Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna filozofia języka: metody

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-WFJ18-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesna filozofia języka: metody
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W roku 2018/19 seminarium z cyklu „Współczesna filozofia języka” będzie poświęcone zagadnieniom o charakterze metodologicznym. Po pierwsze, zanalizujemy główne metody stosowane we współczesnej filozofii analitycznej: przyjrzymy się, jak owe metody pracują, na jakich filozoficznych presupozycjach zostały zbudowane oraz w jakich obszarach myślenia znajdują zastosowanie. Po drugie, zbadamy relacje, jakie zachodzą między filozofią a lingwistyką, psychologią i logiką.

Pełny opis:

Seminarium ma dwa cele. Po pierwsze, zbadamy główne metody stosowane we współczesnej filozofii analitycznej, w szczególności:

(a) analizę logiczną;

(b) różne odmiany analizy pojęciowej,

(c) eksperymenty myślowe,

(d) metodę pragmatyczną,

(e) metody stosowane w filozofii eksperymentalnej.

Będziemy zastanawiali się, jak omawiane metody pracują, na jakich filozoficznych presupozycjach zostały zbudowane oraz w jakich obszarach myślenia znajdują zastosowanie.

Po drugie, przyjrzymy się relacjom, jakie zachodzą między współczesną filozofią a lingwistyką, psychologią i logiką.

Teksty analizowane w trakcie seminarium pochodzą z „The Oxford Handbook of Philosophical Methodology” (Oxford University Press, 2016).

Literatura:

1. Josh Dever – „What is Philosophical Methodology?”

2. Scott Soames – „Methodology in Nineteenth- and Early Twentieth-Century Analytic Philosophy”

3. Christopher Pincock – „Logical Empiricism”

4. Avner Baz – „Ordinary Language Philosophy”

5. Paul Horwich – „Wittgenstein’s Global Deflationism”

6. Hilary Kornblith – „Philosophical Naturalism”

7. Daniel Nolan – „Method in Analytic Metahpysics”

8. Henry Jackman – „The Pragmatic Method”

9. Jeffrey C. King – „Philosophical and Conceptual Analysis”

10. Jonathan M. Weinberg – „Intuitions”

11. Ron Mallon – „Experimental Philosophy”

12. Peter Ludlow – „Linguistic and Philosophical Methodology”

13. Louise Antony, Georges Rey – „Philosophy and Psychology”

14. John P. Burgess – „Logic and Philosophical Methodology”

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

Na seminarium analizowane są najnowsze publikacje czołowych filozofów analitycznych. Dzięki odpowiedniemu doborowi lektur student zyskuje wszechstronną wiedzę i dogłębne rozumienie konkretnego, omawianego w danym roku, zagadnienia. Wie, jak przedstawia się najnowszy stan badań. Ma gruntowną znajomość metod i strategii argumentacyjnych stosowanych we współczesnej filozofii analitycznej.

UMIEJĘTNOŚCI:

Przygotowanie, a następnie wygłoszenie referatu kształtuje w studencie, po pierwsze, umiejętność analizy często bardzo złożonych tez i argumentów, które pojawiają się w najnowszych tekstach filozoficznych, i po drugie, zdolność do samodzielnej interpretacji poglądów czołowych współczesnych filozofów.

Uczestnictwo w prowadzonych na seminarium dyskusjach powoduje, że student zyskuje umiejętność precyzyjnego formułowania złożonych problemów filozoficznych, tworzenia nietrywialnych strategii argumentacyjnych, konstruowania zaawansowanych krytycznych argumentów oraz formułowania wszechstronnych odpowiedzi na krytykę.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

„Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, „Tractatus logico-philosophicus”)

Podstawową kompetencją społeczną, którą nabywają uczestnicy zajęć, jest zdolność jasnego, precyzyjnego myślenia. Pozwala ona świadomie kształtować interakcje z otoczeniem i właściwie dobierać środki do realizacji stawianych przed sobą celów. Chroni przed postawą dogmatyczną. Uodparnia na różnego typu manipulacje, np. o charakterze medialnym czy politycznym.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowa ocena będzie wypadkową trzech elementów:

1. Obecności na zajęciach

2. Referatu

3. Udziału w dyskusjach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)