczny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-SEMT18-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Semantyka eksperymentalna - moduł teoretyczny
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Zaliczenie podczas studiów kursu dotyczącego przynajmniej jednego z przedmiotów:

- językoznawstwo ogólne

- psycholingwistyka

- semiotyka logiczna

- filozofia języka


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Blok specjalizacyjny poświęcony semantyce eksperymentalnej ma umożliwić naukę szerokiego wachlarza nowoczesnych empirycznych narzędzi i technik wykorzystywanych w testowaniu hipotez semantycznych. Zajęcia teoretyczne będą polegać na mini-wykładzie i czytaniu tekstów i zostaną zbudowane wokół analizy

wybranych zagadnień ilustrujących istotny wkład metod eksperymentalnych w rozwój badań semantycznych. Szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystywane w badaniach metody kwestionariuszowe i psycholingwistyczne.

Pełny opis:

Blok specjalizacyjny poświęcony semantyce eksperymentalnej ma umożliwić naukę szerokiego wachlarza nowoczesnych empirycznych narzędzi i technik wykorzystywanych w testowaniu hipotez semantycznych. Część teoretyczna bloku poświęcona zostanie omówieniu wybranych zagadnień ilustrujących wkład metod eksperymentalnych w rozwój badań semantycznych oraz szczególny rodzaj wyzwań, z jakimi musi się mierzyć semantyka eksperymentalna (np. trudność oddzielenia znaczenia dosłownego od wnioskowań pragmatycznych i niekonwencjonalnych aspektów znaczenia). Skupimy się na wykorzystywanych w badaniach metodach kwestionariuszowych i psycholingwistycznych.

Blok teoretyczny składać się będzie z ogólnego wprowadzenia do semantyki eksperymentalnej (jej zagadnienia, metody, wyzwania) oraz analizy wybranych przypadków zastosowania metody eksperymentalnej w ramach badań konkretnych zagadnień współczesnej semantyki. Do tych zagadnień należą między innymi: problem odniesienia przedmiotowego i nazwy własne, stopniowalność predykatów i nieostrość, liczebniki, kwantyfikacja, presupozycje, zdania warunkowe. Szczególny nacisk położony zostanie na zagadnienia semantyczne istotne z punktu widzenia filozofii języka.

Literatura:

Abrusán, M., & Szendroi, K. (2013). Experimenting with the King of France--Topics, verifiability and definite descriptions. Semantics and Pragmatics, 6(10), 1-43.

Bott, O., & Radó, J. (2007). Quantifying quantifier scope: a cross-methodological comparison. Roots — Linguistics in Search of Its Evidential Base, 96, 53-74.

Hackl, M. (2009). On the grammar and processing of proportional quantifiers: most versus more than half. Natural Language Semantics, 17(1), 63-98.

Kennedy, C., & McNally, L. (2005). Scale structure, degree modification, and the semantics of gradable predicates. Language, 345-381.

Krifka, M. (2011). Varieties of semantic evidence. In Claudia Maienborn, Klaus von Heusinger & Paul Portner (eds.), An International Handbook of Natural Language and Meaning, 242–268. Berlin: Mouton de Gruyter.

Krzyżanowska, K., Collins, P., U. Hahn (2017). Between a Conditional’s Antecedent and its

Consequent: Discourse Coherence vs. Probabilistic Relevance. Cognition 164, 199-205.

Rostworowski, W., Pietrulewicz, N., (2018). Are Descriptions Really Descriptive? An Experimental Study on Misdescription and Reference. To appear in Review of Philosophy and Psychology.

Schwarz, F. (2014). Introduction: Aspects of Meaning in Context – Theoretical Issues and Experimental Perspectives. In Florian Schwarz (ed.), Experimental Perspectives on Presuppositions, Studies in Theoretical Psycholinguistics. Berlin: Springer.

Schwarz, F. (2013). False but slow: Rejecting statements with non-referring definites. Manuscript, University of Pennsylvania.

Frazier, L., Clifton, C., & Stolterfoht, B. (2008). Scale structure: Processing minimum standard and maximum standard scalar adjectives. Cognition, 106(1), 299-324.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Student

- rozumie miejsce semantyki jako dziedziny badań szeroko rozumianego językoznawstwa, filozofii języka i psycholingwistyki

- zna i rozumie bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki semantyki eksperymentalnej

- zna i rozumie wyzwania i ograniczenia badań z zakresu semantyki eksperymentalnej

Nabyte umiejętności:

Student

- potrafi zaplanować i przeprowadzić badania z zakresu semantyki eksperymentalnej, współpracując z innymi uczestnikami grupy badawczej

- umie posługiwać się wybranymi metodami eksperymentalnymi służącymi do testowania hipotez semantycznych

- potrafi przygotować raport z przeprowadzonych badań eksperymentalnych

Nabyte kompetencje społeczne:

Student

- umie planować zarówno pracę zespołu, jak i własną jako osoby wykonującej konkretne zadania zespołowe

- rozumie swoją rolę w zespole, umie komunikować się z innymi, czyli precyzyjnie opisywać własne stanowisko, i stara się rozumieć stanowiska innych

- umie ocenić pracę własną oraz innych, umie przekazywać informacje zwrotne

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia zajęć jest pomyślne przedstawienie referatu omawiającego wybrane zagadnienie związane z tematyką kursu (temat uzgodniony wcześniej z prowadzącym)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)