Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

ADJ: Analiza wywiadu jakościowego z wykorzystaniem Atlas.ti i MAXQDA

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-ADJ-12
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: ADJ: Analiza wywiadu jakościowego z wykorzystaniem Atlas.ti i MAXQDA
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. warsztaty 30 h (semestr letni)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowa znajomość jakościowych metod badań socjologicznych, zwł. wywiadu jakościowego


Skrócony opis:

Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u studentów i studentek umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy problemy teoretyczne, etyczne i metodologiczne analizy wywiadów. W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu, korzystając z programu Atlas.ti i porównując jego możliwości do programu MAXQDA.

Pełny opis:

Kurs przeznaczony dla osób planujących analizę wywiadów jakościowych (np. na potrzeby pracy magisterskiej). Celem zajęć jest rozwinięcie u studentów i studentek umiejętności opanowania złożonego materiału badawczego, jakim jest wywiad jakościowy. W części teoretycznej omówimy założenia metodologiczne i teoretyczne wywiadu jakościowego, m.in. zagadnienia rzetelności i trafności z perspektywy różnych metodologii. Przedyskutujemy także kwestie etyczne: odpowiedzialności badacza i badaczki, zabezpieczenia danych, poufności.

W części warsztatowej zrealizujemy projekty grupowe z wykorzystaniem jakościowej analizy treści oraz analizy dyskursu. Zapoznamy się z funkcjami i sposobem działania programu Atlas.ti posiłkując się literaturą dającą praktyczne wskazówki do analizy wywiadów. Podczas zajęć zaprezentowane zostaną także możliwości programu MAXQDA.

1. Teoretyczne założenia analizy wywiadów

2. Problemy etyczne realizacji i analizy wywiadów

3. Wprowadzenie do jakościowej analizy treści

4. Wprowadzenie do analizy dyskursu

5. Przygotowanie badania: pytania badawcze, dobór metod analizy

6. Praca z programem wspomagającym analizę jakościową (Atlas.ti, MAXQDA): budowa klucza kodowego, kodowanie, analiza materiału.

7. Prezentacja wyników pracy w grupach.

Literatura:

Michael Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.

Badania jakościowe, t. 1 i 2, red. Dariusz Jemielniak, Warszawa 2012.

Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, red. Norman Denzin, Yvonna Lincoln, Warszawa 2014.

Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011.

Susanne Friese, Qualitative Data Analysis with ATLAS.ti, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC 2012.

Stanisław Juszczyk, Badania jakościowe w naukach społecznych, Katowice 2013.

Jean-Claude Kaufmann, Wywiad rozumiejący, Warszawa 2010.

Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2012.

John Lofland i in., Analiza układów społecznych, Warszawa 2009.

Matthew Miles, Michael Huberman, Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.

David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania

K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych

K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów

K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji

K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych

K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji

K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym, również z wykorzystaniem nowych technologii

K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych, łącznie z danymi pozyskanymi w Internecie

K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi

K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania

Metody i kryteria oceniania:

Warunek zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności, każda nieobecności powyżej dwóch, usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona, wymaga wykonania dodatkowych zadań).

Metoda oceny: ocena raportu sporządzonego na podstawie analizy danych.

Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, praca zespołowa) - 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) - 10h.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)