Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ethics A

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-WISIP-ETA
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ethics A
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Po zdefiniowaniu podstawowych kategorii etycznych, przedmiotem zajęć będzie omówienie głównych systemów normatywnych: starożytnych teorii cnoty, etyki chrześcijańskiej, etyki oświeceniowej, utylitaryzmu, fenomenologii, współczesnego liberalizmu, komunitaryzmu, etyki praw oraz polskiej tradycji etycznej.

Pełny opis:

After defining the fundamental ethical categories (value, norm, duty, good, virtue, moral sense, moral law, etc.), the course will present the principal normative systems of the past: classical theories of virtue, Christian ethics, ethical theories of the Enlightenment, especially Kantianism and David Hume’s moral philosophy, utilitarianism and moral phenomenology. We will then move on to the approaches of the 20th and 21 century: contemporary liberalism, virtue ethics, communitarianism and the theory of rights. An outline of the Polish ethical thought will also be presented.

Literatura:

Ethical Theory. Classic and Contemporary Readings, fourth edition, Louis P. Polman, (ed.), Wadsworth 2002.

B. Williams, „Socrates’ Question”, in: Ethics and the Limits of Philosophy, Fontana Press 1985.

E. O. Wilson, “Sociobiology and Ethics”, ET 644-647.

M. Ruse, Evolution and Ethics: The Sociobiological Approach, ET 647-662.

Aristotle, Nicomachean Ethics, book I, II and VII; many editions.

G. E. Moore, Principia Ethica, Cambridge, At the University Press, 1903, sections 1-10 (or “Non-

Naturalism”, ET 412-418).

D. Hume, A Treatise of Human Nature, Book III, Part I, Sections I-II, many editions.

A. MacIntyre, After Virtue, chapter 14 or ET 363-376.

W. Frankena, A Critique of Virtue-Based Ethics, ET 350-355.

Aquinas, “Objectivism: Natural Law”, ET 20-33.

R. Nozick, Experience Machine, ET 118-119.

F. Nietzsche, The Transvaluation of Values, ET 127-133.

D. Parfit, What Makes Someone’s Life Go Best”, ET 134-140.

T. Nagel, Value: The View from Nowhere, ET 141-149.

I. Kant, Groundwork for the Metaphysics of Morals, chapters I and II; many editions.

W.D. Ross, What Makes a Right Act Right?”, ET 275-283.

O. O’Neill, Kantian Formula of the End in Itself and World Hunger, ET 284-293.

D. Hume, An Inquiry Concerning the Principles of Morals, Chapter I & V, Appendix I, many

editions and A Treatise of Human Nature, Book III, Part I, Sections I-II, many editions.

J. S. Mill, Utilitarianism, many editions.

J.J.C Smart, “Extreme and restricted utilitarianism”, ET 177-182.

S. Scheffler, Agent-Centered Restrictions, Rationality, and the Virtues, ET 224-232.

T. Czeżowski, “Ethics as an Empirical Science” Philosophy and Phenomenological Research

14 (1953): 163-171.

T. Kotarbiński, Principles of the Autonomous Ethics (Zasady etyki niezależnej); tanslation will be

provided.

H. Elzenberg, The Ideal of Salvation in Pure Ethics (Ideał zbawienia na gruncie etyki czystej);

tanslation will be provided.

Efekty uczenia się:

Having completed the course, the student knows and understands

- the role of philosophical reflection in cultural processes.

- the relations between the principal domains of philosophy, as well as the main currents within these domains.

- the methods of interpreting philosophical texts.

Having completed the course, the students is able to

- analyze philosophical arguments, identify their principal theses and premises and the relations between them.

- apply basic logical methods, as well as typical strategies of argumentation.

- identify and analyze the principal theses of a given philosophical text.

Having completed the course, the student is ready to

- accept new ideas and change his or her opinions in the light of new data and arguments.

- confront the ethical problems of taking responsibility for the quality of philosophical inquiry and debate.

Metody i kryteria oceniania:

Active participation in group discussions.

Written essay on a topic related to the program of the course.

Oral exam.

Permissible number of absences: 2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)