Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Śmierć jako fundament wolności. Heidegger czyta Arystotelesa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-SFW18-M
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Śmierć jako fundament wolności. Heidegger czyta Arystotelesa
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład poświęcony będzie filozofii moralnej Heideggera i Arystotelesa. Omówimy Heideggerowską interpretację „Etyki nikomachejskiej” i „Metafizyki”.

Pełny opis:

Heidegger pisał w latach 20tych tamtego wieku książkę o Arystotelesie. Dzieła nie ukończył, pracę nad nim porzucił i zaczął pisać „Sein und Zeit”. Zasadnicze kontury tej nienapisanej książki są nam znane dzięki publikacjom wykładów Heideggera z tego okresu, które ukazały się drukiem dopiero na początku naszego stulecia. Ich lektura pokazuje rzecz zaskakującą: „etyczne” fragmenty „Sein und Zeit” – poświęcone śmierci i zdecydowaniu – są w gruncie rzeczy reinterpretacją Arystotelejskiej teorii szczęścia. Stawia to Heideggera w zupełnie nowym świetle i pozwala na nowo przeczytać i przetłumaczyć „Sein und Zeit”.

Wykład będzie się składał z dwóch części. Zaczniemy od „Etyki nikomachejskiej”, która jest dziełem źle przełożonym na polski i wymaga dlatego dokładnej, filologicznej egzegezy. Wypracowane w trakcie tej egzegezy pojęcia przyłożymy następnie do filozofii Heideggera.

Przy okazji poruszymy kwestię języka moralności. W jaki sposób mówić o „dobrym życiu” i „szczęściu”? Na czym polega precyzja i dokładność naszych pojęć moralnych?

Wykład będzie dotyczył kwestii życiowych. Każdy chce być szczęśliwy. Wszyscy musimy umrzeć. Zajmiemy się sprawami ostatecznymi.

Literatura:

1. M. Heidegger, „Bycie i czas”

2. Arystoteles, „Etyka nikomachejska”

3. Arystoteles, „Etyka eudemejska”

4. Arystoteles, „Metafizyka”

5. H.G. Gadamer, „Prawda i metoda”

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

ma szeroką znajomość zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury;

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz historycznej zmienności jego znaczeń;

Nabyte umiejętności:

konstruuje i rekonstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice.

Nabyte kompetencje społeczne:

uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego;

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie obecności (jest obowiązkowa) oraz kolokwium albo krótkiej pracy pisemnej (dotyczącej wybranego zagadnienia poruszanego na wykładzie).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)