Zdrowie a idea równości 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-ZIR20-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Zdrowie a idea równości 2 |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | (tylko po angielsku) Language skills at the level that allows comprehension reading of the required texts. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest pogłębiona analiza zagadnień dotyczących równości, różnorodności i dyskryminacji w sferze prawa do zdrowia, prawa do ochrony zdrowia i prawa do dostępu do opieki zdrowotnej. W tej edycji szczególna uwaga zostanie poświęcona kwestii równego dostępu do opieki zdrowotnej: filozoficznej analizie pojęcia dostępu i zagadnieniom etycznym z tym związanym; prawnym gwarancjom równego dostępu i barierom w tym obszarze, zwłaszcza doświadczanym przez grupy szczególnie narażone na wykluczenie i dyskryminację, oraz ruchom społecznym na rzecz zdrowia, a zwłaszcza dostępu do opieki zdrowotnej. |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest pogłębiona analiza zagadnień dotyczących równości, różnorodności i dyskryminacji w sferze prawa do zdrowia, prawa do ochrony zdrowia i prawa do dostępu do opieki zdrowotnej. W tej edycji szczególna uwaga zostanie poświęcona kwestii równego dostępu do opieki zdrowotnej: filozoficznej analizie pojęcia dostępu i zagadnieniom etycznym z tym związanym; prawnym gwarancjom równego dostępu i barierom w tym obszarze, zwłaszcza doświadczanym przez grupy szczególnie narażone na wykluczenie i dyskryminację, oraz ruchom społecznym na rzecz zdrowia, a zwłaszcza dostępu do opieki zdrowotnej. Seminarium ma charakter interdyscyplinarny i będzie składało się z trzech bloków tematycznych: 1) filozoficznego (pojęcie równego dostępu do opieki zdrowotnej w kontekście koncepcji sprawiedliwości i równości, związane z tym kwestie etyczne 2) prawno-politologicznego (europejskie i krajowe gwarancje równego dostępu do opieki zdrowotnej); 3) socjologiczno-antropologicznego (zastosowanie metod jakościowych do badań nad barierami w dostępie do opieki zdrowotnej doświadczanymi przez różne grupy społeczne: kobiety, migrantów i migrantki, osoby z niepełnosprawnościami, przedstawicieli i przedstawicielki mniejszości seksualnych, religijnych, etnicznych i kulturowych; analiza wybranych ruchów społecznych na rzecz równego i sprawiedliwego dostępu do opieki zdrowotnej). Seminarium jest związane z projektem „Opieka zdrowotna jako przestrzeń publiczna: integracja i różnorodność społeczna w kontekście dostępu do opieki zdrowotnej w Europie” (Narodowe Centrum Nauki: HERA (Humanities in the European Research Area) – Public Spaces: Culture and Integration in Europe; Program finansowania badań naukowych i innowacji Unii Europejskiej „Horyzont 2020”). |
Literatura: |
Podana lista lektur ma charakter wstępny i orientacyjny. Może ulec rozszerzeniu w zależności od przebiegu zajęć i uzyskiwanych wyników. Blok 1 Równy dostęp – analiza pojęcia Spotkanie 1 G. Outka, „Sprawiedliwość społeczna i równy dostęp do opieki zdrowotnej”, przekł. I. Zwiech, „Sprawiedliwość w medycynie. Część 1: Wokół prawa do opieki zdrowotnej”, Wł. Galewicz (red. nauk.), Kraków: Universitas 2015, s. 201-228. Ch. Fried, „Równość i prawa w opiece zdrowotnej”, „Sprawiedliwość w medycynie. Część 1: Wokół prawa do opieki zdrowotnej”, Wł. Galewicz (red. nauk.), Kraków: Universitas 2015, przekł. M. Białek, s. 229-242. Równy dostęp – analiza pojęcia cz. 2 Spotkanie 2 J. F. Childress, „Prawo do opieki