Współczesna filozofia języka: metody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-WFJ18-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesna filozofia języka: metody |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W roku 2018/19 seminarium z cyklu „Współczesna filozofia języka” będzie poświęcone zagadnieniom o charakterze metodologicznym. Po pierwsze, zanalizujemy główne metody stosowane we współczesnej filozofii analitycznej: przyjrzymy się, jak owe metody pracują, na jakich filozoficznych presupozycjach zostały zbudowane oraz w jakich obszarach myślenia znajdują zastosowanie. Po drugie, zbadamy relacje, jakie zachodzą między filozofią a lingwistyką, psychologią i logiką. |
Pełny opis: |
Seminarium ma dwa cele. Po pierwsze, zbadamy główne metody stosowane we współczesnej filozofii analitycznej, w szczególności: (a) analizę logiczną; (b) różne odmiany analizy pojęciowej, (c) eksperymenty myślowe, (d) metodę pragmatyczną, (e) metody stosowane w filozofii eksperymentalnej. Będziemy zastanawiali się, jak omawiane metody pracują, na jakich filozoficznych presupozycjach zostały zbudowane oraz w jakich obszarach myślenia znajdują zastosowanie. Po drugie, przyjrzymy się relacjom, jakie zachodzą między współczesną filozofią a lingwistyką, psychologią i logiką. Teksty analizowane w trakcie seminarium pochodzą z „The Oxford Handbook of Philosophical Methodology” (Oxford University Press, 2016). |
Literatura: |
1. Josh Dever – „What is Philosophical Methodology?” 2. Scott Soames – „Methodology in Nineteenth- and Early Twentieth-Century Analytic Philosophy” 3. Christopher Pincock – „Logical Empiricism” 4. Avner Baz – „Ordinary Language Philosophy” 5. Paul Horwich – „Wittgenstein’s Global Deflationism” 6. Hilary Kornblith – „Philosophical Naturalism” 7. Daniel Nolan – „Method in Analytic Metahpysics” 8. Henry Jackman – „The Pragmatic Method” 9. Jeffrey C. King – „Philosophical and Conceptual Analysis” 10. Jonathan M. Weinberg – „Intuitions” 11. Ron Mallon – „Experimental Philosophy” 12. Peter Ludlow – „Linguistic and Philosophical Methodology” 13. Louise Antony, Georges Rey – „Philosophy and Psychology” 14. John P. Burgess – „Logic and Philosophical Methodology” |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Na seminarium analizowane są najnowsze publikacje czołowych filozofów analitycznych. Dzięki odpowiedniemu doborowi lektur student zyskuje wszechstronną wiedzę i dogłębne rozumienie konkretnego, omawianego w danym roku, zagadnienia. Wie, jak przedstawia się najnowszy stan badań. Ma gruntowną znajomość metod i strategii argumentacyjnych stosowanych we współczesnej filozofii analitycznej. UMIEJĘTNOŚCI: Przygotowanie, a następnie wygłoszenie referatu kształtuje w studencie, po pierwsze, umiejętność analizy często bardzo złożonych tez i argumentów, które pojawiają się w najnowszych tekstach filozoficznych, i po drugie, zdolność do samodzielnej interpretacji poglądów czołowych współczesnych filozofów. Uczestnictwo w prowadzonych na seminarium dyskusjach powoduje, że student zyskuje umiejętność precyzyjnego formułowania złożonych problemów filozoficznych, tworzenia nietrywialnych strategii argumentacyjnych, konstruowania zaawansowanych krytycznych argumentów oraz formułowania wszechstronnych odpowiedzi na krytykę. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: „Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, „Tractatus logico-philosophicus”) Podstawową kompetencją społeczną, którą nabywają uczestnicy zajęć, jest zdolność jasnego, precyzyjnego myślenia. Pozwala ona świadomie kształtować interakcje z otoczeniem i właściwie dobierać środki do realizacji stawianych przed sobą celów. Chroni przed postawą dogmatyczną. Uodparnia na różnego typu manipulacje, np. o charakterze medialnym czy politycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena będzie wypadkową trzech elementów: 1. Obecności na zajęciach 2. Referatu 3. Udziału w dyskusjach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.