Śmierć jako fundament wolności. Heidegger czyta Arystotelesa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-SFW18-M |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Śmierć jako fundament wolności. Heidegger czyta Arystotelesa |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony będzie filozofii moralnej Heideggera i Arystotelesa. Omówimy Heideggerowską interpretację „Etyki nikomachejskiej” i „Metafizyki”. |
Pełny opis: |
Heidegger pisał w latach 20tych tamtego wieku książkę o Arystotelesie. Dzieła nie ukończył, pracę nad nim porzucił i zaczął pisać „Sein und Zeit”. Zasadnicze kontury tej nienapisanej książki są nam znane dzięki publikacjom wykładów Heideggera z tego okresu, które ukazały się drukiem dopiero na początku naszego stulecia. Ich lektura pokazuje rzecz zaskakującą: „etyczne” fragmenty „Sein und Zeit” – poświęcone śmierci i zdecydowaniu – są w gruncie rzeczy reinterpretacją Arystotelejskiej teorii szczęścia. Stawia to Heideggera w zupełnie nowym świetle i pozwala na nowo przeczytać i przetłumaczyć „Sein und Zeit”. Wykład będzie się składał z dwóch części. Zaczniemy od „Etyki nikomachejskiej”, która jest dziełem źle przełożonym na polski i wymaga dlatego dokładnej, filologicznej egzegezy. Wypracowane w trakcie tej egzegezy pojęcia przyłożymy następnie do filozofii Heideggera. Przy okazji poruszymy kwestię języka moralności. W jaki sposób mówić o „dobrym życiu” i „szczęściu”? Na czym polega precyzja i dokładność naszych pojęć moralnych? Wykład będzie dotyczył kwestii życiowych. Każdy chce być szczęśliwy. Wszyscy musimy umrzeć. Zajmiemy się sprawami ostatecznymi. |
Literatura: |
1. M. Heidegger, „Bycie i czas” 2. Arystoteles, „Etyka nikomachejska” 3. Arystoteles, „Etyka eudemejska” 4. Arystoteles, „Metafizyka” 5. H.G. Gadamer, „Prawda i metoda” |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: ma szeroką znajomość zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; rozumie fundamentalną rolę, jaką idee filozoficzne odgrywają w powstawaniu dzieł i instytucji kultury; ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz historycznej zmienności jego znaczeń; Nabyte umiejętności: konstruuje i rekonstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice. Nabyte kompetencje społeczne: uczestniczy w życiu społecznym i kulturalnym, interesuje się nowatorskimi koncepcjami filozoficznymi w powiązaniu z innymi częściami życia kulturalnego i społecznego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie obecności (jest obowiązkowa) oraz kolokwium albo krótkiej pracy pisemnej (dotyczącej wybranego zagadnienia poruszanego na wykładzie). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.