zdrowotnej”, przekł. I. Zwiech, „Sprawiedliwość w medycynie. Część 1: Wokół prawa do opieki zdrowotnej”, Wł. Galewicz (red. nauk.), Kraków: Universitas 2015, s. 243-262 A. E. Buchanan, „Prawo, do akceptowalnego minimum opieki zdrowotnej”, przekł. M. Białek, „Sprawiedliwość w medycynie. Część 1: Wokół prawa do opieki zdrowotnej”, Wł. Galewicz (red. nauk.), Kraków: Universitas 2015, s. 303-327. Równy dostęp – analiza pojęcia cz. 3 Spotkanie 3 N. Daniels, „Potrzeby zdrowotne”, przekł. M. Białek, „Sprawiedliwość w medycynie. Część 1: Wokół prawa do opieki zdrowotnej”, Wł. Galewicz (red. nauk.), Kraków: Universitas 2015, s. 328-346. K. Nielsen, Autonomia, równość i sprawiedliwy system opieki zdrowotnej, przekł. M. Białek, „Sprawiedliwość w medycynie. Część 1: Wokół prawa do opieki zdrowotnej”, Wł. Galewicz (red. nauk.), Kraków: Universitas 2015, s. 347-357. Spotkanie 4 Równy dostęp – zagadnienia etyczne (racjonowanie) K. Szewczyk, „Bioetyka. Pacjent w systemie opieki zdrowotnej”, Warszawa: PWN 2009, t. 2, 13-53. P. Łuków, „Racjonowanie świadczeń a obowiązek troski o dobro pacjenta”, „Prawo i medycyna” 2004, t. 7, nr 15, s. 17–29. Spotkanie 5 Równy dostęp – zagadnienia etyczne (różnorodność) R. Kutalek, „Diversity competence in medicine: equity, culture and practice”, „Wiener klinische Wochenschrift”, 2012, t. 124 nr 3, s. 3-9. J. R. Betancourt, A. R. Green, J. E. Carrillo, „The Challenges of Cross-Cultural Healthcare – Diversity, Ethics, and the Medical Encounter”, „Bioethics Forum” 2000, t, 16, nr 3, s. 27-32. Blok 2 Spotkanie 6 Dostęp do opieki zdrowotnej w Unii Europejskiej „Podręcznik europejskiego prawa antydyskryminacyjnego. Wydanie z 2018 r.”, Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej 2019, s. 41-98, 133-145. G. Di Federico, „Access to Healthcare in the European Union: Are EU Patients (Effectively) Protected Against Discriminatory Practices?”, „The Principle of Equality in EU Law”, L. Rossi, F. Casolari (red.), Springer: Cham 2017, s. 229-253. Spotkanie 7-8 Równy dostęp do opieki zdrowotnej i prawa pacjenta w prawie polskim – cz. 1-2 „Instytucje prawa medycznego. System prawa medycznego. T. 1” M. Safjan, L. Bosek (red.), Warszawa: CH. Beck 2017, s. 700-733, 749-757, 809-818. „Ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania. Komentarz”, K. Kędziora, K. Śmiszek i in. (red.), Warszawa: Wolters Kluwer 2017, s. 133-137, 166. Blok 3 Wprowadzenie do antropologii medycznej Spotkanie 9 H. Wierciński, „Stosowana antropologia medyczna, czyli co antropolog może dać lekarzowi”, „Antropologia stosowana”, M. Ząbek (red.), Warszawa: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW, Międzynarodowe Centrum Dialogu Międzykulturowego i Międzyreligijnego UKSW, Warszawa 2013, s. 337-354. C. Pope, N. Mays, „Qualitative Research: Reaching the Parts Other Methods Cannot Reach: An Introduction to Qualitative Methods in Health and Health Services Research”, „BMJ”, 1995, t. 6996 nr 311, s. 42–45. Bariery w dostępie do opieki zdrowotnej: cz. 1 Spotkanie 10 K. Bierzanowska, J. Dubanik, M. Kocejko i in., „Przychodzi baba do lekarza. Dostępność usług ginekologicznych dla kobiet z niepełnosprawnościami. Raport z badania”, Warszawa: Kulawa Warszawa 2019. Bariery w dostępie do opieki zdrowotnej: cz. 2 Spotkanie 11 „Równe traktowanie pacjentów – osoby nieheteroseksualne w opiece zdrowotnej. Analiza i zalecenia”, „Zasada Równego Traktowania – Prawo i Praktyka”, Warszawa: BRPO 2014. Bariery w dostępie do opieki zdrowotnej: cz. 3 Spotkanie 12 