Współczesna filozofia języka: eksperymenty myślowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-WFJ20-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesna filozofia języka: eksperymenty myślowe |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W roku 2020/2021 seminarium z cyklu „Współczesna filozofia języka” będzie poświęcone eksperymentom myślowym. Eksperymenty myślowe to kluczowa metoda uprawiania filozofii. Już w starożytności używano jej do rozwiązywania całego spektrum zagadnień filozoficznych. I tak jest do czasów współczesnych. W trakcie zajęć: (a) przyjrzymy się rozmaitym eksperymentom myślowym, (b) zanalizujemy różne teorie opisujące naturę tych eksperymentów, (c) zbadamy rolę wyobraźni i intuicji w eksperymentach myślowych, (d) zastanowimy się nad wydolnością tej metody. Teksty analizowane na seminarium pochodzą z książki „The Routledge Companion to Thought Experiments” (Routledge, 2018). |
Pełny opis: |
W roku 2020/2021 seminarium z cyklu „Współczesna filozofia języka” będzie poświęcone eksperymentom myślowym. Eksperymenty myślowe to kluczowa metoda uprawiania filozofii. Już w starożytności używano jej do rozwiązywania całego spektrum zagadnień filozoficznych. I tak jest do czasów współczesnych. W trakcie zajęć: (a) przyjrzymy się rozmaitym eksperymentom myślowym, (b) zanalizujemy różne teorie opisujące naturę tych eksperymentów, (c) zbadamy rolę wyobraźni i intuicji w eksperymentach myślowych, (d) zastanowimy się nad wydolnością tej metody. Teksty analizowane na seminarium pochodzą z książki „The Routledge Companion to Thought Experiments” (Routledge, 2018). |
Literatura: |
1. Katerina Ierodiakonou – „The triple life of ancient thought experiments” 2. Kenneth R. Westphal – „Thought experiments, epistemology and our cognitive (in)capacities” 3. Georg Brun – „Thought experiments in ethics” 4. Elke Brendel – „The argument view: are thought experiments mere picturesque arguments?” 5. Thomas Grundmann – „Platonism and the a priori in thought experiments” 6. Nancy J. Nersessian – „Cognitive science, mental modeling, and thought experiments” 7. Stephen Stich, Kevin Tobia – „Intuition and its critics” 8. Kirk Ludwig – „Thought experiments and experimental philosophy” 9. Daniel Cohnitz, Sören Häggqvist – „Thought experiments in current metaphilosophical debates” 10. James W. McAllister – „Historicism and cross-culture comparison” 11. Julian Reiss – „Thought experiments and idealizations” 12. Letitia Meynell – „Images and imagination in thought experiments” 13. Michael T. Stuart – „How thought experiments increase understanding” |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Na seminarium analizowane są najnowsze publikacje czołowych filozofów analitycznych. Dzięki odpowiedniemu doborowi lektur student zyskuje wszechstronną wiedzę i dogłębne rozumienie konkretnego, omawianego w danym roku, zagadnienia. Wie, jak przedstawia się najnowszy stan badań. Ma gruntowną znajomość metod i strategii argumentacyjnych stosowanych we współczesnej filozofii analitycznej. UMIEJĘTNOŚCI: Przygotowanie, a następnie wygłoszenie referatu kształtuje w studencie, po pierwsze, umiejętność analizy często bardzo złożonych tez i argumentów, które pojawiają się w najnowszych tekstach filozoficznych, i po drugie, zdolność do samodzielnej interpretacji poglądów czołowych współczesnych filozofów. Uczestnictwo w prowadzonych na seminarium dyskusjach powoduje, że student zyskuje umiejętność precyzyjnego formułowania złożonych problemów filozoficznych, tworzenia nietrywialnych strategii argumentacyjnych, konstruowania zaawansowanych krytycznych argumentów oraz formułowania wszechstronnych odpowiedzi na krytykę. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: „Myśli skądinąd mętne i niewyraźne filozofia ma rozjaśnić i ostro odgraniczyć” (L. Wittgenstein, „Tractatus logico-philosophicus”) Podstawową kompetencją społeczną, którą nabywają uczestnicy zajęć, jest zdolność jasnego, precyzyjnego myślenia. Pozwala ona świadomie kształtować interakcje z otoczeniem i właściwie dobierać środki do realizacji stawianych przed sobą celów. Chroni przed postawą dogmatyczną. Uodparnia na różnego typu manipulacje, np. o charakterze medialnym czy politycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena będzie wypadkową oceny dwóch elementów: (a) referatu, (b) udziału w dyskusjach. Dopuszczalna liczba nieobecności: 4 (po 2 w semestrze) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.