K. Dzwonkowska-Godula, „Zjawisko nierówności społecznych w obszarze praw reprodukcyjnych w Polsce – wybrane aspekty”, „Przegląd Socjologiczny” 2019, t. 68 nr 2, s. 133-158. Spotkanie 13 Ruchy społeczne na rzecz zdrowia: cz. 1 Ph. Brown, St. Zavestoski, „Social movements in health: and introduction”, „Sociology of Health & Illness”, 2004, t. 26 nr 6, s. 679-694. M. Heywood, „South Africa’s Treatment Action Campaign: Combining Law and Social Mobilization to Realize the Right of Health”, „Journal of Human Rights Practice” 2009, t, 1 nr 1, s. 14-36 Spotkanie 14 Ruchy społeczne na rzecz zdrowia: cz. 2 E. Korolczuk, „Bunt kobiet AD 2016: skąd się wziął i czego nas uczy?”, „Przebudzona rewolucja. Prawa reprodukcyjne kobiet w Polsce. Raport 2016”, A. Czarnacka (red.), Warszawa: Fundacja im. Izabeli Jarugi-Nowackiej, s. 31-43. E. Korolczuk, „Niepłodność, tożsamość, obywatelstwo. Analiza społecznej mobilizacji wokół dostępu do in vitro w Polsce”, „Etnografie biomedycyny”, M. Radkowska-Walkowicz, H. Wierciński (red.), Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2014, s. 67-90. Spotkanie 15 Ruchy społeczne na rzecz zdrowia: cz. 3 M. Zdrodowska, „Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnosprawnością”, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” 2016, nr 5, s. 384-403. A. Woynarowska, „Aktywiści z niepełnosprawnością w walce o niezależne życie, równe szanse i prawa człowieka. O sile protestów, opresji władzy i społecznym oporze”, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” 2019, nr 35, s. 127-143. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Po ukończeniu seminarium student – posiada uporządkowaną wiedzę na temat kluczowych zagadnień i podejść teoretycznych do problematyki dostępu do opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia perspektywie filozoficznej i nauk społecznych (K_W02, K_W03); – rozpoznaje i opisuje bariery napotykane przez różne grupy społeczne w dostępie do opieki zdrowotnej (K_W09); – charakteryzuje ruchy społeczne na rzecz zdrowia. (K_W09). Nabyte umiejętności: Po ukończeniu seminarium student potrafi - krytycznie analizować teksty i wypowiedzi zarówno o charakterze naukowym, jak i publicystycznym dotyczące problematyki dostępu do opieki zdrowotnej (K_U01, K_U02); - sformułować, poprawnie uargumentować i zaprezentować swoje stanowisko w zakresie zagadnień dotyczących dostępu do opieki zdrowotnej, a także odpowiedzieć na krytykę; (K_U14); - przygotować pisemną analizę wybranych zagadnień dotyczących tematu seminarium. (K_U13). Nabyte kompetencje społeczne: Po ukończeniu seminarium student - prezentuje krytyczne podejście do tekstów i wypowiedzi dotyczących problematyki dostępu do opieki zdrowotnej (K_K01); - dostrzega znaczenie wiedzy naukowej dla rozwiązywania problemów związanych dostępem do opieki zdrowotnej (K_K02); - jest w stanie uczestniczyć w debacie dotyczącej równego dostępu do opieki zdrowotnej (K_K06); - jest świadomy znaczenia rozwijania standardów etycznych mających na celu przeciwdziałanie dyskryminacji i wykluczeniu w zakresie dostępu do opieki zdrowotnej (K_K07). |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność w czasie zajęć (w tym obecność, znajomość zadanej literatury, udział w dyskusjach) – 40%. - wygłoszenie referatu na wybrany temat z zakresu zagadnień poruszanych na seminarium – 30%. - praca pisemna: analiza krytyczna tekstu z zakresu tematyki seminarium lub artykuł recenzyjny – 30% Